31 d’oct 2020

Anar al contingut

ENTREVISTA

Palomo Spain presenta una línia d'ulleres «amb les quals mirar al futur»

«La moda s'ha de consumir d'una altra manera, cal renovar-se abans de morir», assenyala el creador

«Ser un dissenyador avui dia és sinònim de buscavides, és un camí, una lluita diària», assegura Palomo

Efe / Carmen Martín

Palomo Spain presenta una línia d'ulleres «amb les quals mirar al futur»

FRANCOIS GUILLOT

 Estima la cultura i el folklore espanyol, prescindeix dels convencionalismes i detesta allò políticament correcte, així és Alejandro Gómez Palomo, ànima de Palomo Spain, un dissenyador inquiet que s’aventura en el disseny d’ulleres amb «PALO-MÓ», un «buscavides» a qui l’èxit l’ha fet més «humil». 

«Soc fan de les ulleres de sol, és el meu accessori favorit, tinc una petita col·lecció que la meva mare em roba constantment», ha explicat aquest dijous a Efe el dissenyador, que s’ha unit a l’empresa Multiòptiques en aquesta nova aventura.

D’aquest nou projecte, el dissenyador explica que és una mini col·lecció de quatre models, «dues de sol i dues més per veure-hi, amb les quals mirar al futur». Un futur, que amb la pandèmia «no es veu clar», el disseny espanyol està en números vermells, «la moda s’ha de consumir d’una altra manera, cal renovar-se abans de morir», diu el dissenyador, que assegura que «la indústria de la moda està patint, viu de l’esdeveniment, dels casaments i festes, no tenim cultura de portar moda al carrer».

Fan de la moda lenta, d’autor, d’aquesta costura ben feta, Alejandro Palomo considera que és el moment de donar valor a l’artesania, «senya d’identitat que va lligada a vestir de manera diferent i especial». Ser un dissenyador avui dia és sinònim de «buscavides», és un camí, una lluita diària, però no es desanima. Igual com els artistes, els actors i els cantants no poden «disfrutar d’una bona economia sempre». «Però no perdo la il·lusió», assegura.

Malgrat les dificultats, es considera afortunat: «Tinc la sort que el 90% dels meus clients són fora Espanya». I és que, repunt a repunt, Palomo Spain s’ha guanyat el públic i la crítica, tant a Espanya com a nivell internacional. El seu gust per l’estètica espanyola ha enamorat ‘celebrities’ com ara Beyoncé, Rosalía, Miley Cyrus, però també Pedro Almódovar.

  
 
  

 Some old good days in Lisbon for @vogueportugal @ruipalma__

 

Una publicació compartida d’Alejandro  Gómez Palomo (@alejandrogomezpalomo) el 

 

«La nostra moda no és cultura»

En els seus dissenys reivindica la cultura espanyola, però és conscient que els espanyols no s’acaben de creure el producte. «Ni per herència ni per economia a Espanya no hi ha cultura de moda», es lamenta.
Reconeix que antigament «se n’anava al sastre i a la modista per fer-se un abric a mida», ara se’n va al centre comercial; no obstant, «surts de les nostres fronteres i veus que joves de classe mitjana estalvien per comprar peces especials i disfrutar-les». 

«Aquí a Espanya som més de comprar el que porta el del costat, de la moda ràpida, que, sens cap dubte, és la indústria tèxtil més important que tenim». De moment, no existeix la gran casa de moda d’Espanya, «de la qual tots sentim orgull», diu Palomo Spain, que assegura que «la nostra moda no és cultura, encara ens falta creure’ns i valorar el que tenim». 

Aquest dimecres ha començat la 72a edició de la passarel·la Mercedes-Benz Fashion Week Madrid (MBFWM), però Palomo Spain no fa cap acció dins del calendari. «Ifema no m’atrau, a ningú li fa il·lusió posar-se a la fira que s’ha convertit», diu. 

«Entenc tots els interessos econòmics que hi ha al darrere, però tenint una ciutat tan espectacular com Madrid em resulta més atractiu presentar les col·leccions fora», diu Palomo, que reconeix que quan es veuen tres desfilades al pavelló 14, «tots els dissenys es barregen al cap, és difícil distingir». 

«L’èxit m’ha fet més humil»

Després que la Covid-19 capgirés la societat, la moda ha de ser un vehicle d’escapament, «pura màgia», la gent està farta del ritme tan ràpid que s’ha imposat, «així com de la fredor». Quan surti d’aquesta crisi sanitària i econòmica, «la moda ha de tornar a enamorar», diu amb rotunditat Palomo, que ja ha viscut algun desamor amb la seva gran passió: la costura.

Ha tingut desil·lusions, però cap de prou forta per plantejar-se abandonar-la. «Quan vaig debutar em van tractar com un messies, però la realitat econòmica ha sigut una altra, molt difícil i aspra».  Hi ha hagut moments complicats, «comences a vendre i de sobte apareixen veus que diuen que vas cap avall», afegeix el dissenyador, que reconeix que el que més l’ha desencisat de la indústria són els crítics, «els que s’asseuen a la primera fila i decideixen ‘tu sí, tu no’». 

Una decisió, diu, que li sembla obsoleta. «Crec que cal donar més protagonisme al client que al final és el més important i el que realment em fa feliç i em satisfà».  Col·leccions de moda, llibre, programa de televisió i dissenys per a grans dives, però Palomo no mor d’èxit. «L’èxit no m’ha canviat, m’ha fet més humil».

Temes: Moda