Crisi sanitària global
Una vaga contra la gestió de la covid per Macron deixa les aules desertes a França
Més del 70% dels mestres de primària recolzen una mobilització contra el «desgavell» de protocols al sector

Una vaga multitudinària ha paralitzat aquest dijous el sector educatiu a França. Les aules van quedar desertes a causa d’una mobilització contra la gestió de la covid-19 en aquest sector. El «desgavell» que hi ha hagut amb els protocols sanitaris ha desesperat els professors, però també inspectors, directors i estudiants. Fins al punt que tots els sindicats educatius es van posar d’acord per impulsar aquesta aturada laboral. I el gran seguiment de la vaga es correspon amb les previsions d’una jornada qualificada per la premsa francesa de «dijous negre» per al Govern d’Emmanuel Macron.
El 62% dels treballadors dels instituts no van anar a treballar, segons la Snes-FSU, organització sindical majoritària a secundària. A primària, fins al 75% dels mestres van deixar buides les aules, segons Snuipp-FSU. Com sol ser habitual, el Ministeri d’Educació va rebaixar aquestes xifres a un terç del personal en vaga.
En qualsevol cas, es tracta d’una de les mobilitzacions més imponents al sector des del 2003, amb les protestes llavors contra la reforma de les pensions del conservador Franços Fillon. No només posa contra les cordes el ministre d’Educació, Jean-Michel Blanquer, —molt criticat per la seva gestió—, sinó també suposa una pedra a la sabata per a Macron quan falten menys de 100 dies per a les presidencials de l’abril.
Un protocol modificat
Un protocol modificat¿Quin és l’epicentre d’aquesta vaga multitudinària? Els protocols sanitaris que s’apliquen a les escoles des del 3 de gener, després de les vacances nadalenques. Per afrontar l’onada d’òmicron —els casos diaris superen els 300.000 a França— i mantenir els centres educatius oberts sense que es converteixin en aglomeracions descontrolades, l’Executiu centrista va preparar noves normes.
El ministre Blanqueur ja va indignar els professors a l’anunciar-les, primer, a la premsa el diumenge 2 de gener, poques hores abans de la rentrée. Des d’aleshores, tots els nens amb covid-19 s’havien d’aïllar durant una setmana. En el cas en què hi hagués un cas positiu a la seva classe, podien anar a l’escola amb la condició de fer-se tres tests (o autotest) i donar negatiu en tots en els cinc dies posteriors.
Notícies relacionadesAquesta nova normativa va generar malestar i va resultar difícil de complir. Les autoritats educatives la van modificar fins a tres vegades en l’última setmana. Això va desembocar en un «desgavell indescriptible», segons els sindicats educatius. I a canvi aquestes organitzacions, com la moderada CFDT, exigeixen «un protocol viable que es basi en una ràtio de positius o d’alumnes absents sense que això comporti tancaments (d’aules) ni esgoti el personal i els pares».
- Catalunya redueix la burocràcia per treballar als boscos
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- El conflicte del Pròxim Orient La manifestació propalestina de BCN acaba en aldarulls
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Compte enrere en el sector bancari El mercat augura que el BBVA es quedarà entre el 30% i el 50% en l’opa
- Política Junts i el PSOE es van reunir dilluns després del ‘no’ d’Illa al referèndum
- Cribratge de càncer de mama El País Valencià no va trucar a 90.000 dones que s’haurien d’haver fet una mamografia el 2024
- INFORME Perfil de les addiccions: l’alcohol és la substància més consumida entre les dones, seguida de la cocaïna
- Nadal Barcelona encendrà els llums de Nadal cinc dies abans que l’any passat amb un espectacle “molt entranyable”
- Gir radical Els blancs, primer: Trump estudia transformar l’acollida de refugiats als Estats Units per donar preferència als blancs contraris a la immigració