canvi exigit pels pilots

Air France ja ha reemplaçat les sondes de velocitat dels Airbus

L'Agència Europea de Seguretat anuncia una imminent decisió sobre els sensors

La Marina brasilera desembarca un fragment de la cua de l’Airbus.

La Marina brasilera desembarca un fragment de la cua de l’Airbus. / EFE / ALEXANDRE SEVERO

1
Es llegeix en minuts
ELIANNE ROS
PARÍS

En menys d’una setmana, Air France ha canviat les sondes de velocitat dels seus 34 avions A330 i A340 per unes d’última generació. Encara que de moment no s’ha establert una relació directa entre les fallades d’aquests mesuradors i el sinistre del vol Rio-París amb 228 persones a bord, la companyia ha complert amb l’exigència dels pilots, que van amenaçar de negar-se a envolar-se amb els antics sensors.

Segons va informar ahir l’aerolínia, s’han reemplaçat dues de les tres sondes, conegudes com a tubs de Pitot, que porta cada avió a la carlinga davantera, i el 5 de juliol totes hauran estat canviades. Els aparells necessiten dues sondes per calcular la velocitat idònia del pilot automàtic. La tercera s’utilitza en cas que una registri anomalies.

Els nous tubs tenen un sistema de ventilació i calefacció més avançat que els anteriors per impedir que la presència de gel distorsioni els mesuraments, tal com ha succeït en alguns vols i es creu que li podria haver passat a l’A330 quan sobrevolava una zona tempestuosa. Això no significa que siguin infal·libles, tal com han matisat tant la companyia aèria com la constructora europea Airbus.

L’Agència Europea de Seguretat Aèria (AESA) va anunciar ahir que abans de finalitzar la setmana prendrà una decisió sobre les sondes Pitot defectuoses. «Des de l’accident hem rebut nombroses informacions sobre incidents, que estem analitzant», va indicar un portaveu.

Notícies relacionades

TRES DIES ABANS DE L’ACCIDENT / Airbus va recomanar canviar-les el setembre del 2007. Un any després, una nota interna d’Air France assenyalava nombrosos incidents a causa d’un mal funcionament de les sondes en condicions meteorològiques adverses. A l’abril havia començat a aplicar un programa de substitució. De fet, les noves sondes van arribar tres dies abans que l’A330 desaparegués en ple vol.

L’accident ha provocat la solidaritat entre les empreses constructores. Boeing, la competidora d’Airbus, va sortir ahir en defensa del model A330 del seu rival. «És un avió fiable», va assegurar. El president d’EADS –l’empresa de la qual és filial Airbus–, Louis Gaullois, es va inclinar per una «convergència de diferents causes» a l’hora d’explicar el sinistre.