Castro, l'home a qui Twitter va matar més vegades
La mort de l'exmandatari ha sigut anunciada múltiples vegades a la xarxa social com a broma o com a reflex dels rumors a Cuba
una-imagen-que-dio-vuelta-mundo-que-mostraba-fidel-castro-muerto-ataud-que-resulto-ser-falsa-1331039925910
Més d'un internauta deu haver mirat incrèdul aquest dissabte la pantalla del seu mòbil o ordinador quan ha vist anunciada la mort de Fidel Castro. I és que el líder de la Revolució cubana passa per ser el mandatari a qui més vegades s'ha donat per mort a Twitter. La facilitat d'estendre notícies a la xarxa social ha jugat molt males passades als que tenen el costum de retuitejar sense contrastar, però també ha sigut la gran broma en el pati global per la possibilitat de trucar perfils. També ajudaven a la seva veracitat dos factors: la fràgil salut de l'exmandatari cubà, que amb les seves escasses aparicions públiques no donava gaire marge a pensar en una vida llarga, i l'opacitat del règim cubà.
El març del 2012 va ser quan el rumor semblava més plausible. El provocador Tomasso de Benedetti, conegut per impostar els comptesTomasso de Benedetti, de molts personatges i difondre entrevistes falses, va suplantar l'expresident italià Mario Monti per anunciar la mort de Castro. Un altre espontani va fingir ser el ministre d'Economia Luis de Guindos i també es va sumar al carro i ‘va confirmar’ la notícia, cosa que va omplir els ‘timelines’ i va fer dubtar moltes redaccions. Una suposada foto, també falsa, contribuïa al dubte.
Des del 19 de febrer del 2008, quan va anunciar que abandonava el poder, a Castro l'han ‘matat’ diverses vegades, especialment des del 2011, quan el poder de Twitter comença a desbancar l'agenda informativa.
DES DEL 2011
L'agost del 2011, la notícia de la seva suposada mort és el primer ‘trending topic’. Es repeteix el gener del 2012, per un suposat anunci de l'escriptora d'origen cubà Zoe Valdés, que difon amb cautela els rumors que corren per l'illa.
L'opacitat informativa a Cuba, sobre la qual molts tuiters afirmen que les notícies es mantenen en secret durant dies, afavoreix que les informacions falses cobrin força. I els artistes del retoc fotogràfic fan la resta, amb trucatges presos d'altres grans ocasions.
Desde el 2006 hasta el 2015 se registraron más de 300 rumores de la muerte de Fidel Castro. Ninguna fue desmentida por el gob. de Cuba.
— Elienny Dib Caiazzo (@eliedibcaiazzo) 26 de noviembre de 2016
La facilitat per donar com a veraç una informació perquè s'ha vist en un altre compte fa que la notícia es repeteixi l'abril del 2014, el gener del 2015, el juliol del 2015 i el gener del 2016. L'última gran onada es va donar el 21 d'abril passat, coincidint amb el 50 aniversari de la mort de Hitler, i que molts van aprofitar per establir ‘comparacions’ entre els dos dictadors.
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
- "Florentino, ven-lo d’una vegada a l’Aràbia"
- A partir de dilluns La CCMA rectifica i recupera les marques històriques de TV3 i Catalunya Ràdio
- Manuel García-Castellón: "El cas Leire no em sorprèn. Les clavegueres sempre hi són"
- ENTREVISTA Fernando Simón: «Hi haurà una altra pandèmia: no podem permetre que tingui el mateix impacte que la de la covid»
- Internacional Mor una dona de 80 anys després de ser oblidada per un creuer en una illa remota d’Austràlia
- Novetats de l’Agència de l’Habitatge La Generalitat introdueix canvis en la definició de gran tenidor de vivendes a Catalunya
- Sentència Dos anys de presó per un tuitaire que va animar a "perseguir" la família que volia més castellà a l'escola de Canet
- Anàlisi de la federació de famílies Catalunya necessitaria crear gairebé 170 nous grups de 1r d’ESO per poder abaixar les ràtios a 25
- Pagaments indeguts L’auditoria sobre la DGAIA detecta «deficiències en la gestió» de les prestacions a extutelats
