CRISI A KÍEV
El primer ministre d'Ucraïna dimiteix per haver criticat el president
Hontxaruk publica una carta oberta en què nega taxativament les acusacions i renuncia al càrrec

zentauroepp51777370 honcharuk200117094252 /
Crisi política a Ucraïna, que ben bé podria acabar convertint-se una simple tempesta en un vas d’aigua. El primer ministre, Oleksi Hontxaruk, ha escrit una carta de dimissió al president Volodímir Zelenski després de difondre’s en els mitjans i xarxes socials uns comentaris seus en to menyspreador sobre el cap de l’Estat.
A Zelenski cal plantejar-li les coses en termes simples perquè «té una comprensió veritablement primitiva de l’economia», havia dit Hontxaruk en una reunió a porta tancada amb els seus col·laboradors. Per intentar aturar la crisi, el cap del Govern ha escrit «una carta de dimissió» que ha transmès a Zelenski, segons ha anunciat ell mateix a la seva pàgina de Facebook, a fi de «dissipar qualsevol dubte sobre el nostre respecte i confiança».
«Crec que des d’algunes instàncies s’intenta impulsar de manera artificial la idea que ni jo ni el meu equip respectem el president», ha afirmat Hontxaruk. «No és veritat; jo he arribat a aquest lloc per aplicar la política del president», ha afirmat. Segons la presidència ucraïnesa, la missiva serà examinada i se li donarà resposta pròximament.
Sistema semipresidencialista
En un sistema semipresidencialista com l’ucraïnès, el cap del Govern ha de rebre el suport de la Rada, el Parlament unicameral del país. Tenint en compte que Servidor del Poble, el partit creat per Zelenski després de guanyar les presidencials, disposa de majoria absoluta, a la pràctica serà aquest últim que decideixi sobre el destí d’Hontxaruk.
Tal com creien molts observadors a Kíev, no es pot descartar que Zelenski decideixi mantenir en el poder el seu lloctinent, i que l’única sanció sigui una reprimenda verbal. Al cap i a la fi, el president ucraïnès, un exhumorista elegit la primavera passada, és conscient que no és més que un nouvingut en el món de l’alta política.
Amb només 35 anys, Hontxaruk és un dels caps de Govern més joves del món que, a més, diu el que li sembla, tot i que això sí: no té la picardia de la generació de polítics exsoviètics avesats a l’art de la dissimulació o fins i tot el cinisme.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Víctima mortal Mor un auxiliar forestal que treballava en l’extinció de l’incendi de Paüls després de caure 20 metres
- Estiu de 2026 MediaMarkt ocuparà la gran botiga de FNAC al Triangle de plaça Catalunya
- Canvis després del congrés Lorena Roldán deixa el seu escó com a senadora i obre el ball de cadires al PP català
- Nova ordenació de jutjats Catalunya comptarà amb 109 unitats judicials noves, de les quals 34 són prioritàries
- En un informe El jutge rastreja el finançament del PSOE i requereix informació sobre les donacions d’Ábalos