Tracey Emin, sexe, vodka i soledat

Els britànics es van fixar en ella quan, el 1997, en una gala dels Premis Turner, va aparèixer completament borratxa. Dues dècades després la transgressora artista és una creadora consagrada i multimilionària. Ella mateixa recorre la seva vida en una autobiografia

3
Es llegeix en minuts
Begoña Arce
Begoña Arce

Periodista

ver +

L'endemà d'aquella aparició completament beguda, Tracey Emin, que llavors començava a despuntar com un dels membres del grup de Joves Artistes Britànics, patrocinats pel col·leccionista Charles Saatchi, no recordava què havia passat. Però el telèfon del seu galerista va començar a sonar sense parar. Havia fet el primer pas cap a la notorietat, com explica ella mateixa a Strangeland, l'autobiografia que Alpha Decay publica ara a Espanya.

Al Regne Unit el llibre va sortir el 2005 i en aquell moment el país estava al corrent de les aventures sexuals, els abusos soferts en la infància, la dependència de l'alcohol i les crisis depressives de l'artista. En aquest sentit les memòries no aportaven res de nou. Eren detalls que ella ja havia explicat, de viva veu i a través de les seves obres. En peces com Everyone I have ever slept with (1963-1995), una tenda de campanya amb els noms brodats de totes les persones amb qui s'havia ficat al llit durant aquells anys, amb sexe pel mig o sense. O a l'arxifamosa My bed (1998), on va exposar el seu propi llit, amb els llençols regirats i tacats, entre cigarrets, ampolles buides, tampons i condons fets servir.

Provocadora

En el cas de Tracey Emin la seva història personal i la seva identitat artística es confonen. Una provocadora, acusada freqüentment d'egocentrisme i autopromoció, vilipendiada pels qui l'acusen de ser un frau i admirada pels qui aprecien el seu talent i la descarada sinceritat amb què parla. Al llibre hi ha detalls escabrosos, però també patiment, soledat i rius de llàgrimes. «Només he sobreviscut gràcies a l'art, que m'ha donat fe en la meva pròpia existència», afirma.

Tracy Emin es va criar amb el seu germà bessó, Paul, a la localitat costanera i dilapidada de Margate, en un hotel propietat del seu pare, un turc xipriota de pell fosca que tenia dona i fills al seu país d'origen. A Pam, la seva mare, la insultaven pel carrer dient-li «follanegres». Ella va fer pujar els fills, quan el negoci patern es va enfonsar. Quan Tracey tenia 13 anys un paio la va violar en un carreró, a la sortida d'una discoteca. «Per a mi la infància havia acabat», explica recordant l'agressió. L'adolescència van ser les drogues per a Paul, el sexe i l'alcohol per a ella. «Érem lliures i salvatges». Després van arribar els avortaments, traumàtics i mai oblidats, la depressió i l'anorèxia. «Detesto menjar. El menjar no és el meu punt fort, però no es pot viure només de vodka».

Notícies relacionades

Al llibre amb prou feines parla dels seus estudis d'art o de com va reconduir la seva carrera, després de decidir abandonar-ho tot. És en certa manera un relat inacabat, per les coses que l'autora calla i per tot el que ha passat des d'aleshores. Tracey Emin és avui una artista consagrada i milionària. El seu famós llit es va subhastar el 2014 per 2,2 milions de lliures (2,8 milions d'euros). El va comprar un col·leccionista alemany, que l'ha cedit en préstec a la Tate, on ara s'exhibeix. Enrere han quedat les habitacions sòrdides i minúscules que l'asfixiaven.

A Londres, la seva vivenda i quarter general és una antiga factoria immensa, en un barri cool, que li va costar quatre milions de lliures i que ha reconstruït luxosament, piscina subterrània inclosa. A més posseeix propietats a St. Tropez, Nova York i Miami. La seva necessitat d'èxit i reconeixement s'han vist complertes. Avui és professora de dibuix a la venerable Royal Academy i és rebuda amb honors a Margate, on com ella diu, «solia ser l'enemic número u, però ara sóc la noia favorita». Sola i sense fills, va provocar una nova controvèrsia quan va suggerir que la maternitat i ser un gran artista són incompatibles. Fins i tot físicament ha canviat. Als 52 anys les seves formes anguloses i esquelètiques s'han arrodonit. Més serena, més tranquil·la, està a un pas de convertir-se en allò que els britànics en diuen «un tresor nacional».