ARRIBA DIVENDRES A LES pantalles

El més enllà d'Elena Anaya

L'actriu presenta a Barcelona 'Todos están muertos', 'opera prima' de la seva exparella, Beatriz Sanchís

Beatriz Sanchís (esquerra) i Elena Anaya, ahir, a Barcelona, presentant ’Todos están muertos’.

Beatriz Sanchís (esquerra) i Elena Anaya, ahir, a Barcelona, presentant ’Todos están muertos’. / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
MARTA CERVERA
BARCELONA

la promoció de la primera pel·lícula que Elena Anaya ha rodat a les ordres de qui va ser la seva parella, la directora Beatriz Sanchís, les ha tornat a reunir. Aquest divendres s'estrena a 30 sales d'Espanya Todos están muertos, opera prima en què Anaya interpreta Lupe, una exestrella del pop dels 80 a qui se li va capgirar la vida. El seu personatge manté una pèssima relació amb el seu fill adolescent (Christian Bernal) i té agorafòbia, malaltia que li impedeix sortir de casa i fer vida normal. Per sort Paquita (Angélica Aragón), la mare de Lupe, una mexicana supersticiosa, farà tornar un familiar (Nahuel Pérez) des del més enllà per curar la seva filla. «El més dur per a mi va ser mostrar el canvi de registre de Lupe, treballar l'arc del personatge i graduar la seva evolució cap a la salvació», diu Anaya. «Per a mi el més complicat va ser l'atapeït calendari de rodatge. Tenia cinc setmanes i vaig batallar amb el poc temps», diu San-chís. Totes dues van veure créixer la cinta des que era un projecte basat en un guió original de la realitzadora fins que es va estrenar amb èxit a l'últim Festival de Màlaga, on va guanyar diversos premis, entre altres el de millor actriu per a Anaya, ex aequo amb Natalia Tena per 10.000 KM.

«Espero que als cines Todos están muertos agradi tant com a la crítica i al jurat del festival», va reconèixer l'actriu. «Per la meva banda, estic molt orgullosa del film perquè commou, et porta a un lloc molt profund però alhora et proporciona esperança i ganes de viure», afegeix. L'actitud vital de Sanchís impregna aquesta pel·lícula dramàtica no exempta d'humor, basada en un guió original de la realitzadora. «Encara que parla de la mort, el missatge del film és encoratjador», afirma la directora. Ella és de les que sempre veuen el got mig ple. «Sóc una optimista nata. Encara que passen coses terribles sempre s'ha de mirar el costat bo de la vida». Aquesta actitud positiva li va impedir desanimar-se quan buscava finançament per al seu primer llargmetratge.

Notícies relacionades

«Beatriz és una directora excel·lent. No crec que li sigui difícil fer una altra pel·lícula perquè és honesta, treballa al màxim i cuida fins a l'últim detall», diu Anaya. «És un regal treballar amb Beatriz. Amb ella he crescut com a persona, com a dona i com a actriu», afegeix. El film es va fer amb un pressupost d'1,6 milions d'euros malgrat les retallades en Cultura i gràcies a la coproducció entre Espanya, Alemanya i Mèxic i la col·laboració de TVE.

Ara només falta que el públic connecti amb aquesta història rodada poc abans de deixar la seva relació de cinc anys, que no ha acabat amb l'admiració i el respecte mutus entre elles, que no descarten tornar a treballar juntes.