INFORME FINAL DE LA INVESTIGACIÓ
Les famílies de les víctimes de l'accident de Germanwings exigeixen canvis legals
El sistema de control dels pilots "va fallar enormement", lamenta l'Associació d'Afectats del Vol GWI 9525 als Alps

/
L’Associació d’Afectats del Vol GWI 9525 als Alps, que reuneix famílies de víctimes de l’accident de Germanwings, la majoria d’elles d’origen espanyol, van exigir ahir a les institucions els «canvis legals necessaris» després de veure «acreditat» que el sistema de control dels pilots «va fallar enormement» en aquest cas.
En un comunicat, l’associació de familiars es va referir a l’informe elaborat per l’Oficina d’Investigació i Anàlisi de França (BEA), encarregada de les indagacions sobre el vol de Germanwings estavellat el 24 de març del 2015 als Alps francesos, en què van morir 150 persones. Aquest informe, que va confirmar que l’accident va ser provocat i va demanar reforçar el control mèdic dels pilots, es va presentar ahir públicament, tot i que es va donar a conèixer dissabte, un dia abans, a les famílies.
MÉS CONTROL / «Les institucions públiques i privades tenen l’obligació de vetllar per la seguretat de tots nosaltres i en aquest cas s’evidencia que no ha sigut així», sosté a la missiva l’associació, que va néixer el juliol de l’any passat de la mà de 45 famílies de víctimes d’aquell vol.
«Apel·lem a les institucions que ens representen a fer els canvis legislatius necessaris per salvaguardar la nostra seguretat. No es pot fer prevaldre la privacitat d’un individu en perjudici de la seguretat global», sentencia la nota, que reclama que també «es prenguin les mesures necessàries perquè les empreses compleixin amb l’obligació de tenir mecanismes eficients de control dels seus treballadors».
SEGUIMENT MÈDIC / L’informe final de la investigació de seguretat manté que l’alemany Andreas Lubitz, que patia depressió, va modificar intencionadament els ajustos del pilot automàtic perquè l’aparell descendís i no va respondre ni a les trucades dels controladors ni als cops a la porta de la cabina. En aquest document, la BEA demana, entre altres coses, que s’exigeixi un seguiment mèdic als pilots amb antecedents psicològics o psiquiàtrics i que s’arribi a un «millor equilibri» entre el manteniment del secret mèdic i la seguretat pública.
Notícies relacionadesEn aquest sentit, l’associació d’afectats va insistir que les institucions públiques i privades tenen l’obligació de vetllar per la seguretat de tots els ciutadans, després que la BEA instés les autoritats europees a incrementar les seves investigacions sobre presumptes incapacitats dels pilots i a endurir els controls sobre aquells que siguin declarats capacitats per volar, malgrat tenir un historial de malalties mentals.
RECOMANACIONS / L’associació recorda que aquest informe inclou recomanacions sobre seguretat dirigides a l’Organització Mundial de la Salut (OMS), a l’Associació Internacional de Transport Aeri (IATA), a la Comissió Europea, a l’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA), al Ministeri Federal de Transports i Infraestructures Digitals (BMVI) i a l’Associació Mèdica Alemanya (BÄK).
- Compromís amb ERC El Govern es prepara per aprovar al setembre la quitació del deute de Catalunya, extensible a totes les autonomies
- Previsió meteorològica Pluges a Catalunya: el Meteocat activa avisos en aquestes comarques
- Nou autonomies aporten recursos als territoris afectats pel foc
- L’entrada d’una massa d’aire fred posa en alerta Catalunya
- Accident Mor un turista català a l'illa indonèsia de Bali mentre realitzava pesca submarina
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Focs forestals Astúries entrarà amb maquinària pesada a Lleó per prevenir nous incendis: «Farem una línia de defensa»
- Badalona alerta del perill de saltar des del pont del Petroli
- El Port Olímpic recupera més de 100 espècies marines en un any
- Lewandowski, quarti últim capítol