¿I si els problemes de l’educació fossin d’altres?

Esther Niubó, tras recibir el traspaso de la cartera de Educación de manos de la hasta ahora consellera Anna Simó. /
Un dels assumptes en què més s’hauria de notar, i més de pressa, l’arribada de Salvador Illa a la presidència de la Generalitat és en el de l’educació. I no perquè hi hagi solucions màgiques que es puguin implementar en setmanes o en mesos, sinó perquè és necessari, urgent i ineludible canviar el marc i l’agenda del debat educatiu a Catalunya colonitzat per les demandes sindicals i els recursos judicials dels pares, pocs, descontents amb la immersió. Només uns quants dies a l’any es parla dels mals resultats dels alumnes catalans i de les elevades xifres de fracàs escolar. Però ho fan només per utilitzar-los com a arma llancívola dels sindicats i dels disconformes.
L’agenda sindical
Els sindicats són una peça fonamental de les democràcies liberals i de les economies de mercat per defensar els drets dels treballadors i aterrar en sectors i empreses concretes el contracte social vigent. Els sindicats de classe solen tenir més perspectiva que els sindicats sectorials. A l’escola pública catalana, l’hegemonia la té un sindicat sectorial, USTEC (Unió Sindical de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament de Catalunya) que en les últimes dècades ha tingut alguns afiliats en els comandaments de la conselleria. La seva agenda se centra en el debat sobre els recursos públics que es dediquen a l’educació, especialment per pagar els salaris, sobre les condicions laborals dels ensenyants i sobre el nombre total de professors. Tot molt legítim, però que no pot monopolitzar altres temes tant o més importants per millorar l’educació a Catalunya com són els currículums, els nivells d’exigència, l’organització de la vida escolar o l’atenció a la diversitat. No tot se soluciona amb més recursos tot i que cap solució sigui possible sense recursos.
Superar el conflicte lingüístic
El règim lingüístic de l’escola catalana ni és equiparable al d’una dictadura com volen fer creure alguns mitjans ni està exempt de situacions que s’han d’abordar dins del marc legal, però compassat amb el sentit comú. L’objectiu hauria de ser que a l’escola a Catalunya no se segregui els alumnes per llengües i que s’atengui els pares i mares que, més per raons operatives que ideològiques, no veuen clar el sistema d’immersió amb què s’ha tractat de defugir la segregació. Malgrat que els afectats tinguin tot el dret del món a reclamar davant la justícia, el desitjable seria que el règim lingüístic de les escoles no el decidissin els tribunals. Potser un camí seria que el pes d’aquest assumpte no es portés des d’Educació, sinó des de la flamant Conselleria de Política Lingüística.
Notícies relacionadesEls reptes de la consellera Niubó
La nova consellera d’Educació, Esther Niubó, coneix bé els dossiers i els actors del sector perquè ha sigut la portaveu del grup socialista en les dues últimes legislatures. De manera que res d’això li és aliè. Davant la temptació d’adamisme o de la immediatesa, la clau del seu èxit és reorientar l’agenda educativa a Catalunya i posar els resultats al frontispici de les polítiques. Resultats en termes de benestar mental dels alumnes, de rendiment en competències i coneixement, de recuperació de l’autoritat dels docents, de millorar la convivència en la diversitat en zones especialment vulnerables, de reducció del fracàs escolar, d’integració racional de la tecnologia, de resposta a la millora del prestigi de la formació professional i d’adequació dels costos a les possibilitats financeres de Catalunya. El debat sobre quins assumptes cal tractar en l’educació a Catalunya ha de comptar amb aportacions dels pares, dels mestres, dels partits, dels agents socials i dels experts. I amb els sindicats s’ha de negociar el com implementar les solucions que arribin al consens necessari. Segur que la consellera té les idees clares al respecte, però si desitja ordenar-les, li recomano la lectura de l’últim llibre del filòsof Josep Maria Esquirol L’escola de l’ànima: de la forma d’educar a la manera de viure, on resumeix el nucli del repte: "Una escola de veritat és un lloc on s’entrena l’atenció a les coses del món i als altres".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Nova instrucció als registres El Govern aprova una instrucció per fer efectiva la prohibició dels ventres de lloguer
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?