Futbol

LaLiga vol aprofitar la Messimania i el Mundial per portar partits als EUA abans del 2026

Boris Gartner, CEO de LaLiga North America, assegura que «només falta el quan» i el pla passa per portar partits abans del Mundial

L’organització, que té diversos acords estratègics als EUA, veu un clima més favorable al que va impedir dos partits el 2018

LaLiga vol aprofitar la Messimania i el Mundial per portar partits als EUA abans del 2026
5
Es llegeix en minuts

El ‘soccer’ ja és futbol als EUA. Ha deixat de ser una cosa aliena i està cada vegada més arrelat en l’ecosistema dels grans esports. El canvi és tant recent com accelerat. L’arribada de Messi a l’Inter Miami ha tingut un efecte immediat, al disparar les audiències dels partits i omplir un estadi de 18.000 espectadors que s’ha quedat petit. El mateix li ha passat a l’AT&T Stadium de Texas, que va registrar un rècord d’assistència per a un partit de futbol als EUA: 82.026 persones van veure el tercer ‘clàssic’ que es va disputar en territori americà.

La febre pel futbol va en augment a mesura que s’acosta el Mundial 2026, que tindrà 11 seus als EUA, a les qual cal sumar-ne dues al Canadà i tres a Mèxic. La Major League Soccer, el campionat local, ha anat creixent en paral·lel fins a les 30 franquícies (l’última, San Diego). D’aquest productiu context vol aprofitar-se LaLiga, que té el ferm propòsit de celebrar diversos partits de la temporada regular en territori nord-americà.

L’intent frustrat del 2018

«Que portem partits no és l’assumpte, només falta el quan», va assegurar Boris Gartner, CEO de LaLiga North America, al mitjà especialitzat ‘Front Office Sports’ en la prèvia al FC Barcelona 3 - 0 Reial Madrid. No és la primera vegada que el màxim responsable de la filial fa aquest tipus de declaracions. Fa un any, Daniel Sillman, CEO de Relevent Sports Group, amb la qual LaLiga té una ‘joint venture’, va assegurar que el pla és portar un partit abans del 2026, aprofitant l’influx del Mundial.

La competició que presideix Javier Tebas va firmar un acord amb Relevent l’agost del 2018 per 15 anys. Un de les seves metes principals és ‘exportar’ partits de LaLiga a Amèrica del Nord. El 2018 hi va haver un intent amb un Girona-Barça i un Vila-real-Atlètic que s’havien de jugar a Miami, però la pressió de la FIFA, els reguladors de la competència i els seguidors va obligar a un canvi de plans.

No obstant, des de LaLiga estan ara més confiats i afirmen que «les actituds estan canviant». S’ha de recordar que va ser el Jutjat Mercantil número 12 de Madrid el que va rebutjar les mesures cautelars sol·licitades per LaLiga per a la celebració d’un d’aquests partits, i va donar la raó a la RFEF i al Reial Madrid, que havien acusat Tebas d’«adulterar la competició».

L’NBA i l’NFL, paradigmes a seguir

Des de la competició espanyola i les seves divisions es posen com a exemple les mateixes competicions nord-americanes. L’NBA ha celebrat partits de la ‘regular season’ a l’estranger des del 1990. El mateix passa amb l’NFL, que recentment ha portat partits de temporada a Londres o Alemanya i que acabarà desembarcant a Espanya. És la intenció tant del Reial Madrid, amb el nou Santiago Bernabéu, com el Barça, amb l’Espai que està construint. Els dos estadis s’han concebut com a complexos capaços d’acollir aquest tipus d’esdeveniments.

Amb dues marques tan potents com les del Reial Madrid i el FC Barcelona, LaLiga ha pres posicions als EUA. «Hi ha hagut intents d’altres clubs i lligues per arribar al mercat americà, però ho han fet de manera incorrecta. Aquest mercat és molt competitiu i cal arriscar. No hi ha una lliga que hagi aconseguit construir una operació comercial sostenible com la nostra», insisteix Gartner. Perquè tan important és donar el cop com donar-lo primer. De moment, la Premier porta avantatge.

Aquest estiu la lliga anglesa han disputat als EUA les Summer Series, un torneig amistós de vuit dies en el qual van participar el Chelsea, l’Aston Villa, el Newcastle i el Brighton. Dos equips britànics més, l’Arsenal i el Manchester United, van formar part del Soccer Champions Tour, que va organitzar Sixth Street, el grup inversor que té acords amb el Reial Madrid, el FC Barcelona o els San Antonio Spurs, entre altres fronts de negoci.

Acord amb l’ESPN fins a la temporada 28/29

A favor de LaLiga juga també l’important acord subscrit el maig del 2021 per vendre els seus drets de retransmissió a l’ESPN, propietat de Disney. L’acord preveu 380 partits per temporada fins a la 2028/2029 a raó de 175 milions de dòlars a l’any per a un total de 1.400 (1.274 milions d’euros al canvi actual).

Va ser el contracte més lucratiu fins que el novembre d’aquell mateix any, la Premier League va subscriure una vinculació amb l’NBC fins al 2028 valorada en 2.000 milions de lliures (2.327 milions d’euros al canvi actual). Per arribar a l’acord, l’ESPN va haver de recomprar els drets de transmissió als EUA a beIN, soci de LaLiga en altres mercats estratègics com l’Orient Mitjà.

S’ha d’assenyalar que la imatge de la venda dels drets televisius als EUA va ser Leo Messi, en aquell temps encara jugador del FC Barcelona. Indirectament, l’argentí contribueix a la finestra d’oportunitat de LaLiga. La seva arribada a l’MLS ha disparat l’interès pel futbol per part de l’afició nord-americana. El consumidor ja no es troba sol en la comunitat llatina.

Rècord d’audiència i vendes de l’Inter Miami

Així ho demostren les dades que ha polvoritzat Messi. L’Inter Miami acumula 13 milions de seguidors a Instagram, més que els Boston Celtics (7,5 milions), els New York Yankees (3,3 milions) o els New England Patriots (4,9 milions), tres dels dominadors en l’NBA, l’MLB (beisbol) i l’NFL.

Notícies relacionades

El primer partit de l’argentí amb el seu nou equip, que va fer col·lapsar Adidas per la demanda de samarretes (malgrat que es venen a 199 dòlars), va tenir una audiència de 12,5 milions d’espectadors a Apple+. Per posar-ho en context, la final de l’NBA del 2022 va tenir una audiència de 12,4 milions. I això que el torneig que disputa l’Inter Miami és la Leagues Cup, una copa entre equips mexicans i nord-americans creada després de la sortida dels primers de la Libertadores. Les dades tenen marge de millora.

Tant Adidas com Apple van propiciar l’acord de Messi amb l’Inter Miami davant el bany d’or de l’Aràbia Saudita, que li oferia 360 milions d’euros. L’argentí va optar per un projecte global en un mercat en expansió que s’ha convertit en una prioritat per a les competicions europees. La qüestió, com emfatitza Gartner, ja no és el «perquè» o un condicional, la pregunta clau és el «quan» i allà LaLiga vol respondre abans que ningú.