Pioner

La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya ofereix el primer grau en Audiologia General

La titulació, impartida a la Facultat de Medicina des d'aquest curs 2023-2024, forma audiòlegs que s'afegiran a altres professionals per millorar la salut auditiva i vestibular.

Estudiant del grau dAudiologia General.

Estudiant del grau dAudiologia General. / UVic-UCC

3
Es llegeix en minuts
Henar de León

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) estima que, en les últimes dècades, els problemes d'audició han augmentat al voltant del 80% a nivell global, i pronostica que per a l'any 2050 una de cada quatre persones patirà pèrdua auditiva. L'envelliment és la principal causa de sordera, i no té cura, l'única possibilitat és compensar-la amb l'ús de pròtesis auditives: audiòfon en casos lleus i implant coclear per a pèrdues més profundes.

Aquests tractaments impliquen l'ús de dispositius tecnològicament sofisticats i coneixements avançats en audiologia i audiologia tècnica, disciplines en les quals, inexplicablement, escassegen els professionals. Per què no hi ha audiòlegs en la sanitat espanyola? El sector sanitari no ha sabut preveure i entendre la necessitat d'aquest perfil en el sector mèdic. Ara existeix un dèficit que pot generar un impacte sobre la salut de la població.

Per fer front a la demanda que la xarxa assistencial pública i privada requerirà en els propers anys, la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha començat a oferir des d'aquest curs 2023-2024 la llicenciatura en Audiologia General, una titulació pionera a Catalunya i a l'Estat espanyol que té com a objectiu formar professionals especialitzats en el sistema auditiu i vestibular. El vicedegà del grau, Francesc Roca-Ribas, assegura que "existeix una clara necessitat social i professional de formar audiòlegs" i que "en els propers anys adquiriran una major rellevància", com ja ha ocorregut als Estats Units, Dinamarca i altres països europeus amb una llarga i exitosa tradició en el camp de l'acústica i on aquest perfil ja està molt consolidat.

El programa s'imparteix de forma semipresencial a la Facultat de Medicina i, organitzat en quatre cursos, se centra en l'avaluació, diagnòstic i rehabilitació; així com en la millora de la qualitat assistencial i el servei de les empreses dedicades a la distribució d'audiòfons.

Una de cada quatre persones patirà pèrdua auditiva d'aquí a 2050

Equipament de primer nivell

El grau en Audiologia General atorga un gran pes a la formació pràctica, per això compta amb un equipament de primer nivell: l'AudioLab. Es tracta d'un laboratori especialitzat en audiologia que reuneix el material més innovador del sector. Aquesta instal·lació permet als estudiants aprofundir en àmbits com l'otoscòpia, la fisiologia, la timpanometria, la videonistagmografia o l'acústica i la calibració. Ocupa un espai d'uns 160 metres quadrats i disposa de cabines insonoritzades per a avaluació perceptiva o psicoacústica, proves de potencials auditius evocats i tests en camp sonor lliure per a l'exploració del sistema auditiu durant l'ús d'audiòfons i implants coclears.

Es fa servir principalment per a la docència del grau en Audiologia General i per a activitats paral·leles associades als estudis, tot i que també presta servei als investigadors de la UVic-UCC que realitzen estudis en el camp de l'audiologia i les ciències auditives i vestibulars, i als estudiants que desenvolupen els seus treballs de fi de grau o programes de màster i doctorat.

Notícies relacionades

Per a la seva posada en marxa, l'AudioLab ha comptat amb una donació econòmica de la Fundació William Demant, de Dinamarca. Una inversió d'uns 300.000 euros que "ha permès adquirir instruments d'avaluació audiològica i vestibular de darrera generació", diu Marina Geli, directora general de la Fundació d'Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), entitat titular de la Facultat de Medicina.

Formació diferencial

El de la UVic-UCC és el primer grau en Audiologia General de tot Catalunya i l'Estat espanyol i ha estat dissenyat a partir de models internacionals i de referència. Els estudiants adquireixen un perfil clínic, tecnològic i d'atenció a les persones, amb la possibilitat d'aproximar-se també a la recerca. I la metodologia del curs està aplicada al món laboral, tant en les sessions de classe com en els crèdits de pràctiques que es realitzen en laboratori i en empreses professionals del sector, oferint a més l'oportunitat de realitzar etapes de formació a l'estranger.

Temes:

Educació