tomb en un país europeu
Una coalició d'esquerres fa caure Passos Coelho a Portugal
Els tres partits busquen acabar amb l'austeritat si reben el mandat del president Cavaco Silva
Els socialistes forgen una aliança per enderrocar el líder conservador als 10 dies de prendre possessió
Deu dies després de prendre possessió, el Govern conservador liderat pel primer ministre lusità, Pedro Passos Coelho, va caure al Parlament. Encara que va ser vencedor de les eleccions legislatives del 4 d'octubre passat a Portugal, va perdre la majoria absoluta amb què va comptar la passada legislatura i va ser enderrocat en el seu primer pas per l'hemicicle per socialistes, marxistes i comunistes.
Les tres forces van arribar a un acord impensable fins fa només unes setmanes i aspiren ara que el cap de l'Estat, el conservador Aníbal Cavaco Silva, encarregui al socialista António Costa la formació d'un nou Executiu que comptaria a la Cambra amb el suport dels seus dos companys de viatge.
«Ja vam dir i repetir que ningú comptés amb el Partit Socialista per recolzar la continuïtat d'aquestes polítiques d'austeritat. Aquesta és la principal raó per presentar i votar una moció de censura a aquest programa de Govern», va argumentar António Costa.
Des de la bancada conservadora van advertir dels riscos a nivell econòmic que segons la seva opinió comporta un Executiu socialista i van incidir en les diferències ideològiques entre aquests i l'extrema esquerra.
«El que mou el Partit Socialista avui no és res més que la fam de poder», va denunciar Passos Coelho. La caiguda del primer ministre en el seu primer tràmit parlamentari va estar acompanyada de controvèrsia a Portugal, on no es produïa una situació similar des de 1978.
De fet, davant del Parlament es van manifestar milers de persones, dividides entre les que es van congregar per mostrar el seu suport als conservadors i les que es van concentrar en favor de l'esquerra i el final de les mesures d'austeritat.
DESTITUCIÓ IMMEDIATA / La Constitució lusitana no exigeix votar formalment el programa del nou Govern, sinó amb prou feines presentar-lo, una concessió que està dirigida a facilitar l'estabilitat d'un Executiu en minoria.
No obstant, el que sí que permet als partits de l'oposició és fer ús de la moção de rejeição (moció de rebuig), un instrument al qual només es pot recórrer durant els primers dies de legislatura.
La seva aprovació per part de la majoria de la Cambra -socialistes, marxistes i comunistes compten amb 122 dels 230 diputats- era esperada i va suposar la immediata destitució del Govern actual, que continuarà en funcions fins que el president lusità es pronunciï.
La caiguda del primer ministre conservador i el seu equip fa que el dossier torni una vegada més a les mans de Cavaco Silva, a qui la Constitució atorga amplis poders en aquesta matèria. Al contrari que a Espanya, a Portugal el sistema no és parlamentarista sinó semipresidencialista, i és el cap de l'Estat qui ha d'escollir -atenent el resultat de les eleccions- el candidat que forma Govern.
DIVERSES HIPÒTESIS / Al prendre la decisió d'escollir Passos Coelho com a primera opció -tots dos pertanyen al mateix partit- tot i no comptar amb majoria absoluta, el cap de l'Estat va assumir un risc que s'ha acabat verificant.
La possibilitat de permetre l'ascens al poder dels socialistes és vista al país com la més probable, malgrat les dures crítiques abocades per Cavaco Silva a un acord entre forces d'esquerres.
També podria deixar els conservadors en funcions fins a la convocatòria de noves eleccions, encara que la cita amb les urnes s'endarreriria com a mínim fins al mes de juny del 2016, ja que Portugal afronta comicis presidencials a principis de l'any que ve.
Per últim, hi ha la hipòtesi d'un Govern d'iniciativa presidencial constituït amb independents de diferents tendències ideològiques, encara que és considerada com altament improbable per la majoria de constitucionalistes lusitans.
L'acord que han aconseguit els socialistes amb el Bloc d'Esquerra -aliat a nivell europeu amb Podem i Syriza- i el Partit Comunista suposa una fita a Portugal, on cap d'aquestes dues últimes forces ha governat mai.
REVOCAR DIVERSES PRIVATITZACIONS / Les dues forces es van caracteritzar sempre per un perfil marcadament opositor, extremadament crític amb les polítiques aplicades al país lusità.
Notícies relacionadesEncara que no es preveu que entrin en un futur Executiu, el seu compromís és recolzar la investidura dels socialistes i asseure's a negociar amb ells, d'any en any, els pressupostos de l'Estat portuguès.
«Es pot passar la pàgina de l'austeritat a la zona euro», va proclamar Costa. Entre les mesures pactades per les forces d'esquerra destaquen la reposició integral de les retallades salarials aplicades als funcionaris, un augment gradual del salari mínim dels 505 euros fins als 600 el 2019, actualitzar les pensions i revocar diverses privatitzacions.
- Salut Aquest és el iogurt més sa del món, segons el cardiòleg Aurelio Rojas: millora la microbiota, reforça el sistema immunitari i redueix el colesterol
- OMS Un viatge per observar ocells a Uruguai, Xile i Argentina, possible origen del brot d’hantavirus
- Actualització infectats L’Organització Mundial de la Salut: “No hi ha raons perquè el brot d’Hantavirus es converteixi en una epidèmia”
- A més de ferides genitals El nadó maltractat a Barcelona ja presentava fissures anals i un hematoma a la galta quan va visitar l’Hospital de Sant Joan de Déu
- Prediccions meteorològiques L’Aemet alerta de temps inestable aquesta setmana: pluges i tempestes amb avís groc i taronja en aquestes zones d’Espanya avui
