ELECCIONS EN UN PAÍS EUROPEU
La bombolla immobiliària després del «miracle» portuguès
Les inversions estrangeres en immobles han disparat el preu de la vivenda
El turisme ha transformat les ciutats, però n'ha expulsat els habitants
zentauroepp39625891 internacional turistas portugal191005170951 /
A Madonna l’han vist cantar fados amb la germana d’Amália Rodrigues a l’Alfama, no lluny d’on resideixen l’actriu Monica Bellucci o l’actor John Malkovich, algunes de les ‘celebrities’ que han fixat la seva residència al país de moda, juntament amb altres inversors estrangers atrets per suculents caramels fiscals del Govern. Una política que juntament amb la forta empenta del turisme ha transformat la fisonomia de ciutats com Lisboa o Porto, però que està inflant una bombolla immobiliària i expulsant els portuguesos d’aquest mercat davant d’una forta pujada dels preus en un lloc on els salaris continuen sent molt baixos.
Des de l’Associació Morar em Liboa (Viure a Lisboa), que agrupa 15 plataformes ciutadanes, denuncien que Portugal s’hagi transformat en un «paradís fiscal» per als estrangers, gràcies a les anomenades ‘vises or’ (permisos de residència gràcies a una inversió immobiliària de mig milió d’euros) –que han deixat 3.400 milions a les arques de l’estat des del 2012– i a les desgravacions per a professionals i jubilats que s’instal·lin al país, una mesura que ha atret un gran nombre de francesos, xinesos i brasilers.
Una portuguesa entre francesos
Dona fe d’això la Margarida, que va tornar a Lisboa fa tres anys, després de viure’n tres a Macau. Descartat instal·lar-se al seu Chiado de sempre per la invasió turística, va buscar refugi, de lloguer, a la moderna però cèntrica zona de Marqués de Pombal. És l’única llogatera portuguesa en un edifici habitat per francesos. Ara busca un pis per comprar i sap que s’ha d’allunyar al segon cinturó de la ciutat.
«No està malament, allà almenys estaré amb portuguesos», afirma, conscient a més que té un sou bastant superior al de la mitjana. No lluny d’on viu ella, al costat de l’estació de metro de Saldanha, una immobiliària exhibeix el seu pis més barat a la zona: 700.000 euros per 100 metres quadrats.
Des del 2013, el preu de la vivenda s’ha disparat a la capital un 46%. El Govern tracta de prendre mesures, però no ha frenat les llicències per a allotjament turístic, que des del 2014 han passat de 4.000 a 85.000. Sí que ha creat un programa per oferir lloguers més baixos que el mercat, però d’adscripció voluntària dels propietaris.
I mentrestant, la bombolla continua creixent, però a diferència de la que va esclatar a Espanya, no és el crèdit domèstic el que l’infla, sinó els inversors estrangers.
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- Eleccions a Extremadura Sánchez admet haver comès errors: «Som els primers a aplicar amb totes les conseqüències el protocol d’assetjament en el PSOE»
- Borrasca Emilia València, en alerta vermella: la pitjor part, a partir del migdia, i amenaça les comarques del 29-O amb fins a 250 l/m2
- Auge de la malaltia La consellera de Salut recomana utilitzar mascareta al transport públic davant l’epidèmia de grip a Catalunya
- A Sydney Almenys 10 morts i 12 ferits en un atac durant una festa jueva a la platja australiana de Bondi
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
