Avaria a les sondes o atemptat, dues possibles hipòtesis de la tragèdia

Dos Airbus semblants van patir descensos bruscos, i un es va estavellar, a causa d'una avaria en els sensors de velocitat i altura

Una dona passa davant d’un cartell publicitari de Germanwings a l’aeroport de Colònia, a Alemanya.

Una dona passa davant d’un cartell publicitari de Germanwings a l’aeroport de Colònia, a Alemanya. / OLIVER STRATMANN / AFP

3
Es llegeix en minuts
ÓSCAR HERNÁNDEZ / BARCELONA

L'accident de l'avió de Germanwings sinistrat ahir als Alps apunta cap a, almenys, dues possibles causes a falta que transcendeixin les dades recollides a les caixes negres i les que van rebre durant el vol tant la companyia com el fabricant Airbus. Sí que sembla clar que el vol 4U9525 es va estavellar després que els pilots en perdessin el control, ja que no hi ha constància que modifiquessin la trajectòria abans de l'accident. L'aparell es va estavellar després de perdre altura i velocitat de forma contínua durant uns 10 minuts. I aquesta pèrdua de control en un avió tan sofisticat com l'Airbus només és possible per una avaria mecànica, que confongués els pilots i fins i tot el mateix sistema automàtic d'alertes en vol, o per un atemptat terrorista.

AVARIA MECÀNICA: LES SONDES

Un pilot experimentat d'Airbus, tant en vols europeus com transoceànics, ha explicat que els tripulants haurien pogut perdre el control de l'avió a causa d'una avaria en les sondes que registren l'altitud i la velocitat de l'aparell i que n'informen els pilots. L'avaria es podria haver produït per la congelació d'aquests detectors, cosa que va causar el novembre passat un descens brusc d'un altre avió Airbus de la companyia Lufthansa quan volava de Bilbao a Munic. Una avaria en unes sondes similars va causar la caiguda d'un avió d'Air France en aigües de Brasil el juny del 2009, cosa que va provocar la mort de 228 persones. La congelació de les sondes impedeix als tripulants governar l'aparell, ja que reben dades equivocades de les dues variables més importants per mantenir el vol i prendre decisions. "Un pilot pot decidir disminuir la velocitat si una sonda afectada per la congelació indica que vola massa ràpid. Al reduir la velocitat, l'avió pot entrar en pèrdua i caure", indica el comandant.

DESPRESSURITZACIÓ DE LA CABINA

Notícies relacionades

Una altra de les causes que pot provocar un descens immediat de l'avió és que es produeixi una despressurització de la cabina, per una fissura en el fusellatge o l'obertura d'una porta. En aquest cas els pilots procedeixen a descendir ràpidament a una altura d'uns 3.000 metres per entrar en una atmosfera exterior rica en oxigen. La reserva d'oxigen que es facilita per les mascaretes sol tenir autonomia per a uns 20 minuts. En el supòsit que aquest hagués sigut el cas, el comandant hauria baixat a 3.000 metres ràpidament, però hauria mantingut el vol a aquella altura fins a acostar-se a l'aeroport més pròxim a través de l'anomenada ruta d'escapament, pactada ja des de l'inici del vol i que permet esquivar les muntanyes en un itinerari com el que travessa els Alps.

L'ATEMPTAT TERRORISTA

La hipòtesi de l'atemptat terrorista és molt improbable a causa de l'elevat nivell de seguretat dels aeroports. No obstant, un atac a la cabina de l'avió, que matés els tripulants, podria fer que l'avió entrés en pèrdua, és a dir que perdés potència i s'estavellés en una caiguda gradual, segons les fonts consultades. El mateix podria passar si els pilots fossin inutilitzats i algú accedís als comandaments i interrompés el vol comandat. No obstant aquesta possibilitat, segons les fonts consultades, no té força, ja que als controls de seguretat s'hi ha de sumar que tots els vols comercials disposen de cabines de tripulació blindades per impedir una intrusió forçada durant el vol, mesura que es va generalitzar arran dels atemptats amb avions de Nova York. En la hipòtesi de l'atemptat també hi hauria la d'una explosió a bord, encara que no sembla factible, ja que l'aparell no va esclatar a l'aire ni els testimonis van veure senyals de fum o foc a l'avió abans de la col·lisió. L'absència de reivindicació també permet descartar aquesta hipòtesi.