Decisió històrica
El Tribunal Penal Internacional investigarà presumptes crims de guerra als Territoris Palestins
Fatou Bensouda, fiscal del tribunal de la Haia, obre una investigació pels crims ocorreguts des del 2014
Mentre l’Autoritat Palestina ha celebrat aquest «pas tan esperat», Netanyahu ha qualificat la decisió de «pur antisemitisme»
El Tribunal Penal Internacional llança una galleda d’aigua freda sobre Israel. La fiscal Fatou Bensouda del Tribunal de la Haia ha anunciat l’obertura d’una investigació sobre presumptes crims de guerra als Territoris Palestins. Tant Hamas com Israel estaran sota l’escrutini jurídic internacional per primera vegada en la història per les seves accions comeses a partir del 2014. L’Autoritat Palestina ha celebrat aquest «pas tan esperat» mentre que Netanyahu ha qualificat la decisió d’«antisemitisme».
«Qualsevol investigació es portarà a terme de manera independent, imparcial i objectiva, sense temor ni favoritismes», ha confirmat la gambiana Fatou Bensouda. Després de l’anunci de la seva jurisdicció per jutjar els presumptes crims de guerra comesos en aquesta regió el mes passat, Bensouda ha complert la seva paraula. A tres mesos d’abandonar el càrrec, la fiscal inicia la investigació sobre la Guerra de Gaza del 2014, els enfrontaments a la frontera de la Franja el 2018 i la política d’assentaments israelians a Cisjordània. També cobrirà els atacs amb coets de Hamas contra civils israelians.
Des d’Israel, han arribat les reaccions negatives a la decisió de Bensouda, precedida d’«un minuciós examen preliminar» que va durar prop de cinc anys, segons la fiscal. Centenars d’israelians es podrien trobar en perill després d’aquest anunci i l’Estat hebreu ja s’ha començat a preparar per a una batalla legal prolongada. «L’esbiaixada CPI de la Haia va prendre una decisió que és pur antisemitisme», ha dit el primer ministre israelià ràpidament.
Mentrestant, l’Autoritat Palestina (AP) s’ha ofert per brindar «qualsevol assistència necessària per fer justícia al poble palestí», Netanyahu recriminava la sentència. «Va decidir que els nostres valents i morals soldats que lluiten contra els cruels terroristes són els terroristes», ha afegit, «va decidir que quan construïm una casa a la nostra capital eterna, Jerusalem, és un crim de guerra». D’altra banda, els funcionaris de Hamas, governant de facto a la Franja de Gaza, també seran investigats però cap representant de la milícia islamista ha comentat la decisió.
«Justícia i rendició de comptes»
«Aquest pas tan esperat serveix a l’incansable esforç de Palestina per aconseguir la justícia i la rendició de comptes, que són bases indispensables per a la pau que el poble palestí exigeix i mereix», ha celebrat el Ministeri de Relacions Exteriors de l’AP. La decisió de Bensouda es produeix només unes setmanes després que s’anunciés el nom de qui la succeirà en el càrrec a partir del mes de juny, Khan. Per això, Israel tenia l’esperança que Bensouda deixés la decisió a Khan i que aquest respongués a les reclamacions contra la CPI, de la qual no és part.
📢 Statement of #ICC Prosecutor #FatouBensouda respecting an investigation of the Situation in #Palestine ⬇️ #justicemattershttps://t.co/G5Q5hvesJZ
— Int'l Criminal Court (@IntlCrimCourt) 3 de marzo de 2021
Després de l’arribada de Biden a la Casa Blanca, el govern de Netanyahu continua pressionant el nou president perquè mantingui les sancions imposades al Tribunal de la Haia pel seu predecessor. Les organitzacions humanitàries han celebrat la decisió de la fiscal, però han insistit que encara queda camí per recórrer. «Els països membres de la CPI han d’estar preparats per protegir ferotgement el treball del tribunal de qualsevol pressió política», ha declarat Balkees Jarrah, directora associada de justícia internacional de Human Rights Watch.
Crida a la paciència
Notícies relacionadesBensouda ha instat a la paciència les dues parts. «La CPI no és una panacea», ha recordat, «sinó que només busca complir la responsabilitat que la comunitat internacional li ha confiat: promoure la rendició de comptes pels crims de l’Estatut de Roma, independentment de l’autor, en un esforç per dissuadir-los». Mentrestant, a Israel ja s’han començat a mobilitzar per protegir el seu funcionariat.
Breaking: @IntlCrimCourt has opened formal investigation into the situation in Palestine. @hrw on why the decision moves "Israeli & Palestinian victims of serious crimes one step closer to maintaining a measure of justice that has for too long eluded them" https://t.co/D5ZKP9h7Cp pic.twitter.com/sG7fXHaOW3
— Omar Shakir (@OmarSShakir) 3 de marzo de 2021
«Mai vaig tenir por de creuar les línies enemigues», ha declarat el ministre de Defensa, Benny Gantz, «em mantindré a peu dret on sigui que ho hagi de fer». Com a cap del personal militar durant la guerra del 2014, Gantz també està sota l’escrutini de la CPI. El soci de Govern de Netanyahu ha assegurat que proporcionaran assistència legal als «centenars d’israelians» implicats i també els donaran advertències legals sobre viatges. És a l’estranger on els acusats pel Tribunal de la Haia podrien ser detinguts.
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- La Policia es presenta al CNIO a petició d’Anticorrupció, que investiga una denúncia
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Xarxes socials ¿Quant cobra un ‘influencer’ gastronòmic per ressenyar restaurants? ‘Cenando con Pablo’ revela el seu caixet: 3.000 euros per visita
- Fre a l’epidèmia La grip a Catalunya va a la baixa per primera vegada en vuit setmanes
- Balanç del president de la Generalitat El Govern prorroga els pressupostos davant la impossibilitat de començar la negociació dels del 2026
- Pujada l’últim mes Espanya reafirma la seva aposta per la transició al cotxe elèctric amb l’increment del 145,8% dels híbrids endollables l’últim mes
- Por escènica i falta de pràctica Vuit de cada deu universitaris no han rebut formació en comunicació oral, competència laboral bàsica
