Setmana de la Moda a Barcelona

080 Barcelona Fashion: les desfilades de la segona jornada de la 30a edició

Guillermina Baeza, Lebor Gabala, Martín Across, The Label Edition, Custo Barcelona i Avellaneda han mostrat les seves propostes més fresques i ‘cool’ al recinte modernista de Sant Pau

ELISENDA PONS

  • Així han sigut les desfilades de la segona jornada de la 080: Is Coming, Larhha, Simorra, Eñaut, Txell Miras i Dominnico

  • Així han sigut les desfilades de la primera jornada: Escorpion, All That She Loves, Tíscar Espadas, Lola Casademunt by Maite i Amlul

  • Miguel Marín, dissenyador de Larhha: «La caputxa és el nou tocat»

6
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Mireya Roca
Mireya Roca

Periodista

ver +

En aquest gairebé novembre tropical, s’ha agraït de debò que la tercera jornada de les desfilades de la 30a edició de la 080 Barcelona Fashion hagi arrencat amb una tríada de desfilades del més fresquets, o almenys que convidaven a somiar amb una capbussada o una nit d’estiu al costat del mar. Han propiciat l’evasió –i amb una victòria clara– les propostes de Guillermina Baeza, Lebor Gabala i Martín Across. A la tarda, i al caure el sol, en canvi, la cosa s’ha posat més ‘hot’, amb propostes d’alt voltatge, ‘cool’ i glamur a dojo, de la mà de The Label Edition, Custo Barcelona i Avellaneda.

Anem a pams:

GUILLERMINA BAEZA

Ser l’única firma de bany que s’ha presentat en aquesta edició de tornada a les desfilades no ha fet sinó destacar encara més aquesta marca que porta més de 40 anys al peu del canó pel que fa a moda per fer una capbussada. Belén Larruy, directora creativa de la marca que va llançar la seva mare en els 70, estava dels nervis minuts abans de mostrar la seva nova col·lecció, una meravella de banyadors, biquinis, camises, bermudes i complements tipus ‘prêt-à-porter’, si bé amb menys metres de roba. ‘Safari Journey’ es diuen els últims models «amb innovacions tècniques i de patronatge perquè li quedin bé a totes les dones», ha explicat Larruy, recordant que aquesta idea està en l’ADN de la firma des dels seus inicis, incloent talles fins a la 3XL.

Aquesta mateixa idea l’han volgut propulsar amb un càsting variat de models: a més de Julieta Gràcia, valor en alça i filla del membre del Tricicle, Joan Gràcia, i l’exmodel Ana Fernández Larruga, també ha desfilat amb un dues peces or la ‘top’ Neus Bermejo, embarassada, i la internacional i voluptuosa Lorena Durán.

Sota l’atenta mirada d’amics, com Yolanda Cardona, dona de l’exporter del Barça, Víctor Valdés, les actrius Anna Bertran i Olalla Moreno, Elena Rakosnik, dona d’Artur Mas, i el dissenyador Peter Aedo, han desfilat 35 ‘looks’ inspirats en una famosa campanya que va llançar Guillermina en els 90. Aquella es va portar a terme a Kenya, i va ser el fotògraf gallec Manuel Outumuro, que acaba de rebre a Nova York el premi Lucie a la seva trajectòria, l’encarregat de les impactants fotografies que aquest dijous adornaven la passarel·la. «La nova col·lecció [amb molt fil de lúrex, fibra reciclada i teixit que imita el denim] s’inspira en aquella i recuperem dos models; un culot amb cinturó i també un banyador retro també amb cinturó», explica la dissenyadora, que al final de la desfilada ha sortit a saludar abraçada a la seva mare.

Per cert, prenguin nota, l’estiu que ve deixin descansar el pareo; Larruy aconsella una bermuda i, sobretot, la camisa: «No només es pot reutilitzar amb altres ‘looks’, sinó que et fa sentir més femenina i especial».

LEBOR GABALA

Lebor Gabala és el pseudònim de Maite Muñoz, dissenyadora, i la seva germana Nuria, al capdavant de la direcció financera d’una firma amb tres dècades d’experiència i que participa en la passarel·la catalana des del 2014. Per si encara no ho saben, el nom ve de l’adaptació fonètica de ‘Leabhar Ghabhála Erenn’, títol d’un llibre de mitologia celta que significa ‘el llibre de les conquestes’. Massa anys d’ofici i massa personalitat per saber deixar de banda les tendències que llancen els grans grups tèxtils, i continuar fent el que més els agrada: «Escoltar el carrer» i fer un ‘prêt-à-porter’ més del dia a dia. «Més el que ens demana la nostra clienta», resumeix Maite, que especifica que «és una dona de 50 i 60 que ens ha seguit des del principi, però també la seva filla, per qui també dissenyem».

Veient com d’escalfats venen ara els estius amb el canvi climàtic [s’acaba l’octubre i com si res], Lebor Gabala ha presentat una sumptuosa i profusa col·lecció per resistir les altes temperatures venen. En total 41 ‘looks’ en què no volen renunciar a la popularitat dels fúcsies, però que van més enllà amb nous caquis irisats i verds maragda.

Però el que més ha cridat l’atenció de la seva col·lecció de mussolines de cotó, sedes vaporoses, setins i popelins ha sigut l’encert de rescatar «un estampat discret per fugir dels florals i més potents de les anteriors col·leccions». Es tracta de l’anomenat ‘toile de Jouy’ que els comerciants europeus van portar de les Índies en el segle XVI. Primer va tornar boja Maria Antonieta i després, la seva cort. S’havia vist en paper pintat i vaixelles, però no en faldilles i vestits «bastants ‘oversize’ perquè corri l’aire», comenta Maite, orgullosa d’una altra innovació tècnica que han presentat en la desfilada. Es tracta d’unes xarxes de ‘vuits’ trenats en ràfia metal·litzada, que també ha utilitzat en vestits, tops i faldilles perfectament ventilades.

MARTÍN ACROSS

La col·lecció anual –FW 23/24– que ha presentat el jove dissenyador equatorià bascula entre les seves dues grans aficions: l’escalada, motor des dels seus primers dissenys (va començar a presentar el seu projecte a Moda FAD el 2015), i un altre esport que ha descobert en «un recent viatge a les Galápagos», on s’ha iniciat en el submarinisme. I amb aquestes dues potes ha cosit 30 ‘looks’ plens de corda d’alpinista, mosquetons, ganxos i xarxes.

Verds, aiguamarines, blaus espumosos i marrons capvespre componen unes peces utilitàries postmodernes, inspirades «en un poble pesquer de l’Equador», amb jaquetes de pelfa i «butxaques marineres com les que es portaven en la dècada dels 50 i 60». Vestits transparents en ‘mesh’ (malla) i conjunts ‘genderless’, entre els quals ha destacat una voluminosa jaqueta d’abric i textura de neoprè. Suaus peces de punt, mitjançant diferents tècniques, siluetes i estampats, han emulat en la desfilada la sensació de submergir-se sota l’aigua de nit, amb esclats de llum i reflexos fluorescents de corall. 

THE LABEL EDITION

Gairebé a les sis de la tarda s’ha presentat The Label Edition, una marca amb un ADN 100% digital, creada per Véronique von Siebenthal i Laura Johansson, basada en la producció de càpsules confeccionades en proximitat i amb unitats limitades, en què es prioritza l’atemporalitat, la moda ètica i honesta i l’exclusivitat.

Han sigut les úniques que fins ara han presentat dues col·leccions en una mateixa desfilada, FW22/23 i SS23. Les propostes se superposen i s’uneixen alhora pel que fa al concepte, amb un estil molt femení, fort i amb actitud.

CUSTO BARCELONA

Notícies relacionades

Com Txell Miras, un altre incondicional de la cita amb la moda de Barcelona és Custo, una marca amb una imatge consolidada que des de 1997 presenta les seves col·leccions a la ‘New York Fashion Week’. La innovació i la creativitat han tornat a estar presents en ‘Light Up’, una nova proposta experimental, tant en les formes com en el patronatge i la combinació de teixits, que defineixen un nou llenguatge que aposta per la creativitat en totes les seves formes.

AVELLANEDA

Tota una referència en el món de la moda masculina és l’encarregat de tancar les desfilades d’aquest dijous. El fundador i director creatiu, Juan Avellaneda, dissenyador, estilista de famosos i icona d’estil, presenta la seva nova col·lecció FW22, ‘Sunset Mirage’, que neix a partir d’una imatge: el degradat de colors intensos, del violeta al taronja, dels capvespres mediterranis. No pot faltar l’esmòquing o el vestit amb teixits extraordinaris fins a fabulosos vestits llargs plens de volum, vaporosos o aristocràtics, concebuts per clavar el cop d’efecte definitiu. Elegància dels anys 70 i l’eficàcia comunicativa de les xarxes socials.