Des del 15 de juliol

Espanya liderarà un pla per treure gra d’Ucraïna i l’emmagatzemarà a Tarragona i Barcelona

  • La iniciativa, en què participen Polònia, Luxemburg i França, es posarà en marxa el 15 de juliol i forma part de les mesures per fer front a la crisi alimentària mundial

Espanya liderarà un pla per treure gra d’Ucraïna i l’emmagatzemarà a Tarragona i Barcelona

REUTERS

3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

Espanya liderarà una iniciativa, en què participaran Polònia, Luxemburg i França, per treure fins al setembre gairebé 8.000 tones de gra d’Ucraïna a través d’un corredor ferroviari que unirà el país amb els ports mediterranis de Tarragona, Barcelona o Cartagena. El projecte, de caràcter publicoprivat, va arrencar el 15 de juliol i va ser presentat pel president espanyol, Pedro Sánchez, a la resta de líders europeus en el marc del Consell Europeu celebrat a Brussel·les. «És evident que no ens podem quedar aturats a esperar a veure què passa al mar Negre», va explicar en roda de premsa al terme de la cimera sobre l’aportació espanyola per desbloquejar part dels 20 milions de tones de cereal que es calcula que estan bloquejades al port d’Odessa (Ucraïna).

«Segons les Nacions Unides hi ha ara mateix centenars de milions de persones en risc de patir una crisi alimentària, que s’estén a més d’una quarantena de països, i creiem que és imperiós aconseguir la sortida i la incorporació als mercats internacionals de les collites de cereals ucraïnesos que es calculen en més de 20 milions de tones i que no poden ser exportades dels ports ucraïnesos a causa del bloqueig rus», va explicar Sánchez, la iniciativa del qual respon a la crida de Brussel·les de posar en marxa «corredors solidaris» per mirar d’exportar d’Ucraïna la màxima quantitat de gra possible. 

La idea és que els trens ucraïnesos, que utilitzen un ample de via diferent, arribin a la frontera polonesa amb el gra que posteriorment es descarregaria i es traslladaria a altres ferrocarrils amb ample de via estàndard que, després de creuar Polònia, Alemanya, Luxemburg i França, acabaran als ports espanyols del mediterrani, on el cereal seria emmagatzemat en sitges per a la seva posterior exportació als països del nord d’Africa i el Magrib.

600 tones al juliol

En la iniciativa, coordinada pel Ministeri de Transports, participaran diverses empreses ferroviàries com la SNCF francesa o Renfe, que hi posaran ferrocarrils, locomotores i contenidors que trigaran, segons les fonts consultades, sis dies a cobrir el recorregut des d’Ucraïna fins al mediterrani. L’objectiu és treure 600 tones de gra el mes de juliol, tot i que s’espera augmentar els enviaments a partir de l’agost fins a arribar a les 8.000 tones durant els primers tres mesos de funcionament de la iniciativa.

A partir d’aquí la idea continuar exportant el gra en funció de les necessitats i de la decisió d’Ucraïna. «És una contribució important que Espanya vol fer a una situació molt complicada», van explicar des de l’Executiu espanyol sobre una aportació molt limitada, tenint en compte l’enorme quantitat de gra bloquejat al país. Fins ara el Govern ucraïnès ha establert dues rutes per exportar gra a través de Polònia i Romania, que implica el trasllat del cereal del tren al barco a través del riu Danubi per posteriorment embarcar-lo al port de Constança, al mar Negre. Tot això, però, suposa un procés complex i molt costós.

«Crim de guerra»

Notícies relacionades

Fa només quatre dies el cap de la diplomàcia europea, Josep Borrell, acusava Rússia d’estar cometent un «crim de guerra» per bloquejar l’exportació de milions de tones de gra d’Ucraïna. «Quan més de 20 milions de cereals estan bloquejats a les sitges d’Ucraïna i algú evita que aquests aliments arribin als consumidors. Això té un preu. Hi ha gent que tindrà gana. És un acte deliberat per utilitzar els aliments, els cereals en aquest cas, com una arma de guerra. Un acte deliberat per crear una fam al món, per pressionar a escala mundial, la UE i Ucraïna. És el que està passant», lamentava.

Fa setmana que Brussel·les busca alternatives a la sortida del gra per barco i esquivar així, o almenys limitar, el veto del Kremlin, que, segons alerten els dirigents europeus, podria provocar una «fam» a l’Àfrica. «És necessari treure 20 milions de tones de cereals d’Ucraïna en menys de tres mesos», deia a principis de maig la comissària de transport, Adina Valean. Segons les xifres de Brussel·les, en circumstàncies normals Ucraïna exporta el 75% de la seva producció de cereal, cosa que li genera el 20% dels ingressos anuals d’exportació. Abans de la guerra els ports ucraïnesos del mar Negre eren responsables del 90% de les seves exportacions de cereal i llavors oleaginoses.