Club d’Estil d’EL PERIÓDICO

Història del bolso: 7 models icònics del rei dels accessoris

Repassem el currículum mil·lenari del complement essencial de qualsevol ‘look’, tan útil com ‘cool’. Alguns models són clàssics que no passen de moda

Història del bolso: 7 models icònics del rei dels accessoris
  • Multimèdia | Quants tipus de texans hi ha... i quin et queda millor

  • ¡Llarga vida al cabell afro!: guia ‘curly’ per lluir melena com les reines Carlota i Cleòpatra de Netflix

6
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La periodista d’origen polonès especialitzada en moda Joanna Bojanczyk va tenir l’oportunitat de travar amistat amb Coco Chanel en els seus últims anys de vida i amb tota la ‘crème de la crème’ de la moda de París, ciutat en la qual es va establir el 1968. Escriu en diversos setmanaris i té un ‘fantabulós’ manual sobre el rei de tots els accessoris: ‘Su majestad el bolso’ (Maeva), un apassionant viatge mil·lenari per la història d’una peça essencial en qualsevol ‘look’. I tot i que les passarel·les de les setmanes de la moda celebrades a Nova York i París hagin avançat l’ascens al cel del ‘glam utility’, la moda utilitària, i la nova obsessió dels dissenyadors per les butxaques XXL en detriment dels bolsos, sabem que és un ‘must’ de l’‘street style’ temporada rere temporada.

En veritat, com explica Bojanczyk, tot va començar a la prehistòria, quan «les eines, les armes i el menjar es portaven en farcells de cuir penjats d’un pal». A l’Egipte dels faraons «s’utilitzaven cistelles fetes de branques, herba, canya o fulles de palmera. Els antics grecs portaven petits sacs a la cintura [...] i a l’edat mitjana la majoria de la gent es conformava amb bossetes lligades al cinturó», explica l’experta, que també recull al seu llibre l’aparició de les butxaques, al segle XVI: «Petits sacs de tela amagats sota una faldilla ampla als quals s’accedia per una obertura als laterals de la peça». Quan a principis del XIX la roba es va estrènyer ja no es podia amagar res a sota, llavors «van aparèixer els bolsos amb ornaments que les dones portaven a la mà o penjats a la cintura».

Aquest car objecte de desig

Quan van arribar invents com l’electricitat, el telèfon i el ferrocarril, van aparèixer les maletes i bosses de viatge. «Els canvis eren cada vegada més grans –escriu la Joanna–, es van desenvolupar noves tecnologies, la majoria de dones van començar a treballar fora de casa...». Al segle XX va aparèixer el bolso tal com el coneixem avui: «Aviat va deixar de ser un simple sac per a coses i es va convertir en un objecte de desig, en ocasions molt car».

Notícies relacionades

Així és com les grans firmes van llançar els seus propis models, avui clàssics i icònics. Vet aquí set que mai passen de moda:

El ‘Lady Dior’ de Christian Dior

El bolso creat en honor a Lady Di i el que més va lluir la princesa de Gal·les (ella els portava amb vestits jaqueta, tot i que avui es combina fins i tot amb texans). Va ser creat pel director creatiu de la casa, Gianfranco Ferré. El 1995, Bernadette Chirac, la dona del president francès Jacques Chirac, va trucar a la firma Christian Dior perquè creés un bolso exclusiu per regalar-l’hi a Lady Di en la seva visita a París. Es tracta d’un bolso de cuir negre embuatat (un disseny inspirat en la tapisseria de les cadires Napoleó III que ‘monsieur’ Dior va utilitzar en les seves primeres desfilades), cosit a mà, que embolica una elegant caixa rectangular. Dotat d’un parell de nanses en arc i de detalls metàl·lics d’or groc. Ara s’elabora en diversos colors i versions, com la famosa ‘toile de Jouy’ (estampat) de Dior. Des de 3.100 euros.

 


El ‘Neverfull’ de Louis Vuitton

El precedent dels tan habituals avui ‘shopping bags’ és el ‘Neverfull’ de Louis Vuitton, que, com el seu nom indica, mai està ple. És el tot terreny del luxe. Un clàssic, malgrat que el seu naixement data de 2007. Combina un disseny atemporal de línies senzilles de bolso ‘tote’ amb detalls del llegat de la casa (el tradicional ‘monogram’ com a ornament). Un bolso de dia on hi cap tot (pot suportar fins a 210 quilos) sense tenir un aspecte massa voluminós. A més, porta un necesser extraïble que es pot portar per separat. Costa 1.500 euros i té diverses versions.


El ‘2.55’ de Chanel 

Es podria dir que aquest és el model més emblemàtic de la ‘maison’. El va crear Coco Chanel el febrer de 1955 (d’aquí ve el seu nom) per alliberar les dones de l’esclavitud dels bolsos de mà. La seva inspiració van ser les bosses que portaven els soldats. Té forma de capsa de pell embuatada de 20 centímetres. Per dins està forrat d’una pell del color de l’uniforme que vestia la dissenyadora a l’orfenat, color borgonya. Té tres butxaques molt pràctiques, la doble solapa de tancament té una butxaca camuflada anomenada «secreta» i la cadena es pot fer lliscar entre dos traus daurats per adaptar-ne la mesura. Porta la icònica doble C a l’interior. A partir de 9.700 euros.


El ‘Kelly’ d’Hermès

Junt amb el model ‘Birkin’ –el que la casa Hermès va fabricar el 1984 per a l’eterna actriu Jane Birkin, que no trobava cap bolso on li cabessin totes les seves coses–, el ‘Kelly’ és el més icònic de la firma. Era el preferit de la princesa Grace Kelly, que el va utilitzar el 1956 per ocultar el seu embaràs. No obstant, la història d’aquest bolso és anterior: data dels anys 30 i al principi s’anomenava ‘sac à dépêches’ (estava pensat, com molts complements de la firma, com a accessori d’equitació). Es va crear per a la dona d’Émile-Maurice Hermès. És un model de gran capacitat i, gràcies a la seva forma trapezoidal, és molt pràctic. A partir de 9.000 euros.


El ‘The Jackie’ de Gucci

Creat el 1961, el bolso Hobo de la casa Gucci es va fer famós gràcies a Jackie Kennedy, que el 1964 va encarregar-ne sis còpies per portar-los per tot arreu, des dels carrers de Nova York fins a Capri. Gràcies a la viuda primera dama dels EUA i a la seva forma corba, elegància i el tancament daurat, el model es va convertir en el preferit de la ‘jet set’ als 60 i 70. El bolso va tornar al catàleg en l’era Tom Ford, en la de Frida Giannini i fa poc el va tornar a posar de moda Alessandro Michele en la seva desfilada de tardor-hivern 2021, moment a partir del qual es va convertir en un ‘must’ (en diversos colors) d’estrelles com Harry Styles i Emma Corrin.


L’‘Amazona’ de Loewe

Va ser dissenyat fa més de 45 anys, però segueix estant completament de moda en totes les seves versions. És una obra mestra de la funcionalitat i de l’artesania (en la seva elaboració participen fins a quatre artesans diferents per unir amb cura les 61 peces que el conformen). Daniel Rossi, dissenyador de la casa Loewe, va crear el 1975 un bolso per a la nova dona que caminava amb pas ferm per la transició a la democràcia i s’incorporava plenament al món laboral. Li va dedicar un model més flexible en pell girada color or, emblemàtic de la casa, sense folre a l’interior i, per tant, més esportiu. Un bolso que no imposa mode d’ús i que serveix per a tot el dia. Uns 3.200 euros.


El ‘City’ de Balenciaga

És el bolso emblema de Balenciaga i el de totes les ‘celebrities’ que el portaven als anys 2000. El ‘City’, dissenyat per Nicolas Ghesquière el 2001, era protagonista als carrers, a les passarel·les i a les botigues de moda ‘low-cost’, que en van copiar totes les versions i mides. Per crear aquest bolso es va inspirar en les motocicletes i al principi la ‘maison’ s’hi va oposar frontalment perquè no era prou rígid. No va ser fins que Kate Moss i altres ‘top models’ van començar a portar-lo que la casa es va convèncer que tenien un ‘blockbuster’ entre mans. En l’era Demna Gvasalia se’l coneix com ‘Neo Classic’. Des de 1.800 euros.