ACTIVISME, DINERS I ESPORT

Els Redskins abandonen el nom per les acusacions de racisme

La pressió econòmica dels patrocinadors en un moment d'elevada consciència sobre injustícies racials als EUA ha sigut determinant

No hi ha decidit encara relleu per al nom i el logo dels «pellroges», i altres equips amb símbols natius americans també els reavaluen

zentauroepp54100169 file   in this dec  15  2019  file photo  washington redskin200713153637

zentauroepp54100169 file in this dec 15 2019 file photo washington redskin200713153637 / Patrick Semansky

4
Es llegeix en minuts
Idoya Noain

Ni tan sols la fúria tuitaire de Donald Trump pot més que un nou moment de consciència social sobre el racisme als Estats Units que no només vibra en un país marcat per les protestes per la justícia després de l’assassinat en mans de la policia de George Floyd, sinó també als despatxos dels fons d’inversió i les grans corporacions. Aquest dilluns, després de dècades de resistir-se a un canvi de nom que li reclamaven alguns líders activistes indis natius americans, i després de setmanes d’una intensificada campanya de pressió dels seus patrocinadors, l’equip de la Lliga Nacional de Futbol americà (NFL) Washington Redskins (‘Pellroges’) ha anunciat que retira el seu nom i logo.

Deu dies abans, l’equip de Washington havia anunciat que començava un procés de «profunda revisió». La vigília havien rebut una carta dels advocats de FedEx, un dels seus principals patrocinadors, advertint que traurien el nom a l’estadi si no es canviava el nom a la franquícia, amb 87 anys, una de les més veteranes de la NFL. La potencial pèrdua de 45 milions de dòlars no era l’únic núvol en l’horitzó. Aquell mateix dia Nike va deixar de promocionar els productes de l’equip a la web i aviat van arribar decisions similars d’altres gegants del comerç a internet, com Amazon, Walmart  i Target.

Les grans corporacions ja feia almenys des del 2009 que estaven sota pressió de grups d’inversió  per utilitzar el seu poder i diners amb responsabilitat social i forçar un canvi. Aquesta pressió ha crescut una vegada que el país ha entrat, després del cas de Floyd, en un moment de reflexió i revisió sobre el racisme en totes les seves expressions, no només contra la població negra, incloent-hi noms, monuments o símbols. I s’ha fet imparable en les últimes setmanes.

Peu de foto / AUTOR FOTO (FONT)

La campanya per aconseguir el canvi ja bategava el 1992. Històricament sempre havia trobat resistència i el 2013 l’actual propietari, Daniel Snyder, declarava: «MAI canviarem el nom», remarcant a un reporter que podia utilitzar les majúscules. Un any més tard 50 senadors demanaven a l’equip que ho reconsiderés, però res va canviar. I, de fet, la franquícia es va reafirmar en la seva actitud, recolzada el 2017 per una sentència del Tribunal Suprem que reconeixia que la primera esmena de la Constitució nord-americana, la que garanteix la llibertat d’expressió, garanteix la protecció de marques registrades, tot i que es considerin insultants.

L’activisme ha fet que al llarg dels últims anys centenars d’universitats i escoles hagin anat abandonant símbols natius americans en equips i mascotes, però la poderosa NFL, amb equips com els Indians de Cleveland o els Chiefs de Kansas, era l’última frontera. Ara es creua, i a Ohio també es replantegen el nom, una cosa que, juntament a la revisió a Washington, portava Trump la setmana passada a acusar-los de cedir a la pressió de la «correcció política».

El president, que ja amb el cas de Colin Kaepernick va demostrar la seva disposició a donar guerra a la NFL o a les grans empreses que recolzessin les protestes de jugadors per la justícia racial, ha perdut aquesta batalla, una que no serà l’última en una lliga on les ombres de racisme van més enllà de noms. Tot i que el 70% dels jugadors són negres, per exemple, només ho són tres dels 32 entrenadors principals, i només dos equips tenen propietaris que no són blancs.

El pes dels diners

Són molts els qui creuen que, a més del moment social catalitzador, un altre element clau per al canvi de nom a Washington ha sigut la pressió econòmica. «Al final sempre tot és qüestió de diners», ha dit a ‘The Washington Post’ Eunice Davidson, membre de la tribu Spirit Lake i l’associació del qual defensava mantenir el nom a Washington perquè considerava que honrava els indis. «Els esports són negoci», reflexionava també al rotatiu Jimmy Lynn, professor de màrqueting esportiu a la Universitat de Georgetown. «Quan tants dels teus socis corporatius i patrocinadors defensen un canvi necessites escoltar».

Notícies relacionades

De moment no hi ha nom per donar el relleu, tot i que segons algunes fonts es podria anunciar en les pròximes dues setmanes, si se superen problemes de drets, que semblen haver frenat les dues opcions favorites de Snyder i de l’entrenador, Ron Rivera. S’assegura que el nou nom, que vol ser referència a comunitats natives americanes, però també a organitzacions militars, «prendrà en consideració no només l’orgullosa història i tradició de la franquícia, sinó també les aportacions dels nostres antics membres, l’organització, patrocinadors, la NFL i la comunitat local que representa amb orgull dins i fora del camp».

De moment els pellroges segueixen presents a la web oficial de l’equip i en les referències a la NFL. I fins i tot el comunicat d’anunci de canvi ha arribat sota el nom i el logo ara cridats a quedar com a cosa del passat.