21 d’oct 2020

Anar al contingut

UN FUTUR INCERT

Set apunts sobre el futur de la moda

De les passarel·les híbrides a l'aposta del luxe pel Nadal

Luis Miguel Marco

Set apunts sobre el futur de la moda

CHRISTOPHE ARCHAMBAULT

Cordeu-vos el cinturó

La pandèmia ha donat una tisorada al somni exportador de la moda espanyola. Aquesta setmana ho resumia així el portal Moda.es. L’any passat, Espanya va batre el rècord de les seves exportacions de moda i va superar per primera vegada en la història la barrera dels 25.000 milions d’euros, després de 10 anys creixent. Però va arribar el coronavirus i primer la paralització de les fàbriques a Àsia va frenar les importacions de moda espanyola, que va decidir aprovisionar-se als països de proximitat. Quan la pandèmia va arribar a Europa i va provocar el tancament de comerç i tallers, i la frenada de la demanda, el múscul exportador de la moda espanyola va quedar tocat. L’abril es va saldar amb la pitjor dada en la història per al comerç espanyol de moda a l’estranger, amb una caiguda de les exportacions del 66,2% i una caiguda de les importacions del 53,8%. El sector s’ha esquinçat amb la Covid-19. Aquesta setmana, en un fòrum virtual organitzat per la CEOE, el president d’Inditex, Pablo Isla, parlava clar: «Ens enfrontem a una crisi d’una magnitud enorme».

La nova moda, al ralentí 

Alguns noms propis del disseny, amb Giorgio Armani al capdavant, ja han posat de moda una altra paraula: alentiment. Als seus 85 anys, un dels pesos pesants al sector del luxe espera que aquesta crisi sigui una oportunitat per canviar el que no estava funcionant i per redefinir un nou panorama en un sector que, en les últimes dècades, ha estat marcat per un ritme frenètic de disseny, manufactura i entrega. «Ja no vull treballar així, em sembla immoral», afirmava en una carta publicada a la revista nord-americana ‘Women Wear Daily’. L’italià també reclamava un calendari més raonable: «El declivi del sistema de la moda, tal com el coneixem, va començar quan el sector del luxe va adoptar les maneres de funcionament de la moda ràpida amb un cicle d’entrega continu, amb l’esperança de vendre més».

¿Acabarà l’exhibició de les desfilades?

Segurament no, perquè la moda té un component d’emoció, però serà a un altre ritme i en altres formats. Armani, profètic ell, també carregava en la seva missiva contra la proliferació de desfilades, convertides en espectacles desmesurats. «Ja n’hi ha prou de la moda com un joc de comunicació, amb desfilades a tot el món només per presentar idees insípides. Ja n’hi ha prou d’entreteniment amb grans espectacles que avui es revelen com el que són: inapropiats i vulgars», deia. També feia un retret dels viatges contaminants i el «desaprofitament» de recursos per arribar a les passarel·les de tot el món. «El moment és turbulent, però ens ofereix l’oportunitat única d’arreglar el que està malament, d’eliminar el que és superflu, de trobar una dimensió més humana. Aquesta potser és la lliçó més important d’aquesta crisi», afirmava. En aquest sentit, moltes veus tornen a qüestionar-se si té sentit que París mantingui l’aparador de les seves desfilades d’alta costura, quan moltes de les seves clientes ni hi són ni se les espera.

L’assignatura de la sostenibilitat

Continuarem vivint un contrasentit enorme. Ho reconeixia Javier Goyeneche, fundador de la firma Ecoalf, en aquestes pàgines. «Encara es necessita més consciència sobre el que significa un consum responsable i respectuós amb el medi ambient perquè, com sabem, no hi ha un pla B per al planeta». I és que, efectivament, la població espanyola es presenta com la més conscienciada d’Europa amb el problema que ambiental i socialment està generant la indústria actual de la moda, i en especial el ‘fast fashion’. El​90% diu que considera important la sostenibilitat a l’hora de prendre decisions de compra, 5 punts per sobre de la mitjana europea, i el 15% ja pren decisions de compra donant prioritat a la sostenibilitat. Malgrat això, el ​24% creu que, tot i que el preocupi l’impacte ecològic,​la moda sostenible no està al seu abast, principalment per culpa del preu.  

El que mana a l’armari

«Molt mirar, però poc comprar, i és lògic», així ho resumia aquesta setmana un empleat en un dels centres d’El Corte Inglés a Barcelona. A l’espera de veure com es comporten les rebaixes i promocions de l’estiu, tot sembla indicar que aquelles ànsies per renovar contínuament els armaris i aquella visió de la compra amb una visió curtterminista ja no serà el motor de les nostres compres. El preu mana i el ‘fash fashion’ continuarà dominant absolutament als armaris, tant en la seva versió ‘high street’ (Zara, Mango...) com ‘low cost’ (Primark). I més que mai, molta gent que abans era reticent no tindrà manies amb la roba de segona mà.

Les passarel·les híbrides

¿Pensàveu que només els cotxes són híbrids? Doncs no. El virus també els ha donat la volta a les presentacions de marques i dissenyadors. Ho veurem d’aquí a uns dies a Milà, on per descomptat hi haurà espai de seguretat, mascaretes i aforaments reduïts en desfilades presencials com la de Dolce&Gabbana. «No volem renunciar a l’emoció d’una desfilada», deien els dissenyadors, que han escollit els jardins d’un hospital, a l’aire lliure, per lluir-se amb un altre dels seus aparatosos xous. Però també hi haurà presentacions digitals en forma de vídeos en què es pugui mostrar tot el procés de disseny i elaboració de les peces, i ‘performances’,tot en rigorós ‘streaming’ i pensat directament per ser consumit a les xarxes socials. A Espanya, la Mercedes Benz Madrid Fashion Week ja ha anunciat que també serà híbrida. «Aquest any se celebrarà durant quatre dies, des del 10 al 13 de setembre, a IFEMA, i es veuran les novetats de la moda espanyola dels millors dissenyadors de cada moment, tant consagrats com joves talents, en una plataforma digital. Es combinaran desfilades presencials i a la plataforma digital s’emetran les desfilades i altres continguts» afirmava la directora Nuria de Miguel. Immediatament després, del 14 al 17 de setembre, la passarel·la 080 que impulsa la Generalitat a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) serà completament digital.

El luxe confia en el Nadal

Coco Chanel deia: «El luxe és una necessitat que comença quan acaba la necessitat». Una altra frase profètica. Sense alfombres vermelles d’estrenes a la vista, sense festes glamuroses per a l’estiu, amb els casaments posposats o amb la llista de convidats reduïda, el sector de la moda de luxe també s’ha contagiat. Patirà una contracció de fins a un 35% en el còmput global del 2020, malgrat l’empenta de la Xina, un dels màxims compradors i productors del món (i el 90% del creixement del mercat mundial de luxe el 2019), segons l’últim informe de la consultora Bain & Company. Les firmes d’alta gamma han intentat abocar-se al comerç electrònic perquè la por del contagi a les botigues físiques persistirà. Les seves esperances estan posades en la campanya de Nadal. «El 2020 serà recordat com un abans i un després i per a molts, com un any per oblidar», deia Remo Ruffini, el CEO de la firma Moncler. 

Temes: Moda