TERCERA CATÀSTROFE AÈRIA EL 2014

Malàisia perd un altre avió

Un Airbus d'una companyia de baix cost desapareix amb 162 persones a bord

Els equips de rescat no localitzen l'aeronau, que anava d'Indonèsia a Singapur

4
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / BANGKOK

La història es va tornar a repetir ahir en l'espai aeri amb una nova catàstrofe en un 2014 terrible per a les aerolínies asiàtiques. El 8 de març, el vol MH370 de la companyia Malaysia Airlines que volava de Kuala Lampur a Pequín amb 239 passatgers va perdre el contacte amb l'aviació civil sense deixar rastre conegut fins avui. El 17 de juliol va tenir lloc el segon succés, quan el vol MH17 va ser abatut a Ucraïna i hi van perdre la vida els seus 298 ocupants. Ahir va tenir lloc el tercer desastre amb la desaparició d'un avió Airbus 320-200 de la companyia aèria AirAsia, de baix cost, que cobria la ruta entre la ciutat indonèsia de Surabaya i Singapur amb 162 persones a bord.

Encara que les tasques de recerca no es reprendran fins avui per la falta de llum, tots els indicis apunten que l'avió es va estavellar després que el pilot demanés permís per pujar dels 9.760 als 11.590 metres d'altitud pel mal temps. Això va passar diumenge a les 6.12 del matí (hora local). Minuts després es va tallar la comunicació del vol QZ8501 sense solució possible.

MAJORIA INDONÈSIA / L'avió es va enlairar de l'aeroport internacional de Surabaya a les 5.35 hora local i hauria d'haver arribat a Singapur a les 7.30. A bord hi viatjaven 155 passatgers més la tripulació, estimada en set persones (dos pilots, quatre hostesses i un enginyer), segons va confirmar el Ministeri de Transport d'Indonèsia i fonts de l'aerolínia. Entre les 162 persones hi ha 155 indonesis, tres coreans, un malaisi, un singapurès, un britànic i un francès, aquest últim membre de la tripulació. Entre els passatgers, hi ha 16 menors i una criatura de pocs mesos.

CAIGUT AL MAR / El pilot va demanar canviar el rumb per evitar les turbulències provocades per la nuvolositat. El ministeri va informar que es va perdre el contacte per radar amb la nau uns 40 minuts després d'enlairar-se, quan l'aparell es trobava entre la província de Kalimantan (a Borneo) i l'illa de Belitung. L'Agència Nacional de Recerca i Rescat va assegurar que l'avió probablement es va estavellar en aigües pròximes a aquesta illa. La nau tenia prou combustible per volar durant quatre hores aproximadament.

Durant el dia d'ahir van circular informacions als mitjans indonesis que deien que s'havia localitzat com a mínim un objecte que podria ser una resta de l'avió, però les autoritats no van confirmar ni van desmentir aquest detall. Prefereixen esperar que es reprenguin les tasques de rescat suspeses per la falta de llum, encara que el vicepresident indonesi, Jusuf Kalla, ja va reconèixer que hi ha «moltes possibilitats» que el vol patís un accident en aigües del mar de Java.

INCERTESA I DOLOR /Un Boeing 737 de la Força Aèria d'Indonèsia, sis vaixells i tres helicòpters van participar en l'operació inicial de rescat organitzada per buscar l'avió desaparegut. Belitung se situa al davant de la costa oriental de Sumatra i al sud-oest de l'illa de Borneo, i comprèn una superfície de 4.800 quilòmetres quadrats formats per muntanyes i terreny escabrós.

«La nostra prioritat són la tripulació i els passatgers. Farem tot el que puguem. No ens aturarem», va escriure el president de l'aerolínia, Tony Fernandes, al seu compte de Twitter, al mateix temps que prometia a la plantilla de l'aerolínia que tirarien endavant units d'aquesta «terrible experiència».

Fernandes, que va agafar un vol d'emergència a Surabaya, va dir a la seva arribada als periodistes que la companyia se sentia destrossada pel que havia passat. «No volem especular, però en aquests moments, òbviament, l'avió ha estat desaparegut durant 12 hores i hi ha un profund sentiment de depressió aquí», va dir. «Es tracta d'un cop duríssim per a nosaltres i estem destrossats pel que ha passat. És increïble», va afegir.

Fernandes va explicar que el capità Iriyanto, de nacionalitat indonèsia, tenia més de 20.500 hores de vol, gairebé 7.000 d'aquestes amb AirAsia. Se sap que Iriyanto va estar acompanyat pel copilot francès Remi Emmanuel Plesel.

A Surabaya i Singapur, mentrestant, es barrejava la incertesa amb el dolor entre els familiars dels passatgers que viatjaven per passar les festes d'Any Nou. «Se suposava que havien de ser les seves últimes vacances en família abans de casar-nos», va dir entre llàgrimes Louise Sidharta, que esperava la seva nòvia a l'aeroport de Singapur després que la noia hagués passat uns dies amb els seus pares. No la tornarà a veure.

ÚLTIMA REVISIÓ AL NOVEMBRE / El Departament d'Estat i l'agència de seguretat en el transport dels Estats Units (NTSB) van oferir la seva assistència a les autoritats d'Indonèsia. En el seu compte a Twitter, el secretari d'Estat John Kerry es va pronunciar sobre la tragèdia. «Els nostres cors i esperances estan amb els passatgers i les seves famílies», va dir el cap de la diplomàcia nord-americana.

Notícies relacionades

Segons va informar la companyia en un comunicat, el pilot tenia una experiència de 6.100 hores de vol i l'avió va passar la seva última revisió el 16 de novembre passat. El succés completa un tràgic any per a les companyies aèries malàisies.

El primer ministre malai, Najib Razak, que va haver de tornar abans de les vacances per coordinar les tasques d'auxili en les inundacions més grans que ha patit Malàisia en les últimes dècades, va assegurar en un comunicat que la desaparició del vol QZ8501 és una notícia «molt trista» i que el seu país «ajudarà en tot el que calgui». La investigació continuarà avui amb més detalls d'una catàstrofe que tanca un any tràgic en l'espai aeri.