Publicat a El Periódico el dia 18 de maig

El Barça s'alia amb Qatar

El club presenta la rupturista samarreta, que simbolitza un canvi de política que li aporta 165 milions

L’afició culer opina sobre el nou disseny de la samarreta i el patrocini de Qatar Foundation. / J. RUBIO

3
Es llegeix en minuts
DAVID TORRAS

L' acord subscrit pel Barça al desembre amb la Qatar Foundation es va escenificar ahir amb la presentació d'una samarreta que, més enllà del canvi estètic, suposa una ruptura amb un dels signes d'identitat històrics del club. Malgrat que el nou disseny va ser el focus d'atenció de l'acte celebrat ahir a la nit al Camp Nou i també ha provocat divisió d'opinions, tot i que per ara predominen les queixes, l'acord de patrocini es manté com l'eix d'un debat on persisteixen postures enfrontades, lluny del consens amb què es va acceptar l'aliança amb l'Unicef.

Darrere d'aquest uniforme poc fidel a les arrels (la primera samarreta només tenia una franja blava i una altra de grana, i ara són 17 franges només a la part frontal) s'amaga el contracte més elevat firmat mai per un club i que la directiva de Sandro Rosell va dir que no havia pogut rebutjar davant els problemes econòmics que va heretar de l'anterior junta directiva.

El club cobrarà un total de 165 milions d'euros en cinc temporades, dels quals ja n'ha ingressat 15 aquests mesos a canvi d'incloure el logo de Qatar Foundation en diferents panells publicitaris i a les samarretes d'entrenament. I en funció dels èxits esportius, aquesta espectacular xifra podria augmentar en cinc milions més. Un contracte que el situa al capdavant de tots els grans clubs.

Curiosament, el Manchester United, el rival a la final de Wembley, és el que més s'hi acosta. El Madrid, en canvi, també ha perdut el pas en aquest tema malgrat els intents de Florentino Pérez de firmar un acord d'aquesta mena. El president blanc també ha trucat a la porta de Qatar i altres països àrabs, però per ara sense èxit, ja que ocupa la quarta plaça en aquesta classificació d'ingressos atípics.

UNICEF, AL DARRERE

La visibilitat de Qatar Foundation serà a partir d'ara molt més elevada. La primera conseqüència serà el desplaçament d'Unicef a la part posterior de la samarreta, sota el número, cosa que en dificultarà la visió quan els jugadors portin la samarreta per dins dels pantalons, com és preceptiu. L'Unicef ha acceptat aquest canvi per seguir amb una vinculació que li ha reportat beneficis de tota mena. Molt més que l'aspecte econòmic. El Barça ha prorrogat un any més aquell acord pel qual abona 1,5 milions.

Aquest rol més secundari precisament ha estat una de les principals queixes que han expressat els barcelonistes més crítics amb l'acord amb Qatar. De fet, la presència de l'Unicef als partits de la Champions encara no està garantida. L'actual normativa de la UEFA no permet dos logos, però el Barça ha realitzat gestions per aconseguir que faci una excepció. Sigui quina sigui la decisió, no afectarà el que queda de temporada. A Wembley, el 28 de maig que ve, l'equip jugarà amb l'uniforme d'aquesta temporada, malgrat que podria lluir la nova samarreta en l'últim partit de Lliga, dissabte a Màlaga, per obrir un nou mercat comercial. Potser el club decidirà després usar-la en l'amistós al Brasil, que tancarà la temporada la primera setmana de juny contra el Corinthians de São Paulo, abans que Guardiola concedeixi vacances a l'equip.

EL NEGRE, SEGON UNIFORME

Notícies relacionades

D'entrada, el rupturista canvi en l'equipació original, que té un aire futurista, semblant al que va fer servir al seu dia el Bayern Munic,

ha aixecat crítiques. En les primeres enquestes, la majoria de les opinions eren desfavorables al disseny, una reacció que ja s'ha produït en altres ocasions. La segona samarreta també ha patit un gran canvi. Queda arraconada la samarra verda amb què el Barça es va proclamar campió de Lliga al camp del Llevant i s'aposta ara pel negre, un color que ha usat, curiosament, el Madrid aquesta mateixa temporada. Les noves samarretes es posaran a la venda el dia 24 de maig vinent.