CRÒNICA DES DE MOSCOU
53 hores de viatge aristocràtic a Niça
Inauguració de la línia.
Luxe és una paraula màgica per a les orelles dels moscovites. Dóna sentit a molts
invents del màrqueting rus poc comprensibles des del punt de vista del sentit comú d'un europeu. L'última novetat és un luxós tren que des de fa poc surt cada dijous de l'estació Bieloruski de Moscou amb destí a Niça.
Per anar de la capital russa a la Riviera francesa es triga ni més ni menys que 53 hores. El tren travessa territori de set països i fa parada en 11 ciutats mai abans comunicades entre si per via fèrria. I això que un vol directe d'Aeroflot (les línies aèries russes) hi arriba en tan sols quatre hores. Però, segons els ideòlegs del projecte del tren Moscou-Niça, el temps no importa tant com el prestigi i el confort quan es tracta d'un viatge abans tan emblemàtic per a la classe alta russa.
Des de l'any 1856 fins a la Revolució bolxevic del 1917, Niça va ser un dels balnearis favorits de la noblesa russa i dels empresaris més rics. A mitjans del segle XIX, la família reial Romànov va construir un palau a Niça per passar-hi les seves vacances. Els aristòcrates de llavors van viatjar en massa a la Riviera. Però la comunicació per ferrocarril entre Sant Petersburg (llavors capital de l'imperi rus) i Niça es va interrompre l'any 1914, a causa de la primera guerra mundial.
Només 96 anys després, el monopoli Ferrocarrils Russos (RZD) s'ha atrevit a restablir la famosa ruta amb la idea de seduir els nou-rics i la classe mitjana amb la possibilitat de travessar en dos dies ciutats com Varsòvia, Innsbruck, Viena, Milà, Gènova i San Remo. Mentre que els europeus estan cada vegada més acostumats a viatjar asseguts en trens d'alta velocitat, per als russos és molt més habitual anar en un tren que circula a una velocitat d'uns 70 km/h, com el Moscou-Niça. El més tradicional és viatjar en un vagó llit assaborint un bon brandi, menjar en un restaurant mòbil i baixar a totes les parades per olorar l'ambient. Res de presses.
El viatge d'anada en un cotxe de la classe Luxe, amb dutxa, televisió i minibar, costa 1.200 euros. La primera i la segona classe, 459 i 306, respectivament. El preu varia segons l'edat del passatger i la quantitat de bitllets comprats. El bitllet més econòmic, per a menors de 26 i més grans de 60 anys, val 225 euros. En comparació, un bitllet d'anada i tornada d'Aeroflot costa al voltant de 400 euros.
A més a més de viatjar a Niça, aquest nou tren és una oportunitat d'arribar a les estacions d'esquí més populars, com Innsbruck a Àustria o les del nord d'Itàlia. I no s'ha de pagar el sobrepès de l'equip d'esquiar, que en els vols aeris per Europa és costós.
Notícies relacionadesEls primers trajectes han demostrat que la idea de RZD d'aprofitar les conegudes debilitats de la classe alta russa ha estat encertada. Els bitllets per als vagons de luxe s'esgoten de seguida, i es ven un 90% de totes les places.
De moment, solament hi ha un risc visible que podria reduir el nombre dels clients que prefereixen el tren abans que l'avió per disfrutar d'un viatge llarg i tranquil. L'any 2011, la durada del viatge s'escurçarà fins a les 36 hores.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- El pacte del PSOE i Junts sobre immigració s’encalla en els NIE
- El cas Begoña Gómez
- Macron busca trencar la unió d’esquerres per formar govern
- El Rei alerta Roma de passats que no han de tornar "ni com a caricatura"