080 BARCELONA FASHION

Juan Avellaneda: «La pandèmia ens ha ajudat a focalitzar en què era important»

El dissenyador de moda de la seva firma homònima (www. avellaneda.eu), icona d’estil i estilista de ‘celebrities’, inaugura aquest dilluns la passarel·la 080 amb la seva col·lecció ‘La nuit éclairée’

Juan Avellaneda: «La pandèmia ens ha ajudat a focalitzar en què era important»
6
Es llegeix en minuts
Mireya Roca
Mireya Roca

Periodista

ver +

Juan Avellaneda (Barcelona, 1982), modista que ha revolucionat la sastreria masculina, va ser conegut pel públic gràcies a la seva participació com a ‘coach’ i jurat a ‘Cámbiame’ (Tele 5) i com a concursant a ‘Masterchef Celebrity 4’ (TVE1). El seu estil es barreja amb influències japoneses i artístiques com Dalí i Lorca, donant com a resultat una combinació que li ha valgut una legió de seguidors (291.000 a Instagram) i fins i tot la publicació del seu primer llibre, ‘Poténciate’, el 2018. Entre la seva seu fidel i coneguda clientela destaquen, entre d’altres, l’actor Asier Etxeandia, el guitarrista de The Rolling Stones Ron Wood; l’escriptor i presentador Boris Izaguirre i la model Nieves Álvarez, amb qui manté una gran amistat.

¿Què li suposa inaugurar la passarel·la 080?

Durant molts mesos no hem vist res de moda i m’emociona pensar que tornem una altra vegada a la meva ciutat i a la Pedrera. Per aquesta raó presento una col·lecció per desconnectar d’aquesta situació i per mostrar el que realment buscava la moda al principi, que era fer somiar. Em fa especial il·lusió inaugurar aquesta passarel·la per submergir-nos en un somni, un somni estètic, un somni hedonista...

¿La primera vegada?

Sí, és la primera vegada que obro la passarel·la. Només he desfilat una vegada a la 080, va ser al febrer del 2020, just un mes abans de la pandèmia i llavors vam celebrar els cinc anys de la meva marca.

¿Com ha sigut l’experiència de filmar a la Pedrera?

La Pedrera és una icona de Barcelona, un clàssic del modernisme on mai hagués imaginat poder fer res. El món estètic que m’imaginava de nen l’he plasmat en aquesta col·lecció, que hem gravat en una increïble i gegant instal·lació multisensorial, una evocació a la natura en què he plasmat aquest somni de la meva infància. És com un cúmul de somnis impossibles que de sobte es fan realitat. I és que al final te n’adones que si treballes i lluites pel que vols, qualsevol persona pot aconseguir-ho.

Parli’m de la seva col·lecció ‘La nuit éclairée’.

Durant els últims mesos ens ha envaït la incertesa i per això la moda ha de recuperar la seva funció ancestral: envoltar-nos de bellesa, alegria, color i diversió. La ‘nuit éclairée’ és la meva aportació a aquesta causa. En aquesta col·lecció càpsula he decidit centrar-me en uns quants elements que condensen la meva visió de la moda i el món.

¿A qui va dirigida?

A tothom que vulgui tornar a vestir-se, a disfrutar... També és veritat que totes les meves peces te les pots posar tant de forma formal com informal. És a dir, hi ha moltes peces que te les pots posar amb uns jeans. Està pensada per disfrutar de la moda i amb el moment de vestir-se. Crec que ara tots estem farts del xandall i per això vull incidir en el plaer de vestir-se amb peces aptes per a qualsevol públic i que afavoreixen qualsevol silueta.

¿Per què aposta per les col·leccions càpsula?

Un dissenyador ha de treure les col·leccions quan ho cregui, no quan el temps ho digui. És a dir primavera-estiu, tardor-hivern, d’acord, però per què he de fer-ho un mes determinat, potser el següent estic més inspirat. Jo crec que les col·leccions càpsula són el futur i és que els dissenyadors trauran col·leccions segons ho vegin. Un artista o un creatiu no té la presentació de les seves obres d’art al gener i al setembre. És a dir, van creant, van fent i arriba un moment que penses ara em ve de gust omplir un trosset del meu món, però amb una col·lecció. A més és molt més sostenible i interessant veure la col·lecció i poder comprar les peces.

¿Els seus dissenys no entenen de gènere?

Hi ha moltes peces que funcionen tant en noi com en noia. Hi ha moltes peces que es repeteixen en home i dona explicades d’una forma diferent. Després hi ha peces que les pot portar qui vulgui, sigui home, dona o el que vingui de gust.

La seva firma acaba de fer sis anys. ¿En tot aquest temps com ha evolucionat?

Jo crec que cada vegada és més el que jo soc i a mi m’agrada. Estem en un punt en què ja hem generat uns codis estètics en unes peces que són reconeixibles com a nostres. Estic molt content perquè aquesta col·lecció mostra bé aquesta evolució i mostra que hem aconseguit que la moda home sigui menys avorrida, que es vesteixi de forma més divertida, atrevida i informal.

¿Què opina de les desfilades virtuals?

Les desfilades virtuals són una cosa fantàstica. Al final arribes a molta més gent i si mirem pel que fa al negoci crec que interessa que tothom pugui veure la desfilada i es presenti d’una forma superamena. Em fa la sensació que és un format molt bo i que a més són peces que es guarden. Una desfilada és com un ‘fast food’, quan s’acaba ja no existeix. En l’àmbit digital això no passa, ja que poden perdurar en el temps. Com a dissenyador és una cosa més maca perquè té una permanència i és que de vegades la moda és una mica cruel, perquè tot el que crees sembla que tingui una data de caducitat i en canvi, fent desfilades virtuals, aquestes filmacions es mantenen.

¿Com ha afectat la pandèmia a la moda?

La pandèmia ha influït en la moda per fer-la més sostenible. Cada dissenyador ha de mostrar quins són els seus codis, ha de continuar fent el que creu, però també cal evolucionar i ara cal pensar una mica més què s’ha de fer. Crec que la pandèmia ha ajudat perquè tots ens fixem en què és bàsic i per posar un ordre en tot. Òbviament és un moment complicat i el resultat és devastador i les vendes han caigut, però ens ha ajudat a focalitzar en què és l’important.

¿La gent ha canviat els seus hàbits a l’hora de vestir?

Jo crec que sí. La gent s’ha relaxat molt més i fins i tot s’ha deixat. Quan un no està anímicament bé no dona tanta importància a la imatge, a veure’s bé. Tots hem patit i això es reflecteix en la manera de vestir, però estem en un punt que, a poc a poc, anem sortint i tots començarem a cuidar-nos i disfrutar més. Hem viscut una època negra, però ara ve una època de color, diversió i això ho veurem en l’actitud, la moda i la manera de viure.

Notícies relacionades

¿La camisa estil pijama i l’esmòquing continuen sent les seves peces estrella?

Sens dubte. En aquesta col·lecció s’inclouen les dues propostes. És important com a dissenyador que algunes peces segueixin vives. I és que hi ha dissenys que ens funcionen i que s’han convertit en bàsics que cal innovar cada temporada. Intento demostrar que tot i que aquestes peces van néixer fa temps tenen una nova vida i és que són patrons que no caduquen.