Club d’Estil d’EL PERIÓDICO

Aquestes són les 5 tendències de bany per a aquest estiu, segons Nuria Sardà

La directora creativa de la firma Andrés Sardà ens parla de la conquesta del banyador per als ‘looks’ de festa i de nit, i dels biquinis fúcsia i metal·litzats que veurem a la platja

Aquestes són les 5 tendències de bany per a aquest estiu, segons Nuria Sardà

ANDRÉS SARDÀ

  • Així són les manicures que triomfen aquesta primavera-estiu

7
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El primer triomf internacional de la firma SARDA va ser als anys 60, quan Jackie Kennedy va acudir al Vaticà amb una de les seves meravelloses mantellines d’encaix negre. La revista ‘Life Magazine’ la va treure en portada i la indústria tèxtil que havia arrencat a Barcelona a finals del segle XIX, amb l’avi, no va poder tenir millor promoció. No obstant, l’empresa que havien muntat Andrés i els seus germans es va haver d’enfrontar als nous temps cap al final d’una època, quan a la tardor de 1962 el Concili Vaticà II va decretar que les dones ja no estaven obligades a portar mantellina a l’església.

Reciclar-se o morir. Els Sardà van crear Belfintex (puntes i cortines d’encaix) i Eurocorset (especialitzada en llenceria). Andrés, que va sentir parlar a París de la licra i de les seves excel·lents propietats, va ser el primer a portar-la a Espanya.

Nascut a Barcelona el 1929, Andrés, el fill del fundador, va buscar un nou ús per als encaixos i es va aventurar en la llenceria i, a partir dels 70, en la moda bany. «Enmig d’una situació política opressiva, la col·lecció trenca amb els estereotips. Els dissenys són confeccionats per afavorir les dones, mentre que la innovació tècnica crea una comoditat sense precedents», descriu la web de la firma, que des del 2008 té com a directora creativa la seva filla, Nuria Sardà.

«Vaig entrar a l’empresa Andrés Sardà fa 30 anys, al departament de comercial. Després vaig anar a exportació. Vaig viatjar a Alemanya, a França... L’any 1996 vaig entrar a treballar amb el meu pare en creació de col·leccions», explica la filla d’Andrés Sardà, mort el setembre de 2019, als 90 anys.

Des del 2008, la firma, on també treballen tres dels set germans, pertany al grup belga Van de Velde, una empresa familiar que va per la quarta generació de cotillaires i que fins i tot cotitza en borsa. «Ha sigut un bon matrimoni que ens ha permès adaptar-nos a les noves exigències del mercat, perquè realment ha canviat en molt poc temps la manera de produir, de comunicar i de vendre», assegura la dissenyadora i una de les més expertes a fer que les dones se sentin divines en roba interior o vestit de bany.

Dues vegades a l’any, les col·leccions pugen a la passarel·la de Mercedes Benz Fashion Week de Madrid i les seves peces les han lluït artistes com Lady Gaga i Shakira.

Fidel a l’esperit del seu pare, Nuria continua apostant per una feminitat lliure, elegant, espectacular i triomfadora.

Notícies relacionades

Aquestes són les claus de la moda bany de la firma per a aquest estiu

¿Biquini o banyador?

Nuria Sardà creu que «això ha canviat d’algun temps ençà». «Abans, el banyador era gairebé per a qui no volia anar en biquini perquè no es veia bé. També es veia estrany que una persona amb molt bon cos portés banyador. Però això ha canviat moltíssim. Aquestes normes del que està bé o malament, o quin cos val i quin no, han canviat. La gent passa molt més del que diguin els demés. Preval més com es veu cadascú», afirma la dissenyadora.

D’altra banda, remarca un idea important: «A nivell de moda, el banyador ja s’ha posicionat com una peça amb la qual es pot jugar més amb la línia. No s’utilitza com abans per ‘tapar’. Ara també s’utilitza amb peces més espectaculars, amb les quals es pot jugar més que amb un biquini i que criden molt l’atenció. El banyador ha guanyat en els últims anys».

¿Com triar entre un o un altre?

Segons l’empresària tèxtil, «cal tenir en compte el que es farà durant el dia». Sardà creu que «per prendre el sol, segurament et posaràs el biquini més petit que tinguis per deixar el mínim de marca, però si vas amb un grup de gent amb el qual vas a dinar, t’emportaràs un banyador més adequat per asseure’t a la taula, amb un pareo o caftà».

Compte, que «també s’està utilitzant molt el banyador per a moments de festes, de nit. De fet, s’estan dissenyant peces molt especials que es poden utilitzar per al bany i per a la nit. Hi ha algunes peces que són autèntics vestits de nit», assegura.

Tendències a l’alça

Tot i que la «força» d’Andrés Sardà, precisament, és «ser diferents de tots els altres», la col·lecció d’aquest estiu segueix unes coordenades molt clares, emmarcades totes per un halo d’«optimisme». «Perquè venim d’on venim», assenyala Sardà, que també admet: «Tot i que és veritat que la covid ens ha respectat els estius i la gent s’ha pogut banyar i ha sortit amb moltíssimes ganes a disfrutar de l’estiu». 

A més dels teixits de niu d’abella, els banyadors ‘cut out’ i els tops del biquini lligats al revés (molt tendència d’aquest 2022), aquestes són les grans apostes d’Andrés Sardà:

✅Estampats: Estan molt de moda els geomètrics, com les ratlles (en la sèrie ‘Shelley’; amb línies teixides i triangles brodats), llunes (sèrie Moss), línies (Curie)... Dibuixos senzills en aparença però que afavoreixen molt. 

✅Colors Fluor / Rosa: El fúcsia és el to vibrant de la temporada. «Hem jugat amb els contrastos del fúcsia/negre, taronja/negre i cru/negre» (sèrie ‘Coco’).

✅Calça de cossatge alt i ‘top’ sense artificis: «Tot i que sempre tenim dos models clàssics –explica Sardà–, que són la que es lliga als costats amb un nus i la de tall tradicional, aquest any es porta molt la calça alta amb algun detall per donar joc. Per exemple, tenim un model amb una peça de tul, que es pot pujar o baixar, segons el gust.» Quant a la part de dalt, «el que està clar és que a l’hora de banyar-se no agrada que es vegi l’estructura interna, ni cèrcols ni copes, perquè el ‘top’ es vegi net, natural».

✅Tons metàl·lics: Els tons metal·litzats també han arribat a la roba de bany per quedar-se. Aquestes sofisticades peces es poden combinar amb ‘shorts’ estampats, ulleres i sandàlies. Les de la sèrie ‘Baker’ d’Andrés Sardà són molt de nit: juguen amb una xarxa de lúrex (fil de metall) i un teixit daurat i contrastat amb negre. «Sobri i espectacular», defineix la Nuria.

✅Cinturons: Aquest any, que tornem a l’estètica dels dosmils, no podien faltar els cinturons amples en calcetes minúscules. Els trobem en la sèrie ‘Coco’ i en la ‘Kathryn’.

Bàsics pels quals apostar

Segons Sardà, val la pena invertir en un bon banyador i biquini «amb el qual et sentis supercòmoda». «Un biquini per poder prendre bé el sol i un banyador que et faci sentir maca i el puguis portar del matí a la nit», aconsella la dissenyadora.

Novetats tècniques

Els dissenys d’Andrés Sardà són coneguts internacionalment per haver aportat al sector de la llenceria femenina innovacions tecnològiques com la incorporació del tefló, niló i licra. La dissenyadora explica que la firma treballa amb teixits amb poliamides reciclades. «Això no es veu ni es nota al portar-lo, però és ecològic: el fil s’elabora a partir d’ampolles de plàstic, de vegades recuperat del mar», explica.

També utilitzen licra ‘xtra life’, que és molt més resistent al clor, a les cremes solars, a l’aigua de mar... «Les cremes i el clor es mengen l’elastòmer i això fa que el teixit perdi fermesa i forma», comenta Sardà.

Una altra innovació és la xarxa que combina la poliamida, la licra i el lúrex, que «és supersuau, s’adapta molt bé al cos i és molt elegant perquè combina el fil negre amb el fil brillant», explica l’empresària. 

«També desenvolupem amb els nostres proveïdors un estampat que sigui perfecte, de manera que, quan te’l poses, la tela no s’obre i no es veu blanc per dins. Treballem amb els arxius històrics de la famosa casa italiana Ratti, que és al llac de Com. D’allà els seleccionem i després els tornem a acolorir. Per exemple, la sèrie ‘Woolf’ d’aquest any porta unes flors que hem triat d’aquest arxiu.

Club d’Estil d’EL PERIÓDICO

Al Club d’Estil d’EL PERIÓDICO ens agrada estar a l’última, ens interessa la moda i la bellesa i totes les tendències en estil de vida, decoració i regals. Aquí t’explicarem què és l’últim del que es parla al carrer i a les xarxes socials i et donarem trucs perquè no se t’escapi res. És molt fàcil unir-se al club. Registra't a Entre Tots i escriu-nos per explicar-nos les teves inquietuds o compartir les teves experiències.