Política monetària
Powell resisteix la pressió de Trump i manté els tipus d’interès
"Si es perd la independència de la Fed, serà difícil recuperar la credibilitat de la institució", assegura el seu president. La Reserva Federal fa una pausa després de tres retallades
El duel entre Donald Trump i Jerome Powell està actiu des que el republicà va tornar a la Casa Blanca
La Reserva Federal va anunciar ahir que manté sense tocar els tipus d’interès, que queden entre el 3,5% i el 3,75%. Es tracta de la primera pausa després de tres descensos consecutius, una decisió que s’anticipava. I es produeix en un moment d’expectació i tensió màxima al voltant del banc central nord-americà, no tant per la seva política monetària –clau per als EUA i el món–, com per la resistència que està mostrant el president de la Fed, Jerome Powell, davant la campanya de pressió, atacs i ingerència del president Donald Trump.
Aquest duel va fer que totes les mirades estiguessin posades ahir no en la decisió sobre els tipus, sinó en la roda de premsa que Powell va oferir després de la conclusió de la reunió del Comitè Federal de Mercat Obert. Powell va dir que no parlaria sobre la seva tensió amb el president i va eludir els repetits interrogants dels periodistes amb un: "hi haurà un temps i un lloc per a aquestes preguntes, però no entraré en això avui". Al final, no obstant, sí que ho va acabar fent.
"Si es perd la independència de la Fed, serà difícil restaurar la credibilitat de la institució", va sentenciar Powell, i va afegir que no es referia només als EUA, sinó a "totes les economies avançades i democràcies de qualsevol mida". "Si la gent perd la confiança que prenem decisions basant-nos únicament en la nostra avaluació del que és millor per a tothom, per al públic en general, en lloc d’intentar beneficiar un grup o un altre, si es perd aquesta confiança, serà difícil que torni. No l’hem perdut, no crec que la perdem, certament espero que no passi", va afegir.
Powell va recordar que és important mantenir un funcionament dels bancs centrals en què "els càrrecs electes no tenen control directe a marcar la política monetària", i va dir que això "ha permès als bancs centrals, en general, no ser perfectes, però, sí, servir al públic".
Powell, que abandonarà el càrrec al maig i no va voler confirmar com s’implicarà en la transició quan Trump anunciï el seu successor, va acabar deixant algunes recomanacions a qui el rellevarà que tenen aire de reflexió personal. Per exemple, va suggerir la de no deixar-se atrapar per polítiques electorals i la de comptar amb el Congrés com "la finestra a la rendició de comptes democràtica". "Si vols legitimitat democràtica, te la guanyes amb les teves interaccions amb els supervisors que han sigut elegits", va dir.
El cas Lisa Cook
El president de la Fed ha elevat la seva resistència als atacs de Trump a unes cotes que pocs alts càrrecs públics han mostrat fins ara. Ahir va defensar la seva assistència la setmana passada al Tribunal Suprem en la vista sobre el cas de Lisa Cook, governadora de la Fed que Trump intenta apartar al·legant una investigació per suposat frau hipotecari, cas pel qual no ha sigut processada ni imputada. "Potser és la vista més important en els 113 anys d’història de la Fed. Hi ha precedents i és apropiat. Seria difícil explicar per què no hi vaig anar", va defensar. Powell no va voler entrar a respondre a crítiques de Scott Bessent, el secretari del Tresor, que va dir que la seva assistència a la vista va ser un "error".
En la sessió, la majoria de magistrats de l’Alt Tribunal, inclosos els conservadors, es van mostrar molt escèptics amb l’argument del Govern que el president tenia "causa" per apartar Cook del càrrec, i els seus intents també que no pugui exercir com a governadora mentre es resol el litigi.
El duel entre Trump i Powell està actiu des que el republicà va tornar a la Casa Blanca, un temps en què no ha deixat d’intentar que la Fed abaixés els tipus per minimitzar l’impacte d’algunes de les seves polítiques, com els aranzels o la croada contra la immigració. La guerra, no obstant això, s’ha agreujat durant les últimes setmanes, després que el Departament de Justícia obrís una investigació penal a Powell.
Aquest pas, l’economista el va descriure com un assalt perillós a la independència de la institució. En un vídeo compartit en xarxes socials, Powell va denunciar sense embuts que l’amenaça de càrrecs criminals es deu al fet que la Fed està mantenint la seva independència a l’hora d’adoptar decisions de política monetària "en comptes de seguir les preferències del president". "Això tracta de si la Fed serà capaç de continuar marcant els tipus basant-se en proves i en condicions econòmiques o de si, en canvi, la política monetària serà dirigida per la pressió política o la intimidació", va advertir també Powell. En la seva defensa van sortir predecessors, altres banquers centrals, economistes, polítics, estudiosos i observadors.
Baixades en pausa
Trump insisteix en la seva idea que els tipus haurien de baixar perquè assegura que s’ha guanyat la batalla a la inflació, però la majoria en la Fed és més cautelosa. Després de tres retallades seguides l’any passat, han posat en pausa les baixades fins a comprovar com respon l’economia. L’alça de preus continua per sobre de la seva meta.
A Trump res li sembla important. Aquest mateix dimarts, va dir que li "agradaria veure els tipus baixar", en un discurs a Iowa on va atacar de nou Powell, el mandat del qual expira el 15 de maig i a qui tractava de "cretí".
Notícies relacionadesEl republicà encara ha d’anunciar a qui ha elegit per al càrrec, una recerca que està dirigint Bessent i per a la qual, segons The Wall Street Journal, té quatre "finalistes": Kevin Warsh, que va ser governador de la Fed; Christopher Waller, que ho és actualment i des que el va nomenar Trump el 2020; Rick Rieder, alt directiu de Black Rock, i Kevin Hassett, director del Consell Nacional Econòmic de la Casa Blanca. Dimarts, Trump va dir als periodistes: "Veureu els tipus baixar molt". Amb les seves paraules, suggereix que està convençut que podrà marcar la política monetària amb la designació del successor de Powell.
Encara queden dues reunions més del comitè de política monetària de la Fed sota el lideratge de Powell, una a mitjans de març i l’altra a finals d’abril.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Intervenció en l’espai públic Barcelona posa el focus a reparar escales mecàniques i ascensors
- Barcelona, protagonista BCN busca erigir-se en referent mundial de ciències de la vida
- COOPERACIÓ Collboni preveu viatjar a Palestina abans de l’estiu per presentar el Districte 11
- Presumpta xarxa corrupta La Guàrdia Civil investiga si la trama de l’abocador de Seva va estafar Adif
- El càncer de pulmó ja mata més dones que el de mama
