REGNE ULTRACONSERVADOR
Així viuen les dones a l'Aràbia Saudita
Les dones necessiten el permís de l'home per a les decisions més quotidianes

zentauroepp33651024 mujeres saudis190107132035 /
El cas de la jove saudita de 18 anys que ha renunciat a l’islam i s’ha atrinxerat a Tailàndia per no ser deportada al seu país torna a evidenciar la situació en què es troben les dones al regne ultraconservador.
Les dones saudites continuen tenint molt minvats els seus drets, malgrat les reformes fetes l’any passat que van permetre, entre altres coses, que puguin conduir. El país no ha deixat enrere el sistema de tutela pel quall’home és el guardià de la dona. La tutela, que deixa la vida de les dones en mans masculines, s’exerceix, bàsicament, en cinc àmbits.
Educació
Les dones han d’obtenirl’autorització del seu pare, el seu germà, el seu marit o qualsevol altre tutor per rebre una educació tant a l’interior del país com a l’estranger. L’11 de juliol del 2017, el Ministeri d’Educació va anunciar la incorporació de la classe d’educació física dins de les escoles femenines "en el marc del respecte a la llei islàmica". No es va precisar, no obstant, si per assistir a aquesta matèria, les estudiants necessitaven el consentiment del tutor.
Malgrat les reticències dels sectors més conservadors, el Govern encoratja les seves dones a formar-se. El país compta amb nombroses universitats per a dones.
Ocupació
Les restriccions que viuen les dones a l’hora de buscar feina, històricament sotmès al sistema de tutela, s’han flexibilitzat els últims anys des que l’Aràbia Saudita ha començat a aplicar les reformes econòmiques per deslliurar-se de la seva dependència total del petroli. El pla batejat com a 'Vision 2030' afavorit pel príncep Mohamed bin Salman, nomenat hereu del tron el juny del 2017, contempla passar del 22% de dones actives al 30% el 2030.
El rei Salman, pare de l’hereu, ha firmat decrets autoritzant les dones a obtenir permís per crear empreses. Ara ja estan autoritzades a incorporar-se a les forces policials.
Mobilitat
Les dones saudites han necessitat sempre el permís d’un home de la seva família per renovar el passaport i abandonar el país. El gran canvi, en l’àmbit de la mobilitat, el van viure el 24 de juny del 2018, quan van agafar el volant per primera vegada en la història del regne. Però es produeix la circumstància que, en paral·lel a l’obertura, diverses defensores dels drets de la dona van ser arrestades i empresonades per conduir.
Matrimoni i divorci
Les dones de qualsevol edat no es poden casar sense el consentiment del seu tutor masculí. En el tema del divorci, els homes poden separar-se sense el consentiment de la seva dona. Els tribunals han resolt recentment que les dones siguin informades oficialment dels divorcis per evitar que les seves parelles el duguin a terme en secret.
Espai públic
Notícies relacionadesEl gener del 2018, les dones van ser admeses per primera vegada a la pràctica d’algunes disciplines esportives.
La famosa policia religiosa, encarregada de vetllar pel respecte a un codi d’indumentària, ha vist rebaixats els seus poders. El codi impedeix a les dones ser en llocs públics amb els cabells sense cobrir i les ungles pintades. Però a la capital, Riad, ja és possible veure casos de dones sense vel.
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- Ciutats amigues Tarragona s'agermanarà amb Voiron (França) aquestes festes de Santa Tecla amb el licor Chartreuse com a símbol d'unió
- Proposta del Govern La futura Llei del Taxi preveu eradicar les VTC urbanes a Barcelona i reservar aquest servei només al taxi
- Seguretat viària Més de 70.000 catalans estan en llista d'espera per examinar-se de la prova pràctica del carnet de conduir
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: on estacionar sense pagar i sense multes
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."