La UE obre les seves fronteres però Itàlia manté la quarantena
Roma imposa el confinament de dues setmanes a viatgers de països de fora de Schengen, inclosos els 14 que Brussel·les considera «segurs»

Rome (Italy), 29/06/2020.- Passengers are screened at the Fiumicino airport in Rome, 29 June 2020. The Italian airports of Fiumicino and Ciampino have received international recognition for their fight against the spread of COVID-19 and the prevention of biological risk from pathogens. The two Roman ports managed by ADR are the first in the world to obtain the ’Biosafety Trust’ certification, issued by the certification body RINA SERVICES, relating to the correct application of the contagion prevention system due to infections by biological agents. (Italia, Roma) EFE/EPA/Telenews /
La UE obre aquest dimecres les seves fronteres als viatgers procedents d’una quinzena de països tercers, que gaudeixen d’una situació epidemiològica similar o millor a l’europea, i entre els quals no figuren ni els Estats Units ni Rússia ni pràcticament tot Llatinoamèrica, tret de l’Uruguai. No obstant, Itàlia s’ha desmarcat d’aquest acord europeu i imposarà la quarantena obligatòria de dues setmanes per a tots els països de fora de Schengen; això és per a tots els ciutadans que provinguin d’estats de fora de l’espai Schengen, també dels 14 països considerats «segurs» per la UE, segons ha confirmat el Ministeri de Sanitat italià en un comunicat.
El ministre de Sanitat, Roberto Speranza, argumenta que Itàlia «opta per la línia de la prudència» i manté la quarantena i la vigilància sanitària «per a tots els ciutadans de països de fora de l’àrea Schengen», també dels 14 identificats per la UE com «segurs». «La situació a escala mundial continua sent molt complexa. Hem d’evitar que es frustrin els sacrificis realitzats pels italians en els últims mesos», afegeix Speranza.
Itàlia sí que permetrà l’entrada dels residents de tots aquests països per necessitats laborals, raons de salut, estudis i urgència absoluta.
Llibertat de mobilitat per als països Schengen
Als ciutadans de dins de l’espai Schengen se’ls permetrà circular al país lliurement, tal com va decretar Itàlia el passat 3 de juny quan va obrir les seves fronteres en un intent per incentivar el turisme, un dels sectors més colpejats per la crisi de la pandèmia.
L’Autoritat Nacional d’Aviació Civil italiana (ENAC) prohibeix, no obstant, a tots els passatgers que volin cap a Itàlia o a l’interior del país que portin a bord equipatge de mà que no càpiga sota del seient.
Les aerolínies hauran de facturar tot l’equipatge que sigui de més mida, perquè no podran utilitzar els compartiments situats a sobre dels seients. Es tracta d’una mesura que busca prevenir la propagació de la pandèmia.
A més, el Ministeri de Sanitat també obliga tots els viatgers a omplir un formulari que han d’entregar a les companyies i que certifica que no s’han tingut contactes pròxims amb persones malaltes amb coronavirus en els últims dies.
Acord d’aplicació complexa
L’acord de la UE assolit per majoria qualificada per obrir les seves fronteres exteriors, tancades des de mitjans de març per la crisi de coronavirus, a 14 països considerats «segurs», es preveu d’aplicació complexa, ja que diversos estats membres han plantejat objeccions.
A més d’Itàlia, Bèlgica ha avisat que no aixecarà de partida les restriccions a tots els països esmentats en la llista perquè les seves autoritats «encara tenen dubtes» sobre la «claredat i fiabilitat» de les dades ofertes per alguns.
Notícies relacionadesEslovènia, per la seva part, ha recalcat que els estats membres tenen dret a aplicar «criteris més estrictes» dels consensuats si ho veuen necessari després d’avaluar els riscos epidemiològics del país d’origen del viatger.
Finalment, Alemanya ha notificat que a partir de la recomanació i de la inclusió de la Xina a l’annex de països autoritzats passa a considerar que el final del veto s’aplicarà també a Hong Kong i Macau.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos