Extra invisible al mar

El navegant català Alex Pella ha col·laborat en el rodatge de la pel·lícula 'En solitario' sobre la volta al món Vendée Globe

Àlex Pella, al centre, al fons, amb l’equip tècnic d’En solitario, en el rodatge d’una de les escenes a alta mar.

Àlex Pella, al centre, al fons, amb l’equip tècnic d’En solitario, en el rodatge d’una de les escenes a alta mar. / LES FILMS DU CAP / GAUMONT

3
Es llegeix en minuts
NEUS JORDI
BARCELONA

La volta al món a vela més salvatge, la Vendée Globe, és el tema de la pel·lícula En solitario, en cartellera aquest mes. En la història, que dirigeix Christophe Offenstein, Yann (François Cluzet, conegut pel seu paper a Intocable) aconsegueix fer el seu somni realitat al participar en aquesta regata oceànica en solitari, però descobreix a bord un jove polissó (Samy Seghir), a qui amagarà per no ser desqualificat.

També a bord del vaixell va haver d'amagar-se el navegant català Àlex Pella, que va participar en el rodatge com a assessor en navegació i maniobra. Un extra invisible, que es va encarregar de planificar les sortides, portar el vaixell mentre l'equip filmava i fer de doble de Cluzet en les escenes de la sortida de la volta al món, que són reals.

També el somni de Pella és fer la Vendée Globe. Aquest barceloní establert a Dénia es va donar a conèixer per la Mini Transat, regata transatlàntica en solitari en embarcacions de tan sols 6,5 metres. En la seva primera cita, el 2003, va finalitzar tercer; en la següent va quedar segon, i estava a punt de guanyar la del 2007 quan se li va trencar el pal. D'allà va saltar a la Barcelona World Race del 2010, la volta al món a dos, on va acabar quart.

La seva següent aventura havia de ser la Vendée Globe del 2012, però la crisi va engegar en orris el seu projecte i amb el seu somni. Un diumenge a pocs mesos de la sortida, mentre disfrutava d'una paella amb els sogres, va rebre una trucada per participar en el rodatge d'un film sobre la circumnavegació més extrema, l'Everest de la vela. «Des del principi vaig pensar que era molt bèstia, i quan vaig llegir el guió vaig deduir que moltes coses no es farien, ¡ni de conya! Bolcar el vaixell, un rescat en bot salvavides… ¡era perillós!».

Però un pressupost de més de 17 milions d'euros va fer possible el que era impossible per a aquest marí bregat en mil batalles, batalles com la que li va tocar patir al Pacífic Sud quan va travessar l'ull del cicló Atu durant la Barcelona World Race. Al principi, també va semblar una batalla la filmació d'En solitario, que es va desenvolupar d'octubre a desembre del 2012 en aigües de l'Atlàntic, davant de la costa francesa i a Fuerteventura, en algunes ocasions amb vents de més de 30 nusos i onades de fins a sis metres. «Vaig pensar que els tios no aguantaríem. Érem 18 persones a bord d'un vaixell dissenyat per a un, un vaixell incòmode, i només tres sabíem navegar. Passàvem nou hores al mar al dia per rodar només un minut de pel·li», relata Pella, conegut com el Diable Espanyol.

Gairebé tots marejats

«El segon dia vam pensar que no seguíem, dos càmeres s'havien trencat, dos ajudants de càmera ho volien deixar, tots estaven marejats… tots menys François [Cluzet], és un gran professional». Van viure molts moments de tensió, especialment perquè «cada dia de rodatge eren molts diners» i perquè «el fred desgasta molt».

Notícies relacionades

Pella no va participar en el guió («la pel·li l'ha fet gent que sap de cine i ho desconeix tot de la vela, però encara sort, perquè al revés hauria sigut un desastre») ni va revisar el muntatge. «Al juny em van invitar a veure la pel·li i vaig veure mil coses que es podrien haver corregit, però tot i això té molt de mèrit», comenta Pella de la coproducció franco-belga-espanyola, premi del Públic al Festival de Cine de Gijón.

«La navegació oceànica en solitari és molt intensa perquè quan tens un problema tot se't fa molt gran, però a la vegada molt gratificant perquè quan les coses surten bé ets el campió del món», explica el regatista, que reconeix que no sap si al film això queda ben reflectit. El que sí que té clar és que les 12 setmanes de rodatge van ser «molt dures». Tant, que el Diable Espanyol no repetiria ara mateix l'experiència. «M'estimaria més travessar l'Atlàntic sol en una Mini Transat». O fer la volta al món al planeta de debò, no en la ficció, per exemple en la pròxima Barcelona World Race, per a la qual està buscant finançament.