Els comptes blaugranes

Salvaguardar "La Masia comercial"

El Barça afirma que BLM, la filial que gestiona amb èxit el marxandatge del club, no està en venda, però el financer Marc Ciria desconfia i recull firmes per evitar que es converteixi en una altra palanca.

«En aquest tema, els interessos de la junta i del club són divergents», acusa l’economista

Salvaguardar "La Masia comercial"
3
Es llegeix en minuts
Albert Guasch
Albert Guasch

Periodista

ver +

"És una acció a favor del club. De simplement salvaguardar el patrimoni de la institució, de protegir la joia de la corona", remarca Marc Ciria, financer implicat en la vigilància dels comptes del FC Barcelona des de fa anys. Ciria parla al seu despatx de l’avinguda Diagonal –pràcticament al costat del de Joan Laporta– de la recollida de firmes per frenar la venda del 49% de BLM (Barça Licensing & Merchandising), la filial del club de la qual depenen les botigues i el comerç de material barcelonista. Les samarretes, principalment.

La recollida arriba a la seva recta final. S’ha de completar cinc dies abans de l’assemblea de compromissaris, anunciada per al 19 d’octubre. Necessita 3.500 firmes per forçar la seva inclusió en l’ordre del dia de l’assemblea. Diu que voreja les 3.000. "L’esforç, sense Estadi i milers de socis absents, és heroic", apunta l’economista Iván Cabeza, partícip de la iniciativa.

Ciria desconfia de les paraules del nou director general del FC Barcelona, Manel del Río, que va dir dimarts a un grup de periodistes que "la venda de BLM no s’ha posat sobre la taula. Tenim consciència del seu valor". Va admetre que "s’ha fet una prospecció per saber quant val, però en cap cas es planteja la seva venda ni es debat en la junta directiva".

Els compromissaris van donar permís a la junta en l’assemblea del 2022 per activar la venda del 49% del negoci si ho creia convenient i Ciria, malgrat l’asseveració de Del Río, es tem el pitjor. "¿Qui realitza una taxació de qualsevol cosa, d’un bé immoble, per exemple, si no vol comprar o vendre? Revocar la possibilitat de vendre BLM assegura als socis que, tot i que avui la directiva digui que no la vol vendre, tampoc ho pugui fer demà ni passat".

"L’últim salvavides"

Malgrat que Del Río no va voler assenyalar la xifra que podria obtenir el Barça de la venda del 49% de la companyia, Ciria sí que assegura tenir informació al respecte. Coincideix bastant amb la quantia dels números vermells del mandat de Joan Laporta des del 2021. "Si tens unes pèrdues acumulades de 230 milions d’euros i el 49% de BLM està taxat entre 200 i 300 milions d’euros, és un últim salvavides de la junta directiva per no tenir una responsabilitat patrimonial mancomunada", afirma. "En aquest tema, els interessos de la directiva i del club són divergents", sentencia.

Ciria, que va acompanyar Laporta en la candidatura del 2015 derrotada per Josep Maria Bartomeu, alerta sobre BLM per l’historial que té l’actual presidència, d’abundants palanques per quadrar comptes i inscriure jugadors. "Ha de trobar un model alternatiu de gestió que no sigui malvendre actius estratègics". Segons Iván Cabeza, "BLM és d’alguna manera l’únic de valor que falta per vendre. Podria vendre jugadors, com Fermín, però el cost reputacional seria menor, perquè la gent no sap què és BLM, tot i que les conseqüències serien molt pitjors".

El Barça ha ingressat, gràcies a la filial, uns 170 milions d’euros en el curs 2024-2025 i aspira a assolir els 200 en el pròxim. "Hem triplicat el seu rendiment des del 2018, quan facturava 54 milions", ressalta Del Río. El potencial de creixement, estima el club i estima Ciria, és encara més gran.

Notícies relacionades

BLM va sorgir el 2016 quan la junta de Bartomeu va recomprar a Nike part del negoci. Des d’aleshores, la gestió de les botigues i tots els productes exclusius de la marca van tornar al club. El fort creixement se sustenta en la recuperació del vessant online després de l’acord recent amb Nike.

"¿Quin patrocinador ens ofereix això? Cap. És el millor patrocinador que tenim a casa", enalteix Ciria. "Per ingressos seria el quart club de Primera", destaca Del Río. Vol dir que només en marxandatge el Barça ingressa més que tots els clubs de la Lliga, tret del mateix Barça, el Madrid i l’Atlètic. "Per a nosaltres –remata Ciria– BLM és com la Masia comercial del club. Té una metodologia pròpia, ha passat per tots els presidents i tots els ismes i demostra que, quan poses gent amb talent, el negoci surt".