Crisi energètica

El preu dels combustibles ofega els transportistes portuguesos

  • El preu per litre és un dels més elevats de la UE a causa de la pujada del petroli i els alts impostos

  • El Govern ha mirat de contenir l’augment amb ajudes d’entre 190 i 1050 euros per a taxistes i transports de passatgers

El preu dels combustibles ofega els transportistes portuguesos

PEDRO NUNES / REUTERS

3
Es llegeix en minuts
Lucas Font
Lucas Font

Corresponsal.

ver +

Quan es pregunta a Jorge Agrela sobre l’augment del preu dels combustibles a Portugal es dirigeix a la part posterior del seu taxi i dona uns lleugers cops amb el dit a una etiqueta enganxada al vidre. «Fixa’t en la taula. Des del 2013 que no han tornat a pujar els preus dels trajectes, però el preu de la gasolina és més elevat que mai», lamenta. La pujada del barril de petroli i els alts impostos han disparat el preu per litre dels combustibles en més d’un 30% l’últim any al país, amb un impacte significatiu en els professionals del sector. 

Portugal és un dels països de la Unió Europea amb els combustibles més cars, segons l’últim informe trimestral de l’Entitat Reguladora dels Serveis Energètics (ERSE), en gran part a causa dels impostos, que representen un 59% del preu total. Aquest percentatge es troba per sobre de la mitjana europea (55%) i d’altres països com Espanya (51%). El preu de la gasolina se situa aquest mes al voltant dels 1,73 euros de mitjana, mentre que el gasoil està en 1,54 euros –un augment de més de 0,30 euros respecte al novembre del 2020, en els dos casos–. Per intentar compensar aquesta pujada, el Govern ha anunciat suports tant per a empreses com per a particulars.

En el cas dels taxis, rebran un descompte de 0,10 euros per litre fins a un màxim de 380 litres mensuals, fet que representa una ajuda de 38 euros al mes. «Tot suport és benvingut, però aquesta quantitat es queda lluny del combustible que posem cada mes», assegura Agrela. El suport es mantindrà durant cinc mesos, amb la qual cosa cada taxi rebrà un màxim de 190 euros, que sortiran d’una inversió total de 14,5 milions d’euros procedents del Fons Ambiental.

Transport de passatgers

Transport de passatgersEn el cas dels autobusos, les empreses rebran un total de fins a 1.050 euros per vehicle. Uns suports que el president de l’Associació de Transportadors Pesants de Passatgers (ARP), Rui Pinto, considera que no contribueixen a millorar la mala situació que passen. «És una ajuda molt minsa, necessitem pactar amb el Govern la creació d’un gasoil professional que ens retorni part dels impostos dels hidrocarburs, com ja tenen altres països de la UE», reclama. 

Pinto assegura que la pujada dels combustibles està «asfixiant» les empreses de transports, que alhora han de lidiar amb un augment generalitzat dels costos, com el preu dels recanvis i la pujada de salaris com a conseqüència d’una mà d’obra cada vegada més escassa. «Hem tingut un augment de costos d’entre un 20% i un 25% l’últim any, però no podem traslladar aquest augment al preu dels bitllets perquè molts dels nostres contractes no es poden modificar», explica. Els representants del sector afegeixen que la pandèmia ha castigat les famílies i que seria injust traslladar-los l’augment del preu dels bitllets.

Crítiques al Govern

Notícies relacionades

Crítiques al GovernL’Executiu també ha posat en marxa ajudes per als particulars de fins a cinc euros per mes. Unes ajudes que, no obstant, estan subjectes a l’adhesió de les gasolineres i que requereixen registrar-se en una plataforma, una cosa que moltes persones encara no han fet. El líder del conservador Partit Social Demòcrata (PSD), Rui Rio, va defensar la setmana passada abaixar directament els impostos i tornar a pujar-los quan el preu dels combustibles s’estabilitzi. «¿Paguem l’impost i després ens el tornen en un esquema burocràtic? Aquest sistema no és eficaç», va assenyalar Rio.

El ministre d’Economia, Pedro Siza Vieira, ha reconegut la possibilitat d’establir alguns canvis per millorar l’eficiència de les mesures. «Hem d’observar com les persones utilitzen el sistema i si cal farem els ajustos necessaris perquè sigui eficaç». L’aprovació d’altres ajudes, com la reducció al 50% de l’Impost Únic de Circulació (IUC) per als transports de mercaderies tampoc han contribuït a frenar el descontentament generalitzat, tant dels particulars com dels principals sectors del transport.