UNA REFORMA HISTÒRICA
L'esport universitari dels EUA trenca un tabú i acceptarà el pagament als esportistes
L'organisme rector de la NCAA impulsa una reforma que permetrà als atletes rebre compensacions econòmiques per activitats relacionades amb la seva carrera esportiva

lmendiola53270978 files in this file photo taken on april 5 2013 fans take 200430163509 /
L’organisme rector de l’esport universitari dels Estats Units va donar aquest dimecres llum verda a una reforma que permetrà als atletes rebre diners per diferents conceptes, com l’ús dels seus drets d’imatge, fent caure un tabú que regia en les lligues universitàries des de la seva creació.
En un comunicat, la poderosa NCAA (National Collegiate Athletic Association) va informar que el seu consell d’administració recolza aquesta reforma que es va elaborar l’octubre de l’any passat. Els canvis no permetran que els estudiants esportistes cobrin directament de la universitat, establint una diferència clara entre estudiants i empleats, però sí que podran rebre compensacions econòmiques alienes al centre educatiu per activitats personals relacionades amb la seva carrera esportiva.
Als atletes se’ls permetrà, per exemple, rebre ingressos per activitats a les xarxes socials com a ‘influencers’, també fer aparicions en actes publicitaris o fins i tot realitzar sessions d’autògrafs pagats, entre altres activitats, cosa que tenien prohibida malgrat que els esports universitaris són extremadament populars als Estats Units.
Discriminats
Les lligues de bàsquet universitàries o la de futbol americà, dues de les més populars, reben cobertura mediàtica nacional, generen milions de dòlars per als seus centres ocupant horaris de màxima audiència a les cadenes de televisió i els seus entrenadors poden obtenir contractes multimilionaris. Però aquests diners estaven vetats als esportistes fins ara, en una clara discriminació respecte a la resta d’alumnat, ja que altres estudiants que no siguin esportistes, com actors, músics o escriptors, poden rebre diners sense problema pel seu talent. La pressió pel canvi de regles no ha deixat de créixer els últims anys.
La decisió adoptada dimecres s’integrarà ara a la normativa de cada una de les tres divisions de la NCAA, que regulen la competició en els esports universitaris. S’espera que aquestes tres divisions ultimin la normativa entorn del mes de gener, perquè aquesta decisió pugui tenir efecte ja en el curs acadèmic 2021-22.
En aquest marge de temps, les directives de les tres divisions de la NCAA hauran d’entrar a discutir també tots els detalls de la normativa i no només la forma en què els esportistes puguin accedir als agents o als que vulguin influir-los en el moment de decidir les millors propostes o beques de les universitats.
El consell d’administració de la NCAA va recalcar que, tot i que als atletes se’ls permetrà identificar-se per l’esport i la universitat, no podran utilitzar els logotips dels tornejos i centres educatius per promocionar-se. «En cap moment una universitat o escola podrà pagar els estudiants-atletes» per aquestes activitats, aclareix l’organisme.

El detonador
Notícies relacionadesLa NCAA es va veure forçada a flexibilitzar les regles sobre els ingressos dels estudiants-atletes l’any passat després que el governador de Califòrnia, Gavin Newsom, firmés un projecte de llei que permetia als atletes universitaris contractar agents i guanyar diners amb promocions.
El bàsquet universitari també s’ha vist pressionat per la nova estratègia de la G-League, la lliga de desenvolupament que pertany a l’NBA, de reclutar els millors jugadors d’institut, que històricament juguen durant uns anys a la NCAA abans de convertir-se en professionals.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Lucía Palma, odontòloga: "Aquestes són les 4 coses que mai faria com a dentista"
- ACCIDENTAT VISSEL-BARÇA El Barça tornarà els diners de la transmissió televisiva que va fracassar
- Viatge oficial d’Illa Calçotada ‘made in’ Xina: el xef del restaurant Disfrutar delecta el paladar xinès amb plats típics de Catalunya
- Acord entre Sumar i el PSOE ¿Quants dies de baixa per naixement hi haurà a partir d'ara? 4 claus dels nous permisos de paternitat
- Escenari electoral Junqueras enterra la proposta de llista plurinacional de Rufián però li manté la confiança