Una construcció faraònica

Vuit càmeres al voltant del Camp Nou restringiran el trànsit de set carrers

La instal·lació dels dispositius, que es col·locaran en cinc punts, començarà en el primer trimestre del 2026 i durarà nou mesos

La circulació en dies de partit es prohibirà excepte per a veïns, conductors amb garatge i serveis públics

Els vehicles no autoritzats seran multats, però no durant aquesta temporada

Vuit càmeres al voltant del Camp Nou restringiran el trànsit de set carrers
4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després de diversos pronòstics frustrats, ara sí que el retorn del primer equip masculí del Barça al Camp Nou s’augura pròxim. Amb el permís de primera ocupació a la butxaca després d’una espera àrdua i algunes discrepàncies amb l’Ajuntament fins a aconseguir-ho, el club assajarà avui amb un entrenament a portes obertes a l’estadi. Servirà de prova abans de la pretesa tornada dels partits aquest mateix mes, ja sigui el que enfrontarà els blaugranes amb l’Athletic, el 22 de novembre, com amb l’Alabès, el 29. En canvi, encara es trigarà al voltant d’un any fins que no s’implanti del tot el pla de mobilitat que el govern de l’alcalde Jaume Collboni ha traçat amb la directiva de Joan Laporta per limitar que es vagi al futbol amb vehicle privat.

El desplegament comptarà amb vuit càmeres de trànsit repartides en cinc punts i la circulació per set carrers estarà prohibida en dies de partit o esdeveniments al Camp Nou, excepte per a veïns, conductors amb plaça de garatge i vehicles de servei públics, que podran accedir-hi, sense risc de ser sancionats. El pas al trànsit rodat quedarà limitat en els dies de partit als carrers Mejía Lequerica, Felipe de Paz, Emèrita Augusta, Benavent, Comte de Güell, Pintor Pahissa i Regent Mendieta.

Per aquestes vies només es permetrà que hi transitin els vehicles de residents i transports de necessitat, com ambulàncies i equips de neteja, quan el Barça disputi un partit o el coliseu culer aculli altres actes. Qui se salti el veto haurà de fer front al fet que un dels visors el capti, identifiqui que la matrícula no figura entre les autoritzades a desplaçar-se pel lloc i el multin.

En tot cas, les amonestacions no començaran amb la tornada imminent del conjunt de Hansi Flick al districte de les Corts. El consistori respon que les obres s’iniciaran en el primer trimestre del 2026 i estima nou mesos de feina per muntar el sistema.

Gairebé 400.000 euros

Ara que la reobertura de l’històric recinte sí que sembla alliberada d’obstacles, l’Ajuntament de Barcelona ha tret a subhasta aquesta setmana el contracte per instal·lar el dispositiu de control mitjançant càmeres de trànsit. El consistori es proposa pagar fins a un màxim de 398.245,12 euros per la videovigilància, de manera que actualment busca empreses que presentin ofertes que s’ajustin al preu.

Dels vuit aparells que s’hi col·locaran, n’hi ha tres que s’ubicaran al voltant del carrer del Comte de Güell. Estaran emplaçats a la cantonada de Pintor Pahissa amb Riera Blanca, a l’encreuament de Travessera de les Corts amb Comte Güell i finalment a la confluència de Riera Blanca amb Travessera de les Corts, per amonestar els vehicles que es colin pel carril bus per mirar d’arribar al Camp Nou. A més, es posaran visors als encreuaments del carrer d’Arizala amb Regent Mendieta i Felipe de Paz, a la Travessera de les Corts amb Benavent i al gir de la Gran Via de Carles III amb Mejía Lequerica. També s’hi ubicarà un punt de visió sobre el carril bus de l’avinguda de Madrid, a l’altura d’Emèrita Augusta, per castigar tothom que envaeixi aquest camí reservat al transport públic.

Ja fa gairebé un any, l’executiu municipal i el FC Barcelona van anunciar un pla per impedir la circulació en vehicle particular d’aficionats que no estiguin establerts als carrers pròxims a l’estadi. D’aquesta manera, l’Ajuntament i el club esperen aconseguir que uns dos terços del públic hi vagin a peu o en transport públic.

Els veïns ho troben insuficient

El propòsit «és passar d’una visió que el vehicle privat tenia un protagonisme principal a arribar a un escenari de la mà del club en què el cotxe tingui un paper cada vegada més petit», assenyala el projecte de l’Ajuntament. El document al·lega que «s’ha constatat que, en dies de partit, hi ha diverses vies de pas que presenten una alta congestió i es produeixen infraccions viàries per accedir a l’estadi».

Notícies relacionades

Les associacions de veïns de les Corts consideren insuficients les càmeres que s’instal·laran per mirar d’evitar els habituals col·lapses quan juga el Barça. Les entitats adverteixen que hi haurà vies principals perquè els veïns arribin fins a casa seva –com l’avinguda del Doctor Marañón i la de Xile o el carrer del Cardenal Reig– que no tindran visors per controlar els accessos al voltant de l’estadi. «No hi ha càmeres previstes a la nostra zona», apunta Andrés Quílez, president de l’Associació de Veïns de Sant Ramon.

Eduard Català, president de l’associació de veïns El Racó de les Corts, creu que la videovigilància s’hauria d’expandir a vies com a Doctor Marañón per facilitar l’entrada als residents. Avisa que, si no es fa així, «es crearà un problema per a un munt de veïns, que hauran de fer una volta molt grossa» per tornar a casa seva.