Combustible verd, el repte del Dakar

Jordi Juvanteny i José Luis Criado afronten la nova categoria per a vehicles no contaminants després de ser els pioners de l’hidrogen en la llegendària prova pel desert.

Combustible verd, el repte del Dakar

jordi grifol

3
Es llegeix en minuts
jordi grifol

Conduir un camió d’hidrogen al Dakar. Haver d’esperar que surti l’últim participant per poder començar. Passar pel recorregut destrossat pel pas de tots els vehicles. I arribar a meta de nit. Córrer el Dakar amb un camió propulsat per hidrogen és possible. Ho van demostrar l’any passat Jordi Juvanteny i José Luis Criado –junts acumulen 63 participacions–, malgrat les condicions que els va imposar la FIA (Federació Internacional de l’Automòbil). En l’edició que arrenca aquest divendres ho volen tornar a repetir corrent en la nova categoria Mission 1000, per a vehicles que utilitzin fonts energètiques alternatives.

El pla de l’ASO, l’organitzadora del Dakar, és que el 2030 la pràctica totalitat de la caravana del Dakar es mogui amb energies no contaminants. El KH7 Epsilon, liderat per Juvanteny i Criado, es va convertir en el primer equip a acabar el Dakar amb hidrogen com a combustible.

Dues opcions

No ho van tenir fàcil, ja que la FIA els va apartar de la competició a només uns dies de la prova. "Ens vam presentar a l’Aràbia Saudita pensant que no hi hauria cap problema perquè havíem estat treballant tot l’any, però a l’arribar la FIA encara no havia aprovat el reglament per competir amb hidrogen i no ens volien deixar córrer", diu Juvanteny a aquest diari.

Els van donar dues opcions: treure tot l’hidrogen i continuar amb gasoil o córrer amb la condició de no barrejar-se amb els altres vehicles, sortint així després de l’últim i sense poder auxiliar cap altre participant. No tenia sentit treure l’hidrogen després de tot l’any treballant amb aquesta innovació. Van escollir la segona opció, i van acabar el Dakar. "Va ser un repte molt important, però va sortir molt bé", afegeix.

A dos dies del final de la prova, van passar per una zona complicada per on molts camions van bolcar. Ells, també. Però no hi va haver massa problema: "Ens va venir bé bolcar precisament per demostrar que l’hidrogen no és més perillós que els altres combustibles. Els vapors de la gasolina també són molt inflamables. Es tracta de prendre les mesures de seguretat adequades".

En l’edició de l’any passat, van emetre entre un 40% i un 50% menys de diòxid de carboni. De cara a aquest Dakar, amb les millores realitzades, reduiran el consum de combustibles fòssils fins a un 90%. Per fer-ho, utilitzaran un sistema mixt d’hidrogen i HVO (oli vegetal obtingut a partir d’oli de cuina utilitzat). "El principi de funcionament és molt semblant a l’original. El motor aspira hidrogen, el que permet una combustió molt més neta", explica Xavi Ribas, enginyer encarregat de les modificacions i que pujarà al camió per primera vegada després d’assistir l’equip des del bivac. "Hi ha una mica de nervis", se sincera entre rialles.

Notícies relacionades

"Si el Dakar no va en aquesta direcció, està mort", afirma contundent Juvanteny. "Hi ha reptes difícils de solucionar i la FIA vol fer un reglament prou fiable. Però van passant els anys i això no avança, i el planeta ens ho demana. No podem esperar", afegeix. Juvanteny sumarà la seva 32a participació en la mítica prova, i Criado, la 33a, sent el pilot espanyol amb més aventures dakarianes. L’esperit aventurer és el que els mou: "Està clar que això és una carrera i els de davant han de córrer molt, però hi ha tot un grup darrere que afrontem el Dakar com un repte personal o d’equip, i aquest repte continuarà sent el mateix consumint menys gasoil i consumint energies més verdes", assenyala Juvanteny.

No se separen del seu camió des dels anys 90, al desert africà. Van començar desafiant les dunes amb només una brúixola. Ara afronten aquesta nova edició del Dakar com una incògnita, en una categoria acabada de crear per a vehicles verds, amb un recorregut de 1.000 quilòmetres (etapes de 100 km) i un sistema de puntuació diferent. "Aquest projecte ens ha rejovenit".

Temes:

Benzina Dakar