El turisme internacional guanya terreny en el tercer trimestre
Mentre la xifra de viatgers estrangers va augmentar en més de 300.000 visitants, la d’espanyols es va reduir en 100.000, segons PwC
El turisme espanyol manté el pols el 2026, però sense marge per a la complaença. En un entorn global marcat per la incertesa, el sector hoteler consolida el seu creixement amb senyals d’estabilització després d’anys de forta expansió i una demanda internacional que continua guanyant pes. Durant la seva intervenció en la tercera edició de les Jornades Sector Hoteler, que organitzen Prensa Ibérica, EL PERIÓDICO, El Periódico de España i Actius, José Manuel Fernández Terán, soci responsable de Turisme, Transport i Logística a PwC Espanya, va dibuixar un escenari de creixement moderat però sostingut, basat en la resiliència del sector i en el bon comportament dels mercats emissors europeus.
"El context geopolític és complicat i aquest any no serà diferent", va advertir el directiu, que va remarcar un dels principals factors de risc que condicionen les previsions.
Una de les dades més rellevants de l’informe que va presentar és el canvi en la composició de la demanda. El turisme internacional guanya terreny amb un increment de més de 300.000 viatgers en els tres primers mesos de l’any, mentre que el turisme nacional retrocedeix lleugerament (entorn de 100.000), un ajust atribuït en part a factors conjunturals com la meteorologia.
L’interès per viatjar a Espanya també mostra signes de recuperació, especialment des d’Europa, amb un repunt del 6% en les cerques en origen. Aquest dinamisme es veu reforçat per una connectivitat aèria a l’alça i per unes taxes d’ocupació elevades en els principals mercats emissors. "Si hi ha ocupació, hi ha turisme", va resumir Fernández Terán.
A més, l’anàlisi del sentiment del turista –basat en intel·ligència artificial i dades de xarxes socials– es manté en terreny positiu, amb valoracions similars o superiors a les de l’any anterior. Destaquen especialment els mercats de França, el Regne Unit i Itàlia.
Estabilització després del ‘boom’
Després de diversos exercicis de forta recuperació postpandèmia, el sector hoteler entra en una fase de normalització. El RevPAR (ingrés per habitació disponible) mostra una clara desacceleració en el seu creixement, amb increments que passen del 8% a l’estiu a prop del 3% durant els primers mesos de l’any.
Aquest ajust respon a dos factors: alts nivells d’ocupació, difícils de superar, i pujades de preus més contingudes, en línia amb la inflació. "El sector s’està estabilitzant amb creixements més moderats", va explicar el soci de PwC, que va apuntar a un escenari més sostenible a mitjà termini.
Les previsions a curt i mitjà termini són positives. Per a la primavera, l’informe anticipa una demanda robusta, basada en reserves anticipades superiors a l’any anterior i en el bon comportament del canal directe, que creix un 19%.
De cara a l’estiu del 2026, les expectatives milloren encara més. La combinació de més connectivitat aèria (especialment des del Regne Unit i Itàlia), l’augment de reserves en cartera i l’interès internacional permeten anticipar una temporada alta sòlida.
Notícies relacionadesNo obstant, l’informe introdueix una advertència clara: l’evolució del context internacional serà determinant. Factors com la inflació, possibles tensions en el subministrament o la prolongació de conflictes podrien afectar la renda disponible i, per tant, el consum turístic.
En síntesi, el sector hoteler espanyol encara el 2026 amb fonaments sòlids, però amb la vista posada en un entorn global que continua sent, com a mínim, incert.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Ciclisme Una gran Paula Blasi acaba tercera a la Fletxa Valona
- CRISI AL CLUB BLANC Arbeloa i Carvajal, una relació corcada per la gelosia
- La contracrònica El fatídic minut 41
- Jordi Puntí rep el premi Vázquez Montalbán
- EL PARTIT DEL CAMP NOU Lamine marca i es lesiona en un Barça que demana tancar el curs
