Guerra a Ucraïna
La UE i els EUA trauran del sistema Swift determinats bancs russos
Des de la Casa Blanca s’assenyala que els efectes seran immediats i que el ruble entrarà «en caiguda lliure»

Els Estats Units i la Unió Europea, junt amb altres socis occidentals, van acordar dissabte treure «determinats» bancs russos del sistema internacional Swift, una mesura econòmica contundent en resposta a la invasió militar que Rússia ha fet a Ucraïna.
«Ens comprometem a assegurar que determinats bancs de Rússia són eliminats del sistema de missatges Swift. Això garantirà que aquests bancs quedaran desconnectats del sistema financer internacional i quedarà alterada la seva capacitat per operar globalment», va assenyalar un comunicat conjunt difós per la Casa Blanca, subscrit pel Canadà i el Regne Unit.
L’exclusió de les entitats russes –que no han sigut explicitades en el comunicat– de la Societat de Telecomunicació Financera Global Interbancària (Swift, per les seves sigles en anglès) es produeix després d’intenses consultes els últims dies entre els EUA i els països europeus, ja que alguns ja havien plantejat dubtes al respecte.
El sistema de transaccions Swift és la base del sistema financer global i l’utilitzen 11.000 bancs en 200 països o territoris per poder fer transferències.
Així mateix, els aliats occidentals van pactar «imposar mesures restrictives» contra el Banc Central de Rússia amb l’objectiu de «prevenir l’ús de les seves reserves internacionals per soscavar l’impacte» de les sancions.
En una trucada amb periodistes per explicar aquestes sancions, un funcionari de la Casa Blanca que va demanar l’anonimat va recalcar que «els efectes d’aquestes mesures es notaran immediatament en els mercats financers russos» i va apuntar que, com a conseqüència, la divisa russa, el ruble, «entrarà en caiguda lliure».
D’altra banda, els aliats occidentals també es van comprometre a actuar conjuntament per «limitar la venda dels anomenats passaports daurats, que permeten que certs oligarques russos connectats amb el govern de Rússia es puguin convertir en ciutadans europeus i tinguin accés als sistemes financers» dels països signants del comunicat.
«Estem amb el poble d’Ucraïna en aquests moments foscos», conclou el document, que assenyala possibles sancions addicionals.
Després de mesos de tensions, Rússia va iniciar dijous una operació militar a Ucraïna que va començar amb bombardejos en diversos centres urbans i va continuar amb el desplegament de tropes, de manera que les unitats militars russes estan estrenyent el cèrcol a la capital del país, Kíev.
En reacció a l’atac rus, els EUA, la UE i altres socis han anunciat una pluja de sancions econòmiques contra Moscou que inclouen el bloqueig financer d’alguns dels bancs russos més grans i la restricció de les exportacions a Rússia de productes occidentals d’alta tecnologia.
- Salut Com baixar el cortisol: els 10 hàbits bàsics que no pots oblidar
- Fórmula 1 Màxima assistència a la carrera d’F1 a Montmeló en l’últim «GP d’Espanya» a Barcelona
- Adeu al mite del professor nadiu
- Disturbis «El salvatgisme d’una minoria de bàrbars»: Dos morts i més de 500 detinguts a França durant les celebracions del PSG
- Pressupostos prorrogats El Govern i els Comuns pacten iniciar la planificació de la futura xarxa ferroviària que unirà capitals de comarca
- Trump retira la nominació de l’amic d’Elon Musk per dirigir la NASA
- El Constitucional avala l’amnistia i deixa en l’aire la malversació
- Set morts al caure un pont sobre un tren al sud de Moscou
- Feijóo promet revertir polítiques del Govern central si arriba a la Moncloa
- Un atac ucraïnès destrueix desenes d’avions en bases aèries de Rússia