Científics demanen que el sector de la moda pagui ‘drets d’autor’ al lleopard per imitar la seva pell

  • Els experts busquen que l’entusiasme per l’estampat animal repercuteixi en un benefici pràctic i pecuniari per a l’espècie, que ja s’ha extingit en almenys una dotzena de països

Científics demanen que el sector de la moda pagui ‘drets d’autor’ al lleopard per imitar la seva pell
2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Científics d’Oxford proposen que la indústria de la moda ajudi a revertir el declivi del lleopard pagant ‘drets’ per l’ús massiu d’estampats que imiten la pell d’aquest amenaçat felí. Els investigadors exploren en un nou article l’abast de l’interès públic en la moda de l’estampat de lleopard i si aquest interès podria aprofitar-se en benefici dels animals a través d’una iniciativa de ‘drets d’espècie’.

La doctora Caroline Good, de la Unitat d’Investigació per a la Conservació de la Vida Silvestre de la Universitat d’Oxford (WildCRU), que ha dirigit la investigació, assegura que «l’estampat de lleopard és una de les tendències més perdurables de la moda. Però lamentablement, els mateixos lleopards han desaparegut més del 75% i s’han extingit en almenys una dotzena de països i regions.

«Ens vam proposar quantificar l’interès en la moda amb estampat de lleopard mitjançant l’anàlisi dels mitjans de comunicació tradicionals, l’activitat de Google i les publicacions d’Instagram. Vam descobrir que, si bé hi ha 2,9 milions de publicacions a Instagram amb el ’hashtag’ #leopardprint i 80.000 articles de notícies en anglès durant un període de 15 anys, hi ha molt poca evidència que aquest interès porti a la discussió de temes relacionats amb la pèrdua de biodiversitat i l’extinció. Per exemple, en els mitjans de comunicació tradicionals, menys del 2% de les mencions a l’estampat de lleopard es van associar amb l’estat de conservació del lleopard.

«Existeix una clara desconnexió entre l’interès continu en la moda de l’estampat de lleopard i la falta d’interès o preocupació per l’animal per si mateix», al·lega en un comunicat.

Els investigadors diuen que, si bé aquesta desconnexió presenta desafiaments, la proliferació de l’estampat de lleopard en la moda pot emmascarar l’amenaça genuïna que enfronten les espècies en la naturalesa; també dona oportunitats potencials per a la conservació.

Connectar moda amb conservació de l’animal

El professor David Macdonald, director de WildCRU (i coautor de l’article), afirma que «la pregunta crucial és si aquest enorme interès en l’estampat de lleopard pot convertir-se en un avantatge per a la conservació en el futur. ¿Podem trobar una manera de connectar la moda amb la urgència de la conservació del lleopard, i d’una manera que converteixi l’entusiasme no només en consciència sinó en benefici pràctic per a l’espècie?

«En aquest document revisem la nostra idea anterior que la implementació d’un ‘dret de propietat d’espècie’ per a l’ús del simbolisme d’animals en economies culturals pròsperes podria revolucionar el finançament de la conservació. Aquest seria un gran desafiament que implicaria compromisos de moltes parts diferents, però creiem que és una idea que val la pena explorar».

Notícies relacionades

Els investigadors suggereixen que, amb la gran quantitat d’articles amb estampat de lleopard que es venen anualment a tot el món, fins i tot el més mínim ‘royalty’ pagat per cada article com a intercanvi de benefici mutu transformaria el finançament per a la conservació del lleopard.

El doctor Good afegeix: «Esperem que aquest estudi sigui d’interès per a les oenagés conservacionistes que busquen campanyes de màrqueting innovadores, així com per a les marques de moda amb finalitats de lucre i els detallistes que busquen interactuar amb els consumidors que exigeixen responsabilitat social de les seves marques. Aquesta és una possible solució a llarg termini per finançar la conservació del gat tacat que podria implementar-se a tot el món».

Temes:

Animals