Club d’Estil d’EL PERIÓDICO

Quan el vi de l’Empordà es converteix en la vostra crema hidratant

El moviment de la cosmètica conscient, preocupada per la sostenibilitat i l’economia circular, impulsa el naixement de marques com Natana, que incorpora actius de la fermentació del raïm en cremes, sèrums i gustos

Quan el vi de l’Empordà es converteix en la vostra crema hidratant

EFE / RAFA ALCAIDE

6
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Es van prometre que mai treballarien junts i al final la parella formada per Laura Berzal i Roger Guasch acaben d’assistir al naixement de la seva pròpia marca de cosmètica conscient, natural i vegana. La idea de Natana va néixer en un viatge a Londres, com recorda l’exdirectiu de l’Espanyol. «La llavor va sorgir abans de la pandèmia, durant una estada a la capital del Regne Unit. Al sortir de l’estació de King’s Cross vam entrar en una botiga de la cadena de cosmètica natural Aesop. Ens agradava molt la seva filosofia, el producte de qualitat que tenen i com el presenten, i vam pensar en la possibilitat de fer un projecte propi similar. Jo havia acabat la meva etapa de CEO al club, i ens vam fer un nou plantejament de vida».

Es van conèixer quan tots dos van treballar a Chupa Chups, la Laura en la part nacional i el Roger, en la corporativa. Després els seus camins professionals es van separar fins a principis del 2020, quan en aquesta botiga van decidir aprofitar la dilatada experiència en màrqueting d’ella i la formació en l’àmbit de l’enginyeria química i els anys en el sector farmacèutic i cosmètic d’ell, per engegar una cosa nova en un sector amb cada vegada més empenta, el de la cosmètica natural. «Ens dirigim a les persones que, si bé demanen cada vegada més una cosmètica natural, sostenible i amb valors socials, alhora també reclamen que sigui eficaç, ja que la cosmètica natural per si sola no és prou eficaç per a la cura de la pell», assegura la Laura, que confessa haver provat moltes marques i productes. «Alguns és normal que als joves els encantin perquè en realitat no necessiten res. Jo tinc 45 anys i necessito uns actius i uns productes que funcionin. Volia cremes que em compraria per mi. I els comentaris de la gent que els està provant són que noten una pell lluminosa, molt hidratada durant hores».

«Lamentablement, els cosmètics naturals per si sols no m’aportaven l’eficàcia que buscava, així que hem formulat la nostra pròpia gamma, amb una alta naturalitat i qualitat dels seus actius perquè aportin aquesta eficàcia a la pell des del principi», explica Berzal, que xifra entre el 93% i el 99% l’eficàcia dels set productes que des de l’octubre es poden comprar només ‘online’, a través de la web i la pàgina d’Instagram de la marca.

L’antioxidant de la garnatxa

«Dels set productes que hem tret ara, cinc porten el nostre propi actiu que hem extret del raïm. Són una crema hidratant, un sèrum, un sabó, un contorn d’ulls i l’aigua micel·lar. Els altres són dos mascaretes que no poden admetre aquest actiu en la seva fórmula», diu el Roger. «Des del principi vam tenir clar que volíem apostar per l’‘upcycling’ o economia circular. El primer actiu propi de Natana obtingut a través d’aquest procés prové de la primera fermentació del raïm per a l’elaboració del vi, l’anomenat ‘Lees concentrated’. «Jo havia llegit bastant d’aquest tema. Casualment tenim uns coneguts que tenen un celler, Vins de Taller, a Siurana, a l’Alt Empordà, a nou quilòmetres de Figueres (Girona). És una cava ecològica i biodinàmica on es té en compte fins i tot la lluna.

La verema a Vins de Taller va començar el 15 d’agost i es van recollir diferents varietats: garnatxa grisa, garnatxa blanca, monastrell... «Nosaltres extraiem el pòsit –el llevat mort, bacteris i una sèrie de substàncies procedents del raïm que queden residuals després de la fermentació– just després de la collita», explica el Roger. Aquest pòsit és un subproducte que habitualment s’utilitza com abonament o bé es porta a alcoholeres per a l’extracció d’alcohol, però Natana utilitza aquest llot convertit en postbiòtic ric en antioxidants perquè són molt beneficiosos per a la cura de la pell. «Ens en hem adonat que el poder antioxidant vingui d’una varietat o una altra és igual pràcticament, però intentem seleccionar raïm blanc perquè així el color final del producte és el més clar possible», diu l’empresari. Després, concretament el 2 de novembre passat, a aquest producte se li va posar un conservant natural perquè no es rovellés. «El vam portar a un laboratori amb qui treballem i hem desenvolupat una metodologia, i en uns 20 dies s’obté l’extracte per als productes que fabricarem el 2022», afirma el Roger.

Nova gamma amb oli andalús

Tot i que Natana acaba d’arrencar ja té en projecte una nova línia cosmètica per a l’any que ve, també basada en la sostenibilitat i l’‘upcycling’. Aquest cop seran subproductes com els sorgits a l’elaborar oli, en aquest cas amb origen a Andalusia. «A Espanya hi ha elements de referència mundial i l’obtenció de productes d’alt valor afegit també pot tenir un reconeixement significatiu i ajudar a potenciar l’economia després d’aquesta pandèmia», exposa Guasch, que avança en què consistirà la nova línia. «Continuarem ampliant la línia facial. En el primer quadrimestre volem treure una crema d’alta qualitat i un ‘buster antiaging’, per a un ‘target’ 45-55, i un exfoliant, i després de vacances, sortirà la gamma de tres productes capil·lars, i abans de Nadal, un pack antitaques: vitamina C, retinol i una crema amb factor solar incorporat», avança la Laura.

Notícies relacionades

Com amb la resta de productes, continuarà manant un altre eix central de la filosofia de la marca: el menys és més. «Perquè un producte funcioni no fa falta posar-se’n més si no és necessari», diu la Laura, que parla de les bondats del sabó facial en pols. «La gràcia és que s’activa mullant-te les mans i amb un pot de 50 grams equival a un litre de sabó convencional», diu amb orgull.

«Volem construir la sostenibilitat a poc a poc, aportar el nostre gra de sorra», assegura el Roger, que posa en relleu un altre dels valors de Natana, l’elaboració en fred per minimitzar l’empremta de carboni. A més, els dos fundadors estan molt satisfets d’adherir-se al moviment ‘Conscious Beauty’ (cosmètica conscient). «Ens hem afegit als objectius de desenvolupament sostenible de l’ONU per al 2030. Estem especialment motivats a promoure projectes d’educació en àmbits pròxims i de la nostra comunitat», afirma Guash, que ja avança: «Si el projecte continua sent sostenible, i tot va bé, la idea és dedicar un percentatge dels beneficis del 2022, encara sense determinar, per exemple, 6.000 euros, per dir alguna cosa, a una aula d’estudi de Sant Andreu, la Mina o el Raval, o on sigui, a Vallecas. Per nosaltres això és més profitós que dedicar aquests diners a plantar arbres a l’Amazones». 

Club d’Estil de EL PERIÓDICO

En el Club d’Estil de EL PERIÓDICO ens agrada estar a la moda, ens interessa la moda i la bellesa i totes les tendències en estil de vida, decoració i regals. Aquí us explicarem què és l’última moda al carrer i també les xarxes socials, i us donarem trucs perquè no se us escapi res. És molt fàcil unir-se al club. Registreu-vos a Entre Tots i escriviu-nos, explicant les vostres inquietuds o compartint les vostres pròpies experiències.