En comunitat

Embussos, soroll i pixum: viure al costat del parc Güell

Una veïna de la rambla de Mercedes relata en una carta enviada a ENTRE TOTS les molèsties ocasionades per la presència massiva de taxis al seu carrer. L’ajuntament estudia fórmules ‘smart’ per resoldre aquest col·lapse circulatori

4
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

«Quan hi vaig arribar fa cinc anys em despertava amb el cant dels ocellets, de diferents espècies, era un paradís. Ara només sentim els motors i els clàxons dels cotxes». Amb aquestes paraules resumeix Mercè Garcia l’impacte que ha tingut la col·locació d’una parada de taxis fa tres anys al seu carrer, la rambla de Mercedes de Barcelona, situada a pocs passos d’un accés al parc Güell.

Veïns i entitats del barri de la Salut ja han denunciat a la seu del districte de Gràcia problemes de mobilitat en aquesta curta i costeruda via, però aquesta lectora va més enllà a la carta enviada a la secció Entre Todos d’EL PERIÓDICO. «La massificació de taxis cada dia, de nou del matí a nou de la nit, fa inviable la convivència, el respecte, la seguretat personal i viària i la neteja per a les persones que vivim i teletreballem aquí», detallava en la seva missiva aquesta veïna, que ha sigut testimoni d’incomptables bronques entre taxistes i conductors de VTC, també entre els mateixos taxistes. «Se succeeixen les baralles, de vegades molt violentes, i a causa de la forta inclinació del carrer, fins i tot atropellaments i accidents amb vianants», precisa. Ella, molt a contracor, s’ha enfrontat a treballadors del taxi, els que paren just davant la rampa d’accés al seu aparcament. «Em considero una dona molt pacífica, no m’agraden els conflictes, però cada vegada que he de treure el cotxe del garatge em poso tensa, em sento impotent quan no respecten el gual i a sobre es posen agressius si els demano que s’apartin», afegeix Garcia, que també assegura que alguns conductors i visitants fan les seves necessitats a la rampa d’accés al seu aparcament o a les jardineres.

Com la lectora, altres veïnes del seu bloc relaten a aquest diari els problemes ocasionats per una parada de taxis amb un total de set places que provoca nombrosos embussos. La fila de vehicles que guarden el seu torn per portar passatgers gira la cantonada i impedeix que el bus de barri, el 116, pugui enfilar l’últim tram del carrer de Marianao, la circulació del qual està restringida a transport públic i vehicles autoritzats. Llavors, en aquests casos, comença la simfonia de clàxons. «Si obro les finestres és com viure en un embús continu», assevera una altra veïna del mateix bloc, Sílvia Gil, que per la seva feina com a infermera en el torn de nit necessita dormir justament quan més bull el seu carrer. «Finestres tancades i aire condicionat –afegeix resignada–, no tinc cap altra alternativa».

¿Reubicació o ‘app’ per a taxis?

«Tot això no és nou. Fa vuit anys que passa. Aquesta és la cinquena ubicació de la parada i no pretenem traspassar el problema a un altre carrer. Creiem que el lloc més adequat per encotxar i desencotxar és l’esplanada del parc Güell, a la carretera del Carmel», explica Maria Solanas, també veïna de Garcia i una sòcia molt activa de l’Associació de Veïns parc Güell-la Salut-Sanllehy. Si bé els taxistes consultats a la rambla de Mercedes entenen el malestar dels veïns, asseguren que la parada en aquest altre accés del parc seria poc atractiva. «Si se l’emporten a la carretera del Carmel perdríem molts clients, tots els que surten per aquí [Larrard], que acabarien agafant un VTC», assegura l’Alfredo, que només demana que els deixin treballar. «Abans estàvem millor, en un carrer sense pendent», recorda un altre taxista,el Christian, amb referència a la seva ubicació al pròxim carrer d’Olot.

Notícies relacionades

Fonts municipals expliquen a aquest diari que s’està treballant amb el sector per «buscar una fórmula que permeti que els taxis no s’esperin en espais on en determinats moments no hi ha demanda» i evitar d’aquesta manera que s’acumulin. La solució podria passar per l’ús estès d’una senzilla ‘app’, no gaire diferent de les que utilitzen les plataformes VTC, que podria entrar en funcionament ben aviat: Picmi Taxi. Aquest servei digital, creat per l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), substitueix les tradicionals peticions a mà alçada per la demanda directa mitjançant un clic. «Pot ser una de les mesures que contribueixin a descongestionar aquest àmbit i millorin la gestió de la mobilitat en aquest punt», expliquen les mateixes fonts, que aquests moments diuen que estan estudiant «la millor opció», ja que tampoc és descartable la instal·lació d’un sistema intel·ligent que detecti si la plaça de taxis està ocupada o no i es generi un avís si no estan lliures, per dissuadir altres taxis d’accedir a una via tan carregada com la rambla de Mercedes. 

Les veïnes remarquen que no estan en contra del turisme, però en demanen «una millor gestió» «per no carregar-se la vida del barri». Les restriccions per limitar l’accés al parc en certs moments de dia a favor de l’ús veïnal, que segons fonts municipals han reduït a la meitat el nombre de visites –9 milions de visites anuals abans de la pandèmia, 4,5 milions des de l’estiu del 2020 –, s’han demostrat insuficients. Mitjançant una càmera intel·ligent han comptabilitzat una mitjana de 2.000 taxis al dia, una xifra que sembla incompatible amb això que entenem com a vida de barri.