LA INDÚSTRIA DE L’ESPORT

El vell i nou ordre, esportiu i comercial

El vell i nou ordre, esportiu i comercial

Dpa

2
Es llegeix en minuts

Qatar tindrà la final que molts podrien somiar per a un Mundial de futbol, però ells especialment. Aquest diumenge saltaran al terreny de joc Argentina i França, una rivalitat que en l’àmbit comercial encapçalaran Adidas i Nike, mentre que en l’esportiu serà el duel de Leo Messi i Kilian Mbappé (amb permís d’Antoine Griezmann).

Dit d’una altra manera, l’emirat no serà només epicentre mediàtic aquella nit, sinó que el partit el representaran dues de les estrelles del París Saint-Germain (PSG) que, a més, exemplifiquen el relleu en l’àmbit comercial i esportiu. Neymar, cridat al seu dia a ser el successor del 10 i de Cristiano Ronaldo quant a poder, finalment s’haurà quedat atrapat enmig d’aquestes dues generacions.

Leo, última icona abans del ‘boom’ de l’entorn digital

La de Messi és l’última fornada de grans icones esportives que van arribar a la fama abans del ‘boom’ dels entorns digitals, aquella a qui li ha costat abraçar la idea que ser una referència ja no només exigeix jugar bé a futbol, sinó tenir certa màgia a l’hora de connectar amb els fans a les xarxes socials.

Almenys si es vol complementar la milionària nòmina que reben amb contractes de patrocini. Tenim el cas de Sergio Busquets, un dels millors migcampistes de la història sense gairebé empremta digital.

En canvi, les noves icones futbolístiques han demostrat ser més proclius a la generació de continguts a les seves xarxes socials, molt més enllà de les quatre fotos de partit o entrenament que els facilita el club. Són més conscients que el seu èxit comercial ja no només està lligat al que diguin les estadístiques del partit, sinó també a les seves mètriques de ‘likes’, ‘followers’, ‘engagement’ i qualsevol altre anglicisme que els passi pel cap.

Connectar amb les audiències

I no és per aigualir la festa, però en el nou ordre pesarà, i molt, aquesta altra faceta dels esportistes, peça clau a l’engranatge de qualsevol equip per amplificar els seus missatges i continguts. Igual que les seves capacitats tècniques, guanyarà més pes la seva capacitat de connectar amb les audiències.

Notícies relacionades

Perquè si alguna cosa està quedant clara és que les noves generacions ja no només veuen el futbol com el producte de masses amb què omplir hores d’oci, igual que tampoc els futbolistes són l’únic exemple a seguir per a molts d’ells.

Avui, probablement personalitats com Ibai Llanos tenen més influència i ascendència real sobre els joves pel simple fet que no s’han aïllat del món. I que ningú se n’oblidi: es pot construir una audiència objectiva per a les marques amb una pilota o amb una pantalla, una cadira i un ordinador.

L’ACB comença a recuperar brillantor comercial postpandèmia