Club d’Estil d’EL PERIÓDICO

10 estils de bigoti per al teu ‘look’ solidari aquest Movember 2022

La moda busca homes ‘curvy’: «Som més grans i més sexis»

El moviment, sorgit a Austràlia el 2003, ja se celebra arreu del món per conscienciar sobre la salut masculina i recaptar fons contra el càncer. L’estilista Jose Valle, de Backstage BCN, explica com lluir un mostatxo de 10

10 estils de bigoti per al teu ‘look’ solidari aquest Movember 2022
7
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tot i que avui dia molts homes opten per portar tota la cara rasurada o bé apuntar-se a la moda de les barbes ‘hipster’, que en l’última dècada ha donat lloc al floriment de nombrosos negocis especialitzats en la retallada i cura del pèl facial, el novembre és el mes ideal per presumir d’una tercera opció: el bigoti. Des de fa gairebé dues dècades se celebra arreu del món el moviment Movember, nom que prové de la fusió de les paraules ‘moustache’ i ‘november’, i que té per objectiu conscienciar sobre la cura de la salut masculina. Concretament, la Fundació Movember s’ocupa de donar visibilitat a problemes com la salut mental (al món un home mor cada minut per suïcidi), el càncer de pròstata (que tenen gairebé 11 milions d’homes arreu del món, amb més d’1,4 milions de nous casos registrats cada any) i el càncer de testicles (el segon més comú entre homes joves a escala global).

A través de la visibilitat del bigoti, el moviment vol remarcar la importància d’acudir a les revisions i de demanar ajuda si es necessita. «Amb els diners que recaptem, financem projectes innovadors. En total, 1.250 projectes fins ara. Hem tingut un gran impacte i estem decidits que sigui encara més gran», detallen els creadors d’aquest moviment.

Aquesta associació benèfica té com a meta, per al 2030, reduir en un 25% els homes que moren prematurament.

L’origen

Però ¿com va sorgir la idea? L’esdeveniment es va celebrar per primera vegada a Austràlia el 2003, quan un grup de joves es va deixar créixer el bigoti per recolzar un amic que tenia càncer de pròstata. Van tenir tant suport que van crear una fundació per obtenir fons per a la lluita d’aquest tipus de càncer. A partir d’aquí, van anar creixent donant visibilitat a la salut masculina i recaptant diners per a la investigació, i en aquestes gairebé dues dècades han passat de 30 bigotis a més de cinc milions.

Durant aquest Movember milers d’homes es deixen créixer el bigoti, que al llarg de la història ha sigut símbol d’homenia i virilitat, però també, de classe, saviesa o autoritat. De fet, segles enrere va estar de moda en els exèrcits de nombroses nacions, amb gran varietat d’estils. Els soldats britànics, per exemple, tenien prohibit el rasurat del llavi superior, en tots els graus, des del segle XIX fins que va ser abolida l’ordre, el 1916.

Als EUA hi va haver un ‘boom’ des que el 2004 el director Jay Della Valle va estrenar el documental ‘The glorius mustache challenge’, que reflectia la forma de vida dels homes en la vintena que lluïen mostatxo, i el reivindicaven com a sexi i dalt de tot de la cultura pop.

Cures, segons Jose Valle

Jose Valle, director artístic de Backstage BCN, un dels salons referents de la capital catalana, assegura que cada vegada més els seus clients coneixen i se sumen a aquest moviment que enalteix el bigoti per posar el focus en la salut de l’home. Tot i que reconeix que «encara són com un 10% dels clients els que estan informats del Movember». L’estilista remarca que «un bigoti, com una barba, necessita molta cura i diàriament, perquè el pèl d’aquesta zona creix molt ràpid, com el de les patilles. S’ha de polir i afaitar tot el que hi ha al voltant contínuament».

«El bigoti ha tornat a posar-se de moda, sobretot després d’aquest estiu», confirma el perruquer, que confessa que ell mateix també se l’ha deixat després d’un temps d’anar tot afaitat.

«El pèl dels espanyols, que som una barreja de races, sol ser en aquesta zona una miqueta crespat o arrissat. Perquè el bigoti quedi polit i al seu lloc, recomano utilitzar un xampú molt suau, sense sals, ni sulfats ni parabens, ni silicones. També és bo fer-hi exfoliacions, utilitzar sèrums per hidratar i, per finalitzar, tractar el bigoti amb un oli, que ajudarà a pentinar-lo i allisar-lo. Finalment, si fa falta, amb un cop de calor es pot acabar de domar amb l’assecador», aconsella l’expert.

Mostatxos famosos

Històrics bigotis han sigut els d’Emiliano Zapata, Salvador Dalí, Charlie Chaplin, Albert Einstein, però també, des dels 70 del segle XX, els de Burt Reynolds, John Waters, Freddie Mercury, Tom Selleck (tota una icona de moda) i, ja en aquest segle, els de Zac Efron, el Capità Amèrica Chris Evans, Justin Bieber, Joe Jonas i l’icònic del cantant Camilo, que el llueix amb orgull tot l’any.

✅TIPUS

Hi ha multitud de tipus de bigoti i cada un li va bé a un tipus de persona. A l’hora d’elegir, segons els experts de Nutritienda, l’empresa ‘online’ líder en productes de salut i bellesa, «s’ha de tenir en compte el que millor s’adapti segons la personalitat i amb el qual un se senti més a gust, a més de la forma de la cara que es tingui. És necessari dir que no tots els homes poden portar el bigoti que els agradaria, ja que depèn molt del tipus de pell que es tingui i del tipus de pèl. A més, de vegades es tenen calbes que fan que sigui impossible portar-lo».

Cantinflas

És un bigoti rasurat sota el nas, deixa només pèl a la comissura dels llavis, molt fi i inclinat cap avall. Com el seu propi nom indica es va fer famós gràcies a Cantinflas.

Chevron

És un bigoti més ample i espès, cobreix des del nas fins a la boca. És més clàssic, per la qual cosa encaixa en persones més tímides i menys atrevides. L’ha lluït Chris Evans.

Dalí

És un bigoti llarg, fi i amb les puntes corbades cap a dalt, famós perquè el va portar Salvador Dalí. Sol afavorir persones amb mandíbula pronunciada al donar un aspecte més suau i refinat. Les parts pròximes a les comissures estan rasurades.

Ferradura

És un dels bigotis més atrevits, està indicat per a homes amb molta personalitat i curosos, ja que requereix més manteniment. Comença fi i s’allarga fins al mentó. Es va portar molt als anys 70, estil moter, i popularitzat per persones com Hulk Hogan.

Llapis o pinzell

És un dels bigotis més fàcils de mantenir ja que no requereix gaire pèl, i és idoni per a homes amb cara ovalada. És un dels bigotis més coneguts dels anys 30 o 40 i s’associa a persones com Clark Gable i Prince, i fins i tot Brad Pitt l’ha provat.

Manillar

És el bigoti més popular dels anys 70 i 80, va bé a tota mena de rostres i és un dels que més s’ha portat en tots els temps. Al centre es porta una mica més curt i s’allarga per les cantonades fent una mica de corba.

Morsa

És un bigoti llarg que penja sobre els llavis, requereix una mica menys de manteniment que d’altres ja que simplement se n’han d’alienar les vores. John Lennon o Sam Elliott han sigut alguns dels famosos que s’hi han atrevit.

Piramidal

És un dels bigotis més de moda en els últims temps, és un bigoti dens, però no gaire ample, a la zona superior s’afaita formant una espècie de piràmide. En més d’una ocasió l’hem pogut veure en persones com Adrien Brody o Justin Bieber.

Rectangle

Notícies relacionades

És molt semblant al bigoti ferradura, però no cau tant. Té forma quadrada, que cau per la comissura dels llavis, les enquadra, però no tant com la ferradura. Es va posar de moda per personatges del rock com Freddie Mercury.

Revolucionari

És un bigoti abundant, gruixut i per sobre del llavi, les puntes es corben cap a dalt i donen un aire misteriós. És idoni per a persones amb la cara rectangular ja que suavitza les faccions i amb llavis petits, ja que els dissimula. És el bigoti que s’associa a Pancho Villa.

Club d’Estil d’EL PERIÓDICO

Al Club d’Estil d’EL PERIÓDICO ens agrada estar a l’última, ens interessa la moda i la bellesa i totes les tendències en estil de vida, decoració i regals. Aquí t’explicarem què és l’últim crit al carrer i també les xarxes socials, i et donarem trucs perquè no se t’escapi res. És molt fàcil unir-se al club. Registra't a Entre Tots i escriu-nos per explicar-nos les teves inquietuds o compartir les teves experiències.

Temes:

Moda Homes