El futur d'Europa
Sturgeon afirma que «és possible» que Escòcia celebri un altre referèndum d'independència aquest any
La ministra principal diu que el 'brexit' ha posat el seu país «en ell camí equivocat» i destaca la necessitat de tenir un estat propi
zentauroepp51232572 scottish national party snp leader nicola sturgeon launche191207230552 /
La ministra principal d’Escòcia, la nacionalista Nicola Sturgeon, va afirmar aquest divendres que «és possible» celebrar un referèndum d’independència aquest any, que ha de ser «legal i vinculant» perquè compti amb el reconeixement de la comunitat internacional». «És possible tenir un referèndum aquest any i farem tot el que estigui a les nostres mans», va dir Sturgeon en un discurs pronunciat a Edimburg, en què va anunciar que el seu Govern està a favor d’utilitzar la mateixa pregunta triada el 2014, quan el 55% va rebutjar la separació.
La dirigent escocesa va afirmar que el seu gabinet compta amb un «mandat democràtic molt fort» i que serà insostenible per a l’Executiu del conservador Boris Johnson continuar negant-se a asseure’s a negociar un nou plebiscit. En una atapeïda sala del museu Dynamic Earth, Sturgeon va assenyalar que la sortida del Regne Unit de la Unió Europea (UE), que es produirà avui, tindrà lloc «en contra del desig de l’aclaparadora majoria de la gent a Escòcia», cosa que dona legitimitat a una nova cita amb les urnes.
Tenir un estat propi
«El ‘brexit’ ha posat Escòcia al camí equivocat. I com més hi transitem, més tardarem i més difícil serà tornar al camí correcte. Hi necessitem tornar com més aviat millor», va declarar i va precisar que l’«única manera» de fer-ho és aconseguir un estat propi.
Va reconèixer la «frustració» que alguns poden sentir dins del moviment independentista davant la reiterada negativa del Govern britànic, però va precisar que els esforços del secessionisme no han de morir «fins i tot encara que sembli difícil».
«Pretendre que hi ha dreceres podria fer la meva vida més fàcil ara mateix, però el meu treball és liderar (el moviment) cap a un camí creïble que pot conduir-nos cap a la independència i això és el que estic decidida a fer», va afirmar entre aplaudiments.
La força de la democràcia
Notícies relacionadesVa insistir que «l’intent d’interposar-se al camí de la democràcia» de Johnson, que a principis de gener va denegar el permís per a un segon referèndum, «no tindrà èxit» i va animar els defensors de la independència que continuïn treballant per «persuadir» els indecisos.
Els va animar a defensar la seva causa «amb passió, però també amb respecte» i a mirar d’atraure a aquells que el 2014 es van decantar pel «no», però que ara lamenten la sortida de la UE, contra la qual va votar el 62% d’escocesos.
- Caos ferroviari a Catalunya La normalitat a Rodalies no es recuperarà fins a l’abril
- Aquest cap de setmana Aliança Catalana reuneix tots els seus líders territorials a Ripoll per preparar les eleccions municipals
- Programes Això és el que es queda Hisenda del pot que ha guanyat Rosa a ‘Pasapalabra’: més d’un milió d’euros
- LA PEL·LÍCULA‘LA FIERA’RELATA LA VIDA DEL GRUP Armando del Rei, l’únic supervivent de la tribu maleïda del salt base: «Sempre tinc ganes de saltar, és el que soc»
- Resultats del 2025 El Sabadell guanya un 2,8% menys i recomprarà accions per 800 milions en lloc de pagar un dividend en efectiu
