‘El día del sí’ i la importància de fomentar l’autonomia en els infants

  • A la pel·lícula de Netflix ‘El día del sí’ coneixem la família de l’Allison (Jennifer Garner) i la seva curiosa celebració del dia en què els nens de la casa poden triar què volen fer i com divertir-se

  • Una entretinguda història recomanada a partir dels 7 anys i que ens recorda la importància de fomentar l’autonomia dels infants i de passar temps de qualitat amb els nostres fills

‘El día del sí’ i la importància de fomentar l’autonomia en els infants
5
Es llegeix en minuts

El Carlos i l’Allison són dos joves pares que van entrar en la paternitat amb tota la il·lusió del món: tenien clar que, a més de ser bons pares, serien una família d’allò més divertida. No obstant, la criança de tres fills de diferents edats no és tan fàcil de compaginar amb les feines i amb la resta de responsabilitats del dia a dia de les persones adultes...

«La mare sempre diu a tot que no, ja no és divertida»

«La mare sempre diu a tot que no, ja no és divertida»L’estrès marcat per les rutines i les presses, la por que els fills es facin mal i la preocupació perquè tot els vagi bé a l’escola, entre altres coses, faran que el Carlos i l’Allison de la pel·lícula ‘El día del sí’ es converteixin al típic tàndem de «pare permissiu» i «mare que ho controla tot». Això provoca que els fills més grans vegin l’Allison com una mare «gens divertida», que sempre diu que no a totes les seves propostes.

La Katie és una adolescent que s’enfronta als problemes socials típics d’aquesta complicada edat, en què ens sentim més adults del que realment som i, en conseqüència, augmenten les discussions amb la seva mare, perquè l’adolescent demana més i més autonomia. Els dos fills més petits són el Nando, un apassionat de la ciència, i la petita Ellie, que disfruten moltíssim passant temps amb tots els membres de la família.

La importància de les normes familiars i els límits

La importància de les normes familiars i els límitsQuan els pares s’adonen que els seus fills no estan contents amb el funcionament de les normes familiars, decideixen instaurar un dia especial, una celebració que unirà tota la família amb l’objectiu de divertir-se junts: El Dia del Sí.

La idea és que, durant un únic dia, seran els nens de la casa els que decidiran tot el que es farà, activitat per activitat, i tota la família hi ha de participar. A aquest gran dia de permissivitat també es planifiquen uns límits, ja que el joc és una gran forma d’aprenentatge, però, perquè hi hagi diversió, hem de crear un ambient segur.

Passar temps junts és divertit

Passar temps junts és divertitQuan se’ls concedeix aquest dia, els nens més petits demanen coses que no es permeten en els dies normals com, per exemple, passar tot el dia portant disfresses i maquillatges d’allò més desenraonats, esmorzar gelat, jugar a una supergimcana a l’aire lliure o anar al parc d’atraccions.

Totes les activitats tenen alguna cosa en comú: els petits volen que hi participi tota la família. Com veiem, el que més desitjaven era passar un gran dia tots junts, divertint-se i compartint les experiències. Aquesta és una de les reflexions que ens deixa la pel·lícula: els nostres fills disfruten quan estem presents de veritat i ens involucrem en les seves activitats favorites. D’aquesta forma, el vincle que construïm entre pares i fills es veurà reforçat i augmentarà la connexió que tindrem amb la seva realitat.

«Només seran nens una vegada». Els nostres fills i filles creixen i van superant les diferents etapes del seu desenvolupament. Una adolescent com la Katie no demanarà el mateix dels seus pares que un nen de 9 anys com el Nando, però, tots dos, i cada un al seu nivell, necessiten que els pares estableixin un marc de normes i una autonomia per a ells.

¿Com es poden establir límits i evitar la sobreprotecció?

¿Com es poden establir límits i evitar la sobreprotecció?Tant en la infància com en l’adolescència, els pares som el lloc segur i la font de recolzament que els nostres fills necessiten per créixer amb autoestima i confiança en si mateixos. El conflicte està, tal com ens explica ‘El día del sí’, en on col·loquem els límits per evitar la sobreprotecció.

La psicòloga María Jesús Álava Reyes ens explica que la sobreprotecció és el contrari a fomentar l’autonomia. Hem de tenir en compte que els nostres fills i filles tenen totes les capacitats per poder ser autònoms i «cal substituir la por per la confiança».

Prenent com a exemple la pel·lícula de Netflix, els experts recomanen que treballem en l’autonomia dels nostres fills de forma gradual. No és aconsellable permetre’ls fer mil coses un sol dia, sinó que desenvolupin les seves capacitats a poc a poc, des del que és més senzill fins al més complex.

Quan es tracta de nens de menys de 10 anys, podem començar a treballar l’autonomia infantil ensenyant-los normes relacionades amb hàbits: horaris de descans; hàbits alimentaris; hàbits d’higiene, com que es rentin les dents sols; activitats de casa, com que ens ajudin a posar la taula, i, finalment, activitats d’oci, com que decideixin a què volen jugar o on els agradaria anar aquesta tarda.

L’autonomia contribueix a la seva autoestima

L’autonomia contribueix a la seva autoestimaUn dels principals beneficis de l’autonomia és educar-los en la responsabilitat, perquè entenguin que poden complir les seves petites obligacions i aconseguir cada dia noves metes. A més, enfortir la seva autonomia servirà per millorar la seva autoestima i la seguretat que tenen en si mateixos.

Com li passa a la filla adolescent d’‘El dia del sí’, la Katie, la seva mare li permetrà anar al concert que tant desitja (per tant, li concedeix aquesta autonomia), però haurà d’anar-hi acompanyada d’un adult, ja que encara té menys de 16 anys (s’estableix un límit lògic de supervisió).

Notícies relacionades

Hi ha dos aspectes fonamentals que hem de tenir en compte si volem potenciar l’autonomia dels nostres fills i filles: necessitem paciència i temps per acompanyar-los a tot el procés. Una altra de les reflexions que ens ofereix aquesta pel·lícula és que «autonomia no és el mateix que permissivitat».

La capacitat de decidir i fer les coses per un mateix és una habilitat que els nens aprendran durant tot el seu creixement. El nostre paper és recolzar-los establint límits, però assegurant-nos que van vencent les seves inseguretats. L’objectiu és que aprenguin a ser responsables de les seves pròpies accions perquè puguin comprendre les diferents normes en cada un dels contextos: a casa, a l’escola, al parc, al carrer, etc.