30 nov 2020

Anar al contingut

UN ESCÀNDOL VIU 25 ANYS DESPRÉS

El príncep Guillem demana a la BBC tota la veritat de la polèmica entrevista a Lady Di

Begoña Arce

El príncep Guillem demana a la BBC tota la veritat de la polèmica entrevista a Lady Di

El príncep Guillem vol saber la veritat sobre les circumstàncies en què la seva mare, Diana de Gal·les, va acceptar l’entrevista a televisió amb el periodista Martin Bashir, en la qual va confessar les seves infidelitats i les del seu marit, el príncep Carles. Vint-i-cinc anys després de l’emissió d’aquella exclusiva mundial, que va afectar de ple la família reial, la BBC ha ordenat una investigació independent i ha designat un jutge retirat del Tribunal Suprem, John Dyson, de 77 anys, perquè la dirigeixi i indagui sobre la manera en què Bashir va obtenir l’entrevista.  El germà de Diana, Charles Spencer, al·lega que el reporter va utilitzar nombroses proves falses per convèncer la princesa i va explotar la seva paranoia. Ara és el seu fill qui intervé en l’assumpte.

Establir la veritat

En un comunicat emès pel palau de Kensington, el duc de Cambridge deixa clar que segueix el cas molt de prop. Guillem considera que «una investigació independent és un pas en la direcció correcta» i «ajudarà a establir la veritat darrere dels actes que van dur fins a l’entrevista de Panorama i les posteriors decisions preses en el seu moment per la BBC». L’actual director general de la corporació pública, Tim Davie, ha promès que s’arribarà fins al fons de l’assumpte.  

Lady Di i Martin Bashir, durant la cèlebre entrevista de 1995 que va fer tremolar el palau de Buckingham.

En aquella entrevista, Diana va treure a la llum del dia les misèries de la seva vida conjugal. Va confessar la seva relació sentimental amb el capità James Hewitt i va acusar el seu marit d’adulteri amb Camila Parker-Bowles, a la qual va al·ludir, sense pronunciar el seu nom, amb la famosa frase «n’hi ha tres al nostre matrimoni». Aquelles revelacions van portar la reina a ordenar a la parella que tramités urgentment el divorci, que els va ser concedit un any més tard. Mesos després, l’agost de 1997, Diana va morir a París.

Fals embaràs

Spencer acusa Bashir de 32 falsedats per convèncer la seva germana, entre elles la falsificació d’extractes bancaris i del contingut d’un fax, donant a entendre que la llavors mainadera de Guillem i Enric, Tiggy Legge-Bourke, estava embarassada d’un fill del príncep de Gal·les. També l’acusa d’haver fet creure a la princesa que es trobava sota vigilància dels serveis secrets del MI5.

En el passat, la BBC ja havia investigat dos falsos extractes de comptes bancaris utilitzats pel periodista, però va tancar l’assumpte sense prendre mesures contra ell al conèixer-se l'existència d’una nota escrita a mà per Diana assegurant que havia pres la decisió de fer l’entrevista sense cap pressió o influència. La carta es va extraviar, però va reaparèixer la setmana passada.

Bashir, de 57 anys, ara és el corresponsal per a assumptes religiosos de la BBC. Actualment està de baixa, recuperant-se d’una operació del cor i de la Covid-19. De moment no s’ha pronunciat sobre les al·legacions en contra seva. Està previst que la investigació duri sis mesos.     

     

Temes: BBC Regne Unit