L'edició del 2015 de la 'bíblia' de la gastronomia

Michelin passa de Catalunya

Només Adrià (Pakta) guanya una estrella en la nova guia

Només Adrià (Pakta) obté una estrella a la nova guia. / MONICA PELLICCIA

2
Es llegeix en minuts
FERRAN IMEDIO / MARBELLA

Mal any per a la gastronomia catalana en clau Michelin. Bon any, i en van dos, per a Albert Adrià, que obté una nova estrella amb Pakta. El germà del mite, també genial als fogons, va aconseguir dos premis la temporada passada per les tapes circenses de Tickets i el maridatge de tastos bullinians amb còctels de 41º (traslladat i en obres); ara, la guia del 2015 premia la seva aposta nikkei (japoperuana) amb toc mediterrani.

Si es vol escombrar una mica cap a casa, s'hauria de celebrar que Barcelona manté el primer lloc com a ciutat de referència al sumar 27 estrelles repartides en 23 restaurants. O que Ángel León, el xef que cuina el mar a Aponiente (El Puerto de Santa María), va aconseguir la segona i dóna més brillantor a la seva recent arribada a la capital catalana, on ha llançat l'àncora BistrEau a l'hotel Mandarin Oriental, que acull el biestrellar Moments, de Carme Ruscalleda.Poca cosa més aporta la bíblia gurmet en una edició plana, sense brillantor ni nous triestrellats. «No pot ser que cada any apareguin locals amb dues i tres estrelles», es justifiquen els responsables de la firma de pneumàtics. A canvi, esgrimeixen que no hi ha càstigs (cap superrestaurant ha perdut ni una distinció, de manera que la foto d'un any a un altre és gairebé la mateixa) i que molts establiments (19) n'estrenen una. A més, repartits per tota la geografia, com si fos la grossa de la loteria (criden l'atenció les tres que s'han emportat els balears Can Dani, a Formentera, i Andreu Genestra i Simply Fosh, a Mallorca).

És cert, però això no consolarà els bessons Sergio i Javier Torres, que anhelaven la segona per a Dos Cielos (Barcelona), ni Nandu Jubany, que ja sembla cansat d'esperar aquest mateix reconeixement que no arriba a Can Jubany (Calldetenes). Menys disgustats estan les filles i el germà del xef Lluís Feliu (L'Aliança, a Anglès), que han perdut l'estrella del seu familiar (va morir al desembre), encara que de manera conscient perquè la seva renovada aposta no té grans aspiracions gastronòmiques.

Notícies relacionades

DSTAGE, PREMIAT NOMÉS 4 MESOS DESPRÉS / Entre els que s'estrenen destaca DSTAgE, obert fa quatre mesos i mig per Diego Guerrero (Madrid), que en va arribar a lluir dues quan dirigia El Club Allard, i Refectorio (Sardón de Duero), ubicat a l'abadia que dóna nom al celler Abadia Retuerta i amb la firma d'Andoni Luis Aduriz, que segueix sense arribar a la tercera per Mugaritz.

A l'Olimp gastro no hi ha canvis. Segueixen dalt, amb la seva triple corona, els Roca amb El Celler de Can Roca, Ruscalleda i el seu Sant Pau (Sant Pol de Mar), Pedro Subijana (Akelarre), Juan Mari Arzak (Arzak), Martín Berasategui (Martín Berasategui), Eneko Atxa (Azurmendi), David Muñoz (DiverXO) i Quique Dacosta (Quique Dacosta).