Anar al contingut

Brussel·les es reafirma: el 12 d'abril és la data límit

El president de la Comissió Europea, Jean-Claude Juncker, respon a Theresa May que una pròrroga curta només serà possible si aproven l'acord de sortida per a aquesta data

Silvia Martinez

Brussel·les es reafirma: el 12 d'abril és la data límit

EMMANUEL DUNAND

El ‘brexit’ caòtic  s’ha convertit "en la hipòtesi cada vegada més probable" amb la qual treballa la Unió Europea, segons ha tornat a admetre aquest dimecres el president de la Comissió Europea, Jean-Claude Juncker. El compte enrere, no obstant, no ha acabat i hi ha temps per parar el rellotge. Però el termini expira el pròxim 12 d’abril a mitjanit. Si aleshores la primera ministra britànica, Theresa May, no ha aconseguit ratificar l'acord de sortida no hi haurà nova pròrroga curta, com aquesta es disposa a sol·licitar. 

"Tenim alguns dies més. Si el Regne Unit està en condicions d'aprovar l'acord de retirada amb una majoria viable d'aquí al 12 d'abril, la Unió Europea també hauria de poder acceptar una prolongació al 22 de maig", ha indicat el polític luxemburguès durant un nou debat celebrat a l'Eurocambra en resposta a l'anunci de May de seure a negociar amb el líder de l'oposició, el laborista Jeremy Corbyn i demanar una pròrroga tan curta com sigui possible. 

Però si per al 12 d’abril la Cambra dels Comuns no s’ha pronunciat, “no hi podrà haver cap prolongació encara que sigui de curta durada”. Després d’aquesta data “podríem posar en perill el desenvolupament correcte de les eleccions al Parlament Europeu i el bon funcionament de la UE”, ha conclòs Juncker.

Cimera d'urgència el 10 d'abril

La decisió sobre aquest eventual nou ajornament l’hauran de prendre de nou els caps d’Estat i de Govern de la UE en la cimera extraordinària convocada el 10 d’abril. Una cita que arrencarà a les sis de la tarda i en la qual May haurà d’informar de les seves intencions. “L’escoltarem i decidirem el camí a seguir però treballarem fins a l’últim moment per evitar un no-acord”, ha assegurat Juncker, alertant que els únics que es beneficiaran d’una sortida caòtica seran “els adversaris d’un ordre mundial basat en regles, els populistes i nacionalistes” i “els que volen debilitar la UE i, no s’equivoquin, també el Regne Unit”.

El luxemburguès ha tornat a allargar la mà al Govern britànic i ha reiterat que la UE pot ser flexible amb la declaració política sobre la relació futura i començar a negociar un futur acord comercial quan es firmi l'acord de retirada. "Abans fins i tot que s'assequi la tinta. Michel Barnier [el negociador de la UE] està preparat”, ha assegurat, disposat a satisfer l’opció que més convingui als britànics: un acord de lliure comerç, una unió duanera o la integració en l’espai econòmic europeu.

Plans de contingència i duanes

El panorama, però, no pinta bé i Juncker ha tornat a referir-se als preparatius en marxa en cas de ‘brexit’ caòtic. "No és el resultat que vull però hem aconseguit que la UE estigui en condicions d'afrontar-lo", ha assegurat recordant que ja han adoptat 91 plans de contingència i diverses legislacions per minimitzar l'impacte en els ciutadans i les empreses. "Les mesures que hem pres atenuaran els impactes més durs d'un xoc de no-acord", però "les turbulències per a les empreses i els ciutadans seran inevitables", ha admès. 

Una de les repercussions més immediates en cas de ‘brexit’ sense acord serà la reinstauració dels controls sobre béns i mercaderies, que afectaran tant empreses com ciutadans corrents, que veuran com de la nit al dia no podran creuar des del Regne Unit cap a la UE amb determinades mercaderies a les seves maletes. Per exemple, els viatgers procedents del territori britànic tindran absolutament prohibit transportar qualsevol tipus de producte d’origen animal i hauran de declarar si transporten una suma superior als 10.000 euros. 

Tot i que els controls es realitzen de forma aleatòria i en funció d’una anàlisi de riscos, Brussel·les admet que hi haurà pertorbacions, especialment en punts com el pas de Calais, per on transiten quatre milions de vehicles cada any (uns 11.000 al dia). De moment no han aclarit com es realitzaran els controls entre la frontera d’Irlanda i Irlanda del Nord per evitar posar en risc l’acord de pau de Divendres Sant. “Estem treballant intensament amb Irlanda per organitzar aquests controls de la forma menys disruptiva possible i el més lluny possible de la frontera”, s’ha limitat a precisar el comissari d’assumptes econòmics, Pierre Moscovici.