El 1999
¿Sabies que Aitana Bonmatí porta els cognoms dels pares canviats? La seva mare ho va explicar a la televisió

Cada vegada són més els aficionats que coneixen el cognom Bonmatí, el qual succeeix un dels noms propis del futbol femení: Aitana. La jugadora del FC Barcelona no només ha sigut una de les 23 futbolistes que aquest diumenge s’han proclamat campiones del món a Sydney, sinó que també ha rebut el guardó a millor jugadora del torneig.
Ara, amb la seva figura en el focus mediàtic i posicionada com a principal candidata a la Pilota d’Or, l’Arxiu de TV-3 ha recuperat un vídeo del programa ‘Bon dia Catalunya’, de 1999,en què Rosa Bonmatí, la seva mare, explicava com havia sigut el procés fins a aconseguir fer de la seva voluntat una realitat: que el primer cognom de la seva filla fos el de la mare i no el del pare. «Pensava ‘si ells posen el cognom primer, doncs jo també’. Era evident, no se m’havia acudit que això no pogués ser real», comença el vídeo.
Les idees clares
Notícies relacionadesNo obstant, el que no sabia és que en aquell temps no estava permès el tràmit esmentat, per la qual cosa va haver d’enginyar-se-les per aconseguir aquest gir de cognoms. Primer, va recórrer al seu germà, que malgrat ser advocat li va deixar clar que no era possible inscriure de manera legal un fill amb el cognom de la mare primer. Aquesta resposta es va repetir en l’advocada feminista a qui va decidir acudir Rosa Bonmatí, tot i que aquesta li va recomanar seguir el precedent d’altres parelles que havien inscrit els seus fills sota el procediment tradicional i més endavant havien recorregut per canviar l’ordre dels cognoms: «No, perquè em faran un gol. No me’l deixaran posar de petita, doncs ara tampoc», va dir, negant-s’hi.
Sabíeu que @aitana.bonmati porta els cognoms dels pares canviats? Els seus pares ho tenien clar, però la legislació que estava vigent quan l’Aitana va néixer no ho permetia. La mare, Rosa Bonmatí, va explicar com ho van aconseguir al “Bon dia Catalunya” de 1999 pic.twitter.com/gWrys9dxPg
— Arxiu TV3 CatRàdio (@ArxiuTV3CR) 21 de agosto de 2023
Finalment, la de Sant Pere de Ribes va decidir fer justícia pel seu compte: «Doncs ja està, la inscric com si fos només filla meva, com si fos la meva germana o la meva filla, o com vulguin dir-li, i punt». Per sort, el pare de l’Aitana, recolzava la idea que «la societat ha de canviar» i no va mostrar cap impediment que el seu cognom, Conca, ocupés el segon lloc.
- Els amos de Nördic Cerdanya de Puigcerdà compren Luz de Gas
- Enologia Així és el vi espanyol que ha arrasat als 'Masters of Wine' europeus
- Previsió meteorològica El Meteocat avisa: canvi a la vista a Catalunya
- Oriol Junqueras: "El Govern ha de condonar el 20% del deute del FLA la setmana vinent"
- Junts frustra la moció de censura contra Orriols a Ripoll
- Torres, president del Getafe: "A Girona vaig anar a donar-li la mà a una persona i em va dir que no saludava espanyols"
- Sentència Clatellada judicial a l’Ajuntament de Barcelona per vetar el museu Hermitage
- Viatge oficial a la UE Illa reivindica des de Brussel·les que el català sigui oficial i un front democràtic contra Trump
- Operació rescat Sergi Pàmies: «La novel·la és monògama i el conte, polígam, gairebé promiscu. O també és monògam, només que encara no se n’ha assabentat»
- Alimentació Els aranzels de Trump tindrien un impacte de 45 milions d’euros en les exportacions d’aliments catalans