Les claus de la falta de combustible al Regne Unit

El Regne Unit viu una greu crisi de combustible que en algunes zones del país ha obligat a tancar fins al 90% dels sortidors. L’emergència durarà encara uns dies. Aquestes són les claus de l’origen del problema.

Les claus de la falta de combustible al Regne Unit

REUTERS / HENRY NICHOLLS

1
Es llegeix en minuts

Prou reserves

El Regne Unit té prou reserves de combustible. El que no té són transportistes per treure’l de les refineries i portar-lo fins a les estacions de servei. També en alguns supermercats i farmàcies es nota la falta de certs aliments i medecines. Uns 20.000 camioners de la UE que van retornar als seus països quan va començar la pandèmia no han pogut tornar al Regne Unit per noves normes d’immigració que van entrar en vigor amb el Brexit.

Un problema que s’arrossega

Però no és només el Brexit la causa de l’actual problema. Les autoritats calculen en 100.000 els conductors que es necessiten. El sector ja s’enfrontava a un desafiament de reclutament. Més d’un terç dels conductors de vehicles pesants tenen més de 55 anys i el sector no atrau els joves. Les condicions són pitjors que en altres països europeus, i els salaris també. La Covid també va impedir durant mesos que es es poguessin fer exàmens de conduir.

Buscant a l’est d’Europa

I davant aquesta falta de personal local, el Regne Unit havia confiat tradicionalment, a més, en els transportistes europeus, sobretot dels països de l’Est. Però després del Brexit, la burocràcia per les noves duanes va convertir el Regne Unit en una destinació menys atractiva per als camioners.

¿Què està fent el Govern?

El Govern està actuant en diverses direccions per afrontar la crisi. En primer lloc, ha suspès la Llei de Competència al sector perquè companyies rivals poden col·laborar i donar prioritat al subministrament en zones on l’escassetat és més greu. A més, ha demanat a 150 soldats que estiguin preparats per si s’han de posar al capdavant dels camions cisterna per subministrar combustible. Més a mitjà termini, ha anunciat 5.000 visats per contractar estrangers i ha enviat cartes a un milió d’antics conductors perquè tornin a agafar el volant. A més, ha posat en marxa un pla per preparar 4.000 nous camioners.