El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Conflicte competencial

Malestar al Gornal de l’Hospitalet pel ‘tall fantasma’ d’un túnel sota la Gran Via

Malgrat mantenir-se tancat per despreniments des del juny, els usuaris en fan cas omís i les empreses estan molestes

Malestar al Gornal de l’Hospitalet pel ‘tall fantasma’ d’un túnel sota la Gran Via

Ricard Cugat

4
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Centenars de persones –com a mínim– transcorren diàriament pel túnel que permet salvar la C-31 al seu pas per l’Hospitalet de Llobregat i que connecta el barri del Gornal amb el polígon de la Pedrosa. El corredor, que agilitza la connexió entre el transport públic i àrees d’aparcament amb les múltiples empreses que operen a la zona industrial, està tancada des del dia 15 de juny, un obstacle que en cap moment ha aconseguit que els usuaris freqüents del passadís alternin la seva ruta per anar de banda a banda de la Gran Via de l’Hospitalet.

Les primeres tanques instal·lades pel consistori van complir el seu objectiu per poc temps. Els usuaris més assidus del túnel van moure les barreres i van decidir seguir el seu habitual camí de pelegrinatge als seus llocs de treball o cap a l’escassa oferta gastronòmica disponible a la zona, malgrat el despreniment de part del ciment que recobreix el sostre del túnel.

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

Conscients que veïns i treballadors del polígon feien cas omís de les mesures de seguretat, des de l’Ajuntament van instal·lar llavors unes barreres ‘New Jersey’ a cada extrem del passadís, més difícils de moure que les primeres tanques de seguretat, però que també són saltades cada dia reincidentment pels usuaris.

Diego Cano, propietari de la cafeteria restaurant Diego —ubicada a pocs metres del túnel— explica com des del tancament ha notat una caiguda, sobretot, entre els clients que «venien a fer el cafè». «Hi ha gent que encara passa, però n’hi ha que ja no. El que no es fia del túnel es veu obligat a fer una gran volta, que no sempre ve de gust, i menys a l’estiu a 33 graus», hi afegeix Diego.

El restaurador hospitalenc recorda també que, quan va començar a caure runa, van ser els Bombers de la Generalitat que hi van anar i van picar la part més afectada, una runa que encara avui resta oblidada al paviment del túnel. De fet, Diego Cano adverteix que fa uns quatre mesos la mateixa Generalitat els va reconèixer que no «el tenia [el túnel] inventariat».

Molestar entre treballadors

«Ens genera bastantes molèsties perquè hem de fer molta més volta, tant en l’anada com en la tornada. Jo agafo transport públic i abans sorties, anaves recte i hi arribaves, ara has de caminar molt més i amb aquesta calor no ve gaire de gust. I ens fa la sensació que això anirà per a llarg», lamenta la Yolanda, treballadora de Prosegur, l’empresa més pròxima al túnel.

«Jo vinc amb cotxe, però abans també aparcava en aquest costat de la Gran Via i era un moment. Ara cal fer més volta», comenta per la seva banda la Martina, companya de la Yolanda a l’empresa de seguretat privada. Totes dues assenyalen que quan el túnel ja mostrava signes de deteriorament s’atrevien a passar-hi, però que des que van posar les tanques prefereixen no arriscar-se.

Has de caminar molt més i amb aquesta calor no ve gaire de gust

No es planteja tanta prudència el Daniel, treballador d’Aceroi al polígon. «Encara que estigui tancat travessem perquè és la manera més ràpida. Preferim saltar una tanca de formigó a fer tota la volta. Tenim mitja horeta per dinar i si fem tota la volta perdem un quart d’hora, mentre que si passem pel túnel són cinc minuts», argumenta el Daniel.

Aquest mateix dimecres 2 d’agost, treballadors del servei de neteja de l’Ajuntament de l’Hospitalet han anat a netejar el túnel, com fan habitualment. No obstant, no tenien constància que estava tancat i del risc de despreniment de runa, de manera que, sense cascos de protecció ni més informació de l’estat del passadís, han optat per no endinsar-s’hi, recol·locar les tanques de seguretat que els usuaris havien mogut per passar més còmodament i marxar informant que no han pogut realitzar el servei per l’estat estructural del corredor.

Conflicte competencial

Tot i que la reparació del sostre està prevista per a aquesta setmana, la decisió de quina administració ha de determinar que és segur reobrir el passatge ha generat un xoc competencial entre administracions. Des de l’Ajuntament de l’Hospitalet recorden que van barrar el pas fa un mes i mig «per falta de seguretat de l’estructura». «L’Ajuntament ja va comunicar la situació a Carreteres de la Generalitat, responsable del manteniment, però fins ara no havien realitzat cap actuació», diuen des del consistori hospitalenc.

Tenim trenta minuts per dinar i si fem tota la volta perdem un quart d’hora

Per la seva banda, fonts del Departament de Territori expliquen a aquest diari que, després d’analitzar la caiguda de fragments de formigó, han determinat que el problema rau en unes filtracions d’aigua «des de la mitjana del tronc de la C-31». Així, asseveren que, aquests dies, «el Departament —amb el permís tècnic de l’Ajuntament— portarà a terme una actuació de sanejament i protecció de l’armadura del pas inferior».

Fins aquí, les dues administracions coincideixen. El problema arriba quan es tracta de concretar a qui li correspon la decisió de reobrir el túnel. «El pas no s’obrirà fins que la Generalitat comuniqui a l’Ajuntament que el seu ús és segur per als vianants», afirmen des del consistori de l’Hospitalet.

Notícies relacionades

«Al finalitzar els treballs de sanejament i protecció de l’armadura, l’Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat —encarregat del seu manteniment— valorarà sobre l’obertura del pas als vianants», defensa per la seva banda la Generalitat.

Molts dels treballadors de la zona —i alguns veïns— continuen per ara preferint travessar el túnel, alguns augmentant el pas a mesura que s’endinsen al passadís, i fer cas omís dels elements de seguretat instal·lats pel consistori. «A veure si l’arreglen ja o, com a mínim, posen pedaços com una malla», reclama Diego Cano.