Drets humans

Boicot a Nike i H&M a la Xina per la seva negativa a comprar cotó de Xinjiang

  • La campanya arriba després d’un encreuament de sancions entre la UE i el gegant asiàtic per les violacions de drets humans contra la minoria musulmana uigur d’aquesta regió

2
Es llegeix en minuts

Dijous, la xarxa social Weibo, coneguda com el ‘Twitter xinès’, s’omplia de missatges recolzant el boicot a les marques estrangeres que hagin decidit no comprar cotó de Xinjiang. La campanya va començar arran de l’encreuament de sancions entre la Xina i diversos de la Unió Europea per presumptes violacions de drets humans i treballs forçats que es produeixen en aquesta regió del nord-oest de la Xina. Xinjiang representa gairebé una cinquena part de la producció mundial de cotó i en subministra a moltes de les principals empreses de confecció del món.

Segons estudis publicats per instituts nord-americans i australians, almenys un milió de musulmans uigurs han sigut internats en «camps» i alguns han sigut sotmesos a «treballs forçats», especialment als camps de cotó de la regió. Diversos activistes i experts en drets humans de les Nacions Unides han denunciat també la detenció massiva, la tortura, els treballs forçats i les esterilitzacions contra aquests musulmans.

Les autoritats xineses han negat aquestes acusacions i han afirmat que les accions preses han sigut per frenar l’extremisme a la regió. El Govern del país asiàtic considera que aquests informes estan plens d’«informació falsa» i afirma que els «camps» són «centres de formació professional», destinats a donar feina a la població per allunyar-la de l’extremisme.

Les marques assenyalades

La Lliga de les Joventuts Comunistes ha sigut l’encarregada d’iniciar aquesta lluita contra H&M. La marca sueca va deixar d’utilitzar el cotó de Xinjiang el setembre del 2020, però això no ha evitat que s’hagi convertit en l’empresa més atacada. Actualment no és possible accedir a la seva botiga ‘online’ a les principals plataformes de comerç electrònic del país i els seus establiments físics han desaparegut dels mapes de Baidu i Didi, equivalents de Google i Uber a la Xina.

A la campanya s’hi va afegir també el ministeri d’Exteriors xinès, organitzacions del sector tèxtil i de consumidors i més d’una trentena de famosos del país. A més d’H&M, altres marques que van firmar un compromís per deixar de comprar aquest cotó s’han vist afectades, com Nike, Burberry, Adidas, Puma i Uniqlo, de Fast Retailing. Segons informa l’agència Efe, per a Nike les vendes a la Xina suposen un 19% de la seva facturació. Per la seva banda, Adidas ha caigut més d’un 6% en borsa des que la Unió Europea (UE) va imposar les sancions.

Recolzament al cotó de Xinjiang

Notícies relacionades

Qui no ha compartit aquesta posició ha sigut Hugo Boss. La marca considera que el gegant asiàtic és una «prioritat clau», ja que un 10% de les seves vendes procedeixen de la Xina. És per això que la companyia s’ha afegit a la campanya: «Jo recolzo el cotó de Xinjiang». «El cotó de Xinjiang és un dels millors del món i el seguirem comprant i recolzant», ha assegurat la marca alemanya a Weibo. Hugo Boss també ha recolzat les decisions polítiques xineses, insistint que estan destinades a la «lluita contra el terrorisme separatista».

La marca japonesa Asics també ha llançat un comunicat similar, en què informava que continuaria «comprant-lo i recolzant-lo» i que «s’oposa fermament» a totes les «accions de difamació i propagació de rumors sobre la Xina». Un 12% de les seves vendes mundials es fan a la Xina. També s’ha pronunciat Fila, que ha negat que deixi de comprar aquest cotó.

Temes:

Nike Xina H&M